شناسهٔ خبر: 23073814 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

علی نصیریان:

اثر سفارشی در مخاطب دافعه ایجاد می‌کند

صاحب‌خبر -

علی نصیریان رییس افتخاری جشنواره‌‌ فرهنگی سینمایی آب تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که تا به امروز موجب شده ‌برخی آثار که در زمینه مسائل محیط زیستی ساخته می‌شود اثرگذار نباشد،سفارشی بودن آنهاست زیرا کار سفارشی نه تنها اثر مثبت ندارد بلکه اثر منفی نیز می‌گذارد و حتی در مخاطب دافعه ایجاد می‌کند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره، نشست نخستین جشنواره فرهنگی- سینمایی آب با حضور علی نصیریان، داریوش فرهنگ، مجید رجبی معمار، هوشنگ گلمکانی، نرگس آبیار و کتایون ریاحی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری،وحید ضرابی نسب دبیر جشنواره و محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران
 برگزار شد.
علی نصیریان رییس افتخاری جشنواره طی سخنانی گفت: نفس برگزاری جشنواره برای مساله مهمی مانند آب بسیار خوب و ارزشمند است اما این جشنواره باید به سمتی حرکت کند که هنرمندان با دغدغه و اندیشه اثرگذار اثر هنری بسازند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که تا به امروز موجب شده ‌برخی آثار که در زمینه مسائل محیط زیستی ساخته می‌شود اثرگذار نباشد،سفارشی بودن آنهاست زیرا کار سفارشی نه تنها اثر مثبت ندارد بلکه اثر منفی نیز می‌گذارد و حتی در مخاطب دافعه ایجاد می‌کند.
نصیریان همچنین گفت: اگر مساله آب برای هنرمندی دغدغه باشد حتی اگر سفارش ساخت اثری را از دستگاهی گرفته باشد می‌تواند آن اثر و سفارش را تبدیل به یک اثر هنری و تاثیرگذار کند.
برای آب باید سوگواره برگزار کنیم
داریوش فرهنگ نیز در این نشست گفت: آنچه برای ما مهمتر از جشنواره است، مشکل کمبود آب است و من تصور می‌کنم باید امروز به جای جشنواره‌ای برای آب، غمواره و سوگواره برای آب برگزار کنیم.
وی با اشاره به اینکه بر‌اساس آمار جهانی کشور ایران در منطقه خشک قرار دارد گفت: ما جزو 10 کشوری هستیم که اگر اصلاح الگوی مصرف آب را در پیش نگیریم در 20 سال آینده به خشکسالی مطلق می‌رسیم.
فرهنگ برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف را با هدف توجه به اهمیت آب مهم دانست و افزود: جشنواره فرهنگی – سینمایی آب می تواند به محلی برای دادن هشدار، تبدیل شود و همه ما را موظف به پاسخگویی پیرامون رفتار با آب کند.
وی بر نقش تلویزیون در فرهنگ‌سازی تاکید کرد و افزود: صدا و سیما باید به جای برنامه‌های بی‌مخاطب از برنامه‌های فرهنگی حمایت کند و برنامه‌هایی هشداردهنده پیرامون آب پخش کند. ما باید در این زمینه شعار و آماردهی را کنار بگذاریم و دنبال عمل باشیم و دولت و مجلس باید پاسخ بدهند که برای اصلاح الگوی مصرف آب چه برنامه‌هایی انجام داده‌اند.
حمایت خانه هنرمندان از جشنواره آب
مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به اینکه نهاد متبوع خود از جشنواره فیلم آب حمایت می‌کند، افزود: متاسفانه بیشتر از مصرف شهروندان، آب در حوزه مصارف کشاورزی هدر می‌رود و یکی از بخش‌هایی که جشنواره باید به آن توجه کند لزوم درست مصرف آب در بخش کشاورزی است.
وی با اشاره به اینکه جشنواره می‌تواند به محلی برای هشدار پیرامون مصرف آب تبدیل شود، گفت: نباید از یک جشنواره‌ سینمایی توقع داشته باشیم که همه مسائل کشور را حل کند و باید انتظار از یک جشنواره معقول و هدفمند باشد.
وی ادامه داد: صدا و سیما در زمینه فرهنگ سازی نقش پر رنگی دارد و قطعا باید در برگزاری جشنواره آب مشارکت بیشتری داشته باشد.
مسئولان در بحران آب نقش مستقیم دارند
نرگس آبیار نیز طی سخنانی گفت: بسیاری از مسئولان در سالهای گذشته در مساله بحران آب تاثیر و نقش مستقیم داشتند. سدسازیهای اشتباه و برنامه‌ریزی‌های نادرست برای بحران آب موجب شده تا مشکل کم آبی بیشتر شود.
وی ادامه داد: اینکه ما و کشورمان در منطقه کم آبی قرار دارد و منابع آبی ما هر روز درحال کاهش است، مساله‌ای است که چندین دهه همه آن را تکرار می‌کنند اما متاسفانه انگار هیچ فردی این حرف را باور نمی‌کند.
مدیران باید پاسخگو باشند
کتایون ریاحی نیز با تاکید بر اینکه بحران آب بسیار شدید است و کم آبی بسیار به ما نزدیک است، گفت: جشنواره‌ای مانند جشنواره فرهنگی- سینمایی آب باید آنقدر اثرگذار باشد که حتی برخی قوانین را اصلاح کند.
وی ادامه داد: باید بخشی را در جشنواره تعریف کنیم که مدیران پاسخگو باشند که برای اصلاح الگوی مصرف آب چه کردند.
مردم باید حس مالکیت به آب داشته باشند
هوشنگ گلمکانی روزنامه‌نگار و مدیرمسئول ماهنامه فیلم نیز گفت: بخش مهمی از مشکلات آب مدیریت مصرف است و برای اصلاح نحوه مصرف باید به سمتی حرکت کنیم که مردم حس مالکیت عمومی نسبت به آب پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم آب می‌تواند آثاری را بسازد و نمایش بدهد که اثرگذار باشند، افزود: نباید از فضای مجازی غافل بود زیرا رسانه امروز در درون فضای مجازی تعریف می‌شود و باید آثاری را تولید کرد که در فضای مجازی مخاطب خوبی داشته باشند.