وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: با ساخت هر کلاس، کلانتریها و دادگستریها خلوتتر، نزاع و کشمکشها کمتر و آرامش در جامعه بیشتر میشود.
به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در آیین افتتاح رسمیپنج پروژه بزرگ آموزشی به همت خیرین مدرسه ساز دزفول که روز 24 آذرماه در دبستان طیبه پاطلا دزفول برگزار شد، اظهار کرد: اگر به دنبال رسیدن به جامعه ای هستیم که به دنبال آرامش و آسایش و شادمانی است، راهی جز پرداختن به آموزش و پرورش و مدرسه سازی به معنای کیفیت کار نداریم. باید خیران مدرسهساز یقین داشته باشند که با ساختن مدرسه، در آینده کلانتریها و دادگستریها کمتر میشوند و آرامش در جامعه بیشتر خواهد شد. وی افزود: با ساختن هر کلاس، شادمانی در جامعه افزایش پیدا میکند و جامعهای که شادمانی و ایمان در آن رونق داشته باشد، عاقب به خیر خواهد شد. تلاش خیران از این جهت حائز اهمیت است. این حرکت تمدن ساز ایران و انقلاب اسلامی است که مقام معظم رهبری مانند این مضمون را بارها فرمودهاند که هر عاملی که مانع استقبال از خیرین برای مدرسهسازی باشد، برطرف شود. هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد که یک خیر از مدرسهسازی بر حذر داشته شود. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه ما در نظام آموزش و پرورش، چه کسانی که رسمیهستند و چه خیران، تلاش میکنیم که آموزش و پرورش ما به سطحی از کیفیت برسد که دانشآموزان انتظاراتی که ما داریم را از آن برخوردار باشند و دهها هدف تربیتی که در آموزههای دینی آموختیم را بیاموزند و این به معنای آموزش و پرورش مطلوب و باکیفیت است.
بطحایی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: این سند تا حدودی مسیر را روشن کرده که نیروی انسانی، مدیریت و فضای مدرسه و ... چگونه باشند تا بتوانیم به اینجا برسیم. در این سند آمده که اگر بخواهیم به این سطح از مسئولیت برسیم، باید از این مسیر حرکت کنیم و برای این کار باید موانعی که اجازه نمیدهد به آن سطح برسیم را برداریم که بخشی از این موانع، موانع سنتی است که از قدیم وجود داشته است. اگر بخواهیم با همان روشی که تاکنون حرکت کرده ایم، ادامه دهیم. این موانع به طور قطع برطرف نخواهند شد. چرا که مسئولان پیش از من نیز همین هدف را داشتند.
وی افزود: وزیر آموزش و پرورش و معاونان او که باید به فکر کیفیت بخشی به برنامههای آموزشی و پرورشی باشند و فکر کنند چگونه دانش آموز باید مهارتهای زندگی را در مدرسه تمرین کند، هنوز به فکر جزئی ترین مسائل در آموزش و پرورش مانند هزینه آب، برق، آسفالت و ... هستند. دانش آموز منطقه محروم که گاهی به دلیل هزینه کرایه یا مدرسه از رفتن به مدرسه بازمیماند، ولو یک دانش آموز در کشور باشد، غم بزرگی برای من و مسئولان آموزش و پرورش است. اگر درصدد تحول آموزش و پرورش نباشیم، وزیر بعدی قطعا باز خواهد گفت که در اداره آموزش و پرورش با مشکل مواجه هستیم. یعنی در آینده این مشکلات باقی خواهند ماند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما هر روز به دنبال این هستیم که یک راه جدی برای اداره آموزش و پرورش پیدا کنیم و در این راه مشارکت مردم و همکاران آموزش و پرورش که حدود یک میلیون و 700 هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته در کشور هستند، میتواند پشتوانه ارزشمندی از تجارب و دانش باشد. مشارکت به این معنا نیست که وظیفه دولت را بر دوش مردم بیاندازیم. هزینه آموزش را دولتها باید بپردازند اما در اداره آموزش و پرورش، مردم میتوانند مشارکت کنند.
بطحایی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا برنامههایی اجرا کنیم که در سطوح مختلف آموزش و پرورش، مردم بتوانند بیش از گذشته مشارکت کنند، گفت: ما به پشتوانه این تمدن غنی که داریم، میتوانیم راههای جدیدی برای اداره آموزش و پرورش پیدا و مردم را در این کار شریک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سال آینده بودجههای ما در آموزش و پرورش، استانی خواهند شد. همانطور که 9 سال پیش نیز این کار انجام شده بود. پیش از این بودجهها در ستاد به استانها توزیع میشد اما از سال آینده این اعتبارات در شورای برنامه ریزی استان -با مسئولیت استاندار - قرار خواهد گرفت که میتواند خلاقیت و ظرفیت را در به کارگیری این اعتبارات در استانها ایجاد کند. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کار دیگر ما در انتصاب روسا و مدیران مدارس است که سامانه ای طراحی شده که از فروردین سال آینده اجرایی خواهد شد و هر مدرسه ای که نیازمند مدیر باشد، کارکنان میتوانند خود را در این سامانه کاندیدا کنند. پس از بررسی صلاحیت آنها، فرد مناسب انتخاب خواهد شد. ما سعی میکنیم به سمتی برویم که افراد تعلق خاطر بیشتری به آموزش و پرورش پیدا کنند. آموزش و پرورش حق مسلم مردم است و مردم باید بتوانند به طور مستقیم در آن بخش از آموزش و پرورش که جنبههای تصدی گری دارد، مشارکت کنند.
بطحایی با بیان اینکه در کشور 105 هزار مدرسه وجود دارد، عنوان کرد: برای تک تک خیرین مدرسه سازی که در پنج پروژه امروز مشارکت داشتند، آرزوی سلامتی میکنم. هر مدرسهای که توسط خیران ساخته میشود، آجری برای ساختن این تمدن است.
وی در ادامه در پاسخ به سوال یک معلم حق التدریس در خصوص وضعیت استخدام نیروهای حق التدریس و حوزه نهضت سوادآموزی، گفت: این امر موضوعی نیست که تنها در اختیار من باشد. ممکن است این حرف من تلخ باشد اما من به عنوان وزیر تنها به اندازه نیاز مجاز به بکارگیری نیروی انسانی هستم. اگر نهضتیها و حق التدریسیها، صلاحیت داشته باشند، به طور قطع بر کسانی که میخواهند جدید وارد شوند، اولویت خواهند داشت. وی افزود: نمایندهها اکنون طرحی را بررسی میکنند که آن طرح، تا حدود زیادی وظیفه من مجری را تعیین میکند که چگونه در پاسخ به سوال شما عمل کنیم و به نظر میرسد که این طرح تا یکی دو ماه آینده به سرانجام برسد. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح کردم که آموزش و پرورش وظیفه ندارد برای همه بیکاران جامعه شغل ایجاد کند که برابر با پایین آمدن کیفیت آموزش و پرورش باشد. اگر در اختیار من باشد، به طور قطع، نهضتیها و حق التدریسیها که امتحان خود را پس داده اند، انتخاب میشوند.
بطحایی گفت: تمام تلاش را میکنیم که این انتخاب اصلح باشد. اگر این اتفاق نیفتد هم، آسمان به زمین نمیرسد و ما در طول شش سال آینده به شدت به نیروی انسانی نیاز خواهیم داشت و این طور نیست که اگر این طرح به سرانجام نرسد، احساس امنیت شغلی نکنید.
وزیر آموزش و پرورش:
بودجه آموزش و پرورش پس از 9 سال استانی شد
صاحبخبر -