ایران آنلاین / گوگل به رسم هر ساله خود، لغات پرتکرار جستجو شده در موتور جستجوی خود را در قالبهای مختلف به اطلاع کاربران اینترنت میگذارد. این اطلاعات در سرویس گوگل ترندز ( google trends) که ماموریت آن اعلام میزان جستجوی عبارات مختلف در گوگل است، با عنوان «۲۰۱۷ Year in Search » منتشر شده است.
اگرچه گوگل به دلیل تحریمها عبارات پرتکرار در ایران را به تفکیک نشان نمیدهد، اما سامانه آنلاین رصد و تحلیل محتوای فضای مجازی (پایشگر) با بررسی عبارات بیشتر جستجو شده در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، محتوا و سرویس دهندههای بومی و برندهای ایرانی و جهانی که بیشتر جستجو یا ترند شده را استخراج کرده است.
نتایج این بررسی ها نشان می دهد که عبارات نخست مورد توجه کاربران ایرانی، مربوط به سرویس دهنده های بومی است و نسبت به سال ۲۰۱۶، میزان محتوای فارسی جستجو شده با افزایش همراه است. همچنین برآورد شده است که در سال ۲۰۱۶ از میان ۱۳ عبارت نخست جستجو شده و پرتکرار توسط کاربران ایرانی ۱۱ عبارت به سرویس دهنده های بومی اختصاص داشت درحالی که در سال ۲۰۱۷، از میان ۱۶ عبارت پرتکرار جستجو شده توسط کاربران اینترنت در ایران، ۱۲ عبارت به سرویس دهنده های ایرانی اختصاص دارد.
کاربران ایرانی در سال ۲۰۱۷ علاوه بر جستجوی سرویسهایی مانند گوگل، مترجم گوگل، تلگرام و اینستاگرام، به سرویس دهندههای استارتاپی توجه ویژه ای نشان دادند و از ۱۶ عبارت نخست جستجو، ۴ عبارت به استارتاپ های ایرانی اختصاص دارد.
در حوزه دریافت خدمات نیز جستجوی کاربران درباره اپراتورهای موبایل، سایتهای خرید و فروش خودرو، خرید و فروش آنلاین و سامانه پرداخت بانکها دیده می شود. به نحوی که جستجو در مورد دو مدل خودرو دغدغه تعداد زیادی از کاربران وب در ایران بوده است. همچنین دانشگاه آزاد و یک سایت ورزشی از دیگر عبارات پر جستجو توسط کاربران ایرانی بوده و در میان عبارات جستجو شده، اقبال کاربران به سرویسهای ویدئویی آنلاین نیز جالب توجه است به نحوی که جستجو برای سایتهای پخش آنلاین و سریال های تلویزیونی نیز در این لیست دیده می شود. عملکرد یکی از تیم های فوتبال پایتخت نیز از دیگر عوامل تکرار این واژه در جستجوی کاربران در سال ۲۰۱۷ بوده است.
/مهر