شناسهٔ خبر: 23073645 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دست و پنجه نرم کردن فامنین با مشکلات؛

شهرستان‌های استان‌همدان در جاده خاکی ورزش/زیرساخت‌ها ضعیف است

همدان - فامنین به عنوان یکی از شهرستان‌های ۹ گانه استان همدان با ضعف زیرساخت‌ها در حوزه ورزش و نبود حامی مالی دست و پنجه نرم می‌کند و نتوانسته در امر ورزش جایگاهی برای خود دست‌وپا کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: در اکثر استان‌های کشور مراکز استان‌ها از امکانات رفاهی، درمانی و بهداشتی، آموزشی و ورزشی بیشتری نسبت به سایر شهرستان‌ها برخوردار هستند و شاهد تمرکز امکانات در مراکز استان‌ها نسبت به شهرستان‌ها هستیم.

در امر ورزش نیز شرایط به این‌گونه بوده و بیشتر زیرساخت‌ها در مرکز استان متمرکزشده به طوری که در استان‌همدان شهرستان‌ها نسبت به مرکز از امکانات و زیرساخت‌های ورزشی ضعیفی برخوردار هستند.

شاید بی دلیل نباشد که بگوییم یکی از دلایل اصلی که شهر تهران در سال‌های گذشته با انفجار جمعیت مواجه شده تمرکز امکانات و ارزش‌افزوده در این شهر بوده چراکه اگر امکانات تهران را با یکی از شهرهای مرزی در سیستان و بلوچستان یا چرا این‌همه راه دور برویم با شهرستان‌های استان همدان مقایسه کنیم می بینیم که تمامی امکانات ایده آل زندگی در شهر تهران فراهم‌شده است.

تمرکز امکانات در مراکز استان‌ها

این وضعیت با درجه بسیار کمتر در سایر استان‌های کشور وجود دارد و شاهد تمرکز امکانات در مراکز استان‌ها هستیم که این موضوع باعث نابرابری و مهاجرت ناخواسته می‌شود که از تبعات این مهاجرت‌ها، حاشیه‌نشینی است که مشکلات کلانی ازجمله فقر، بیکاری، بزه و انواع ناهنجاری‌های اجتماعی را در جامعه شهری به وجود می‌آورد.

کمی به عقب که می‌روم یادمان می آید یکی از دلایلی که دولت‌مردان وقت تیم فوتبال پاس تهران را به استان‌همدان منتقل کردند علاوه بر  رغبت نیروی انتظامی به تیم داری، تقسیم پتانسیل‌های ورزشی و تمرکززدایی از پایتخت بود که بعد از این انتقال نیز تیم فوتبال صبا باتری تهران به قم و تیم فوتبال پیکان تهران نیز به استان قزوین منتقل شد.

امکانات رفاهی، درمانی و بهداشتی، آموزشی و ورزشی در تمامی شهرها از مرزنشینان تا پایتخت‌نشینان به‌طور مساوی و عادلانه تقسیم شود فارغ از اینکه بخواهیم این انتقال‌ها را موشکافی کنیم که آیا اقدامی مثبت بوده یا خیر؟ می‌توان گفت باید امکانات رفاهی، درمانی و بهداشتی، آموزشی و ورزشی در تمامی شهرها از مرزنشینان تا پایتخت‌نشینان به‌طور مساوی و عادلانه تقسیم شود و شاهد تبعیض نباشیم.

ایران سرزمین پهناوری است که جغرافیای ممتازی دارد و امکانات مادی آن در این استان‌ها پراکنده‌شده است اما این سرزمین با برکت اما به دلایل گوناگون فاقد توازن و تعادل در بهره‌برداری و توزیع امکانات مالی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

اما موضوع اصلی این گزارش بحث امکانات ورزشی و زیرساخت‌های لازم برای ورزش است که در این موضوع نیز شاهد نا عدالتی‌های زیادی هستیم.

درحال حاضر در غرب کشور یک پیست اتومبیلرانی و موتورسواری استاندارد وجود ندارد درحالی‌که تنها پیست استاندارد کشور پیست آزادی تهران است یا در همدان پیست دوچرخه‌سواری وجود ندارد و ورزشکاران باید برای تمرینات خود به تهران سفر کنند.

همچنین پیست اسکیت و سایر زیرساخت‌های لازم که پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین از آن بی‌بهره است نیز از دیگر مشکلات است که باید در این میان تیغ انتقاد را به کم‌کاری نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و دستگاه ورزش گرفت که نتوانستند اعتبارات لازم را برای شکوفایی استان‌همدان در امر ورزش در همه رشته‌ها جذب کنند.

امکانات ورزشی در مرکز استان‌همدان در حد بسیار خوبی قرار ندارد

از سویی طبق بررسی ها امکانات ورزشی در مرکز استان‌همدان در حد بسیار خوبی قرار ندارد و با این وضعیت قطعا وضعیت شهرستان‌های استان‌همدان به مراتب بدتر است و در این میان شاید تنها مقداری وضعیت ملایر نسبت به سایر شهرستان‌ها مساعدتر باشد.

نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، بهار، کبودرآهنگ، رزن و فامنین به همراه همدان و ملایر شهرستان‌های ۹ گانه استان‌همدان هستند که ازنظر زیرساخت‌های ورزشی در وضعیت خوبی قرار ندارند.

در این میان فامنین با توجه به اینکه شهرستان نوپایی است هنوز نتوانسته در امر ورزش جایگاهی برای خود دست‌وپا کند و از همین رو زمان می‌برد تا در ورزش بتواند پله‌های ترقی را طی کند.

طبق بررسی ها ورزشکاران شهرستان فامنین در تمامی رشته‌های ورزشی با استعداد هستند و در رشته‌های فوتسال، بدمینتون و رشته‌های رزمی موفقیت‌های خوبی داشته اند.

توسعه ورزش قهرمانی و همگانی شهرستان فامنین مستلزم ایجاد اماکن و فضای ورزشی مناسب است مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان فامنین در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه توسعه ورزش قهرمانی و همگانی شهرستان فامنین مستلزم ایجاد اماکن و فضای ورزشی مناسب است، اظهار داشت: مشکل اصلی ورزش شهرستان فامنین ضعف زیرساخت‌ها و نبود حامی مالی و اسپانسر است که اگر این مشکل حل شود تیم‌های ورزشی شهرستان در لیگ‌های استانی و کشوری حضور چشم‌گیری خواهند داشت.

مهدی عباسی افزود: طی سال های اخیر چند پروژه مهم ورزشی در شهرستان احداث و افتتاح‌شده که شامل استخر شهدای فامنین و سالن ورزشی شهدای اصله و خانه جوانان است.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام شهرستان فامنین گفت: پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام شهرستان فامنین شامل سالن ۱۵۰۰ نفری، سالن باستانی و زمین ورزشی تجرک و مرمت زمین چمن است که در صورت تخصیص اعتبارات به‌صورت کامل، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

عباسی عنوان کرد: تکمیل پروژه سالن ۱۵۰۰ نفری و زورخانه شهرستان از اولویت‌های اصلی ورزش شهرستان بوده و کارهای زیر بنایی و ساماندهی هیئت‌ها ازجمله برنامه اداره ورزش و جوانان شهرستان فامنین است کمااینکه پروژه سالن ورزشی چندمنظوره روستای اصله از توابع بخش مرکزی شهرستان فامنین سال گذشته با کمک خیرین به بهره‌برداری رسید.

مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان فامنین با اشاره به سالن‌های ورزشی فامنین بیان کرد: یک سالن چندمنظوره برای فعالیت رشته‌های توپی فوتسال، والیبال، بسکتبال، هندبال، بدمینتون، تنیس روی میز و همچنین آمادگی جسمانی و ورزش صبحگاهی در اختیار داریم که هر دو سالن از ساعت ۸ تا ۱۶ در اختیار بانوان و از ۱۶ تا ۲۴ در اختیار آقایان در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت دارند.

وی عنوان کرد: همچنین دو زمین چمن استاندارد فوتبال در شهرستان فامنین و ۱۵ زمین خاکی فوتبال در نقاط مختلف شهری و روستایی فامنین وجود دارد که به‌تازگی با حمایت اداره ورزش و جوانان زمین روستاهای فیض‌آباد، زرقان، جهان‌آباد دیوارکشی و برای فعالیت علاقه‌مندان به فوتبال آماده‌سازی شده است.

فامنین به‌تازگی از بخش به شهرستان ارتقا یافته و به دنبال ایجاد سخت‌افزارهای مناسب و متناسب با جمعیت شهری و روستایی، برای گسترش ورزش همگانی و قهرمانی در این شهرستان هستیم عباسی بابیان اینکه فامنین به‌تازگی از بخش به شهرستان ارتقا یافته و به دنبال ایجاد سخت‌افزارهای مناسب و متناسب با جمعیت شهری و روستایی، برای گسترش ورزش همگانی و قهرمانی در این شهرستان هستیم، گفت: یک پروژه توسط اهالی روستاهای فامنین به اداره کل ورزش و جوانان استان واگذار شده است که این سالن ورزشی چندمنظوره به مساحت ۹۷۵ متر و با هزینه ساخت ۶۸۰ میلیون تومان دارای رختکن و محیط اداری نیز است و برای ورزش‌های توپی ازجمله رشته‌های فوتسال، والیبال و بسکتبال را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان فامنین با اشاره به اینکه ۳۰ هیئت ورزشی در شهرستان فامنین فعال است، بیان کرد: این تعداد هیئت به‌طور رسمی مشغول به فعالیت و دارای کمیته هستند.

وی یادآور شد: در کنار کارهای زیرساختی بحث قهرمانی و همگانی کردن و همچنین استعدادیابی ورزشکاران را نیز دنبال می‌کنیم.

عباسی با اشاره به ورزشکاران سازمان‌یافته این شهرستان گفت: یکی از شاخص‌های مهم در ورزش و جوانان ورزشکاران سازمان‌یافته است که امسال تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته شهرستان نسبت به شش‌ماهه سال گذشته سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.

مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان فامنین افزود: اکثر ورزشکاران شهرستان فامنین در تمامی رشته‌های ورزشی ازجمله در رشته‌های فوتسال، بدمینتون و رشته‌های رزمی با استعداد هستند و شهرستان فامنین یکی از قطب‌های کشور محسوب می‌شود.

عباسی افزود: طی هفت‌ماهه سال ۹۶ ورزشکاران این شهرستان ۴ مدال کشوری و ۲۰ مدال استانی کسب کردند.

مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان فامنین بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف ما افزایش تعداد مدال‌های کشوری و استانی و همچنین کسب مدال در مسابقات بین‌المللی است، بیان کرد: ۲۲ بهمن سال جاری و هم‌زمان با دهه فجر مراسم تجلیل از نخبگان فرهنگی و ورزشی در شهرستان فامنین برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: فامنین با توجه به اینکه شهرستان نوپایی است هنوز نتوانسته در امر ورزش جایگاهی برای خود دست‌وپا کند و از همین رو زمان می‌برد تا در ورزش بتوان پله‌های ترقی را طی کرد.

یکی از ساکنین شهرستان فامنین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه امکانات در شهرستان‌ها باید افزایش پیدا کند، اظهار داشت: تمرکز اعتبارات و امکانات در مراکز استان‌ها مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

تمرکززدایی از مرکز کشور و مراکز استان‌ها

علیرضا حسن‌زاده افزود: این امر زمینه‌ساز بروز مشکلاتی هم برای شهرهای بزرگ و پرجمعیت و هم مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته شده است که انتظار می‌رود در زمینه تمرکززدایی از مرکز کشور و مراکز استان‌ها برنامه‌ریزی لازم از سوی مسئولان مربوطه انجام شود.

وی بابیان اینکه شهرستان‌ها باید توانمند باشند، گفت: باید آن‌قدر شهرستان‌ها توانمند باشند که چشمشان به دنبال مرکز استان نباشد و در نگاه بزرگ‌تر باید استان‌ها هم توانمند باشند که به پایتخت توجهی نداشته باشند اگر امکانات و اعتبارات به‌طور عادلانه تقسیم نشود مشکلات بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت که هم‌اکنون نیز شاهد آن هستیم.

حسن‌زاده عنوان کرد: اگر یک بیمارستان مجهز در شهرستان باشد دیگر برای یک پزشک رفتن لازم نیست به مرکز استان برویم و به همین ترتیب سایر امکانات اگر در حد مطلوب در شهرستان وجود داشته باشد رفت‌وآمد و مهاجرت کم خواهد شد.

فقر امکانات ورزشی در شهرستان‌ها

این شهروند فامنین با اشاره به مسئله ورزش بیان کرد: با توجه به اینکه قشر غالب جامعه ما را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند باید در جای‌جای کشور امکانات ورزشی در حد مطلوب وجود داشته باشد که متأسفانه این‌گونه نیست و از فقر امکانات ورزشی خصوصاً در شهرستان‌ها رنج می‌بریم.

وی عنوان کرد: در شهرستان فامنین نیز با توجه به جمعیت سرانه ورزشی مناسب نیست و فقر امکانات ورزشی را در این شهرستان شاهد هستیم که باید مسئولان امر مدیرکل دستگاه ورزش استان و سایر مسئولان رده‌بالا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

در پایان اینکه؛ شهرستان‌ها و شهرها نیز به تبع مراکز استان‌ها حق داشتن امکانات مناسب ورزشی را دارند و باید مسئولان در تقسیم اعتبارات و پروژه‌های ورزشی عادلانه عمل کنند.

نظر شما