شناسهٔ خبر: 23066995 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

قائم مقام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال کشور:

فضای مجازی از بهترین ابزارهای تبلیغ دینی است

قائم مقام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال کشور با بیان اینکه فضای مجازی یکی از بهترین فضاهای تبلیغی است گفت: از آنجا که بیشترین مخاطبان فضای مجازی نوجوانان وجوانان هستند باید به شیوه کارآمد کاربران این فضا را برای دستیابی به محتوای مناسب راهنمایی و هدایت کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حمید ضیایی‌پور قائم مقام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال کشور ظهر امروز در سومین اجلاس سراسری نماز که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به مفهوم فضای مجازی گفت: فضای مجازی فضایی بدون زمان و مکان و هم عرض فضای فیزیکی است که با استفاده از ارتباطات رایانه‌ای الکترونیکی و موبایلی شکل می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به خلط مفهومی در ترجمه اولیه فضای سایبری افزود: در ادبیات دنیا فضای سایبر و در ایران فضای مجازی مطرح است منظور از فضای مجازی در ادبیات فارسی فضایی غیرواقعی و انتزاعی تلقی می‌شود در حالی که فضای مجازی فضایی واقعی است.

قائم مقام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال کشور در ادامه فضای مجازی را فضای دوم در زندگی هر شخصی دانست و اظهار کرد: هر کدام از ما افزون بر وجود بیرونی خود یک وجود غیر فیزیکی هم داریم که در فضای مجازی زندگی می‌کند این وجود همزاد یا مشابه در فضای مجازی دارای سایت و کانال است که پس از مرگ هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع فضای مجازی به قدری دارای اهمیت است که تمام ابعاد زندگی انسان‌ها را احاطه کرده است خاطرنشان کرد: به قدری این فضا مهم است که می‌توان گفت هر نوع فعالیتی اعم از آموزشی اقتصادی سیاسی اطلاع‌رسانی فرهنگی و از جمله فعالیت در حوزه نماز به نوعی شکل دوم در فضای مجازی پیدا کرده است.

ضیایی‌پور در ادامه با اشاره به استفاده طیف نسل جوان از فضای مجازی ابراز کرد: امروز بیشترین استفاده از فضای مجازی در اختیار نسل جوان است طیف وسیعی از جوانان با استفاده از ابزارها و فرمت‌های خاص وارد این فضاها شده و از آن بهره می‌گیرند.

وی در ادامه با اشاره به مفهوم جدیدالورود در فضای مجازی عنوان کرد: در دهه‌های اخیر از جمله مفاهیم جدیدی که در فضای مجازی ورود پیدا کرده است مفهوم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است که هر دوی این مفاهیم مفهوم فضای مجازی را پشت سر می‌گذارند.

قائم مقام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال کشور در ادامه با اشاره به کاربرد مفهوم واقعیت افزوده تصریح کرد: واقعیت افزوده فرد را از درون گوشی همراه وارد عرصه واقعیت می‌کند؛ یعنی چیز جدیدی را به واقعیت اضافه می‌کند به عنوان نمونه طراحی نخستین بازی واقعیت افزوده در حوزه نماز امر ارزشمندی بوده و قابل تجلیل است.

وی با اشاره به حضور طلاب و روحانیان در فضای مجازی گفت: از علما و روحانیان و حوزه‌های علمیه درخواست دارم  تا در فضای مجازی فعالیت بیشتری داشته باشند تا با این روش تاثیرگذاری خود بر قشر جوان را بیشتر کنند.

ضیایی‌پور با بیان اینکه ما باید معارف اسلامی و دینی مربوط به نماز را به فرمت‌های قابل انتشار در فضای مجازی تبدیل کنیم گفت: باید تلاش کنیم تا بخش قابل توجهی از بودجه فرهنگی کشور صرف تولید محتوای مناسب در فضای مجازی شود تا با این هدف در حوزه ‌های دینی در راستای تعمیق مسایل اعتقادی و ترویج نماز نقش موثری ایفا کنیم.

قائم مقام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال کشور با بیان اینکه فضای مجازی یکی از بهترین فضاهای تبلیغی است ابراز کرد: از آنجا که بیشترین مخاطبان فضای مجازی نوجوانان وجوانان هستند باید به شیوه کارآمد کاربران این فضا را برای دستیابی به محتوای مناسب راهنمایی و هدایت کنیم تا با محتواسازی در حوزه فضای مجازی اهداف فرهنگی خود را در دنیای مجازی دنبال کنیم.

وی در پایان گفت: مهم‌ترین معضل در حوزه فضای مجازی تولید محتوا است متاسفانه در زمینه نماز محتوای قابل قبولی وجود ندارد اما از آنجایی که در ایران قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فضای مجازی برای تولید محتوای نماز وجود دارد امید می‌رود در این حوزه اقدامات شایسته‌ای صورت بگیرد./۸۷۳/پ۲۰۳/ب۲