به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت هفته حملونقل و روز راهدار اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در کشور داریم که این غیر از آمار موتورسیکلتها است. به هر سالی ۱.۲ میلیون خودرو به این رقم افزوده میشود.
وی افزود: ایمنی را نمیتوان با هیچچیز در حوزه حملونقل جایگزین کرد و همواره اولویت اصلی حملونقل، امینی است؛ ایمنی هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا، فرهنگ است و از ابتدای شکلگیری جاده، باید موردتوجه باشد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ایمنی فرهنگ رفتاری در حوزه بهرهبرداری و فرهنگ مهندسی در حوزه احداث است.
آخوندی ادامه داد: بهبود جاده، بهبود وسیله نقلیه، اعمال قانون امداد و درمان باید با هم پیش برود.
وی بر ضرورت غیرهوشمند شدن حملونقل تأکید کرد و گفت: واقعیت این است که این حجم تردد بدون حملونقل هوشمند فراهم نمیشود، البته در این چند سال در بحث هوشمندسازی حملونقل تمرکز داشتهایم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۲۷۰ دستگاه دوربین هوشمند در جادهها نصب شده است و ۶۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال نصب است؛ همچنین سیستمهای توزین در حال حرکت، سپهتن و انواع سیستم هوشمند که بتواند هویت راننده، وسیله نقلیه، مبدأ و مقصد را به صورت برخط شناسایی کند، کاری پیچیده است اما در دستورکار قرار گرفته است.
آخوندی با تأکید بر اینکه دسترسی به اطلاعات حملونقل را در قالب بخشنامهای ابلاغ کردهام، گفت: ضرورت دارد اطلاعات حملونقل به صورت آزاد در دسترس مردم باشد.
وی افزود: باید با هوشمند کردن حملونقل نرخ بهرهوری را افزایش دهیم؛ حاشیه سود در حملونقل یک تا دو درصد است که باید افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: زنجیره لجستیک از مبدأ تا مقصد را دنبال میکنیم، از مرحله بارگیری از کشور مبداً تا تخلیه در بندر و سپس بارگیری مجدد و خروج از کشور باید به درستی انجام شود و از این ظرفیت خدادادی بهخوبی استفاده کنیم، زیرا رقابت در بخش حملونقل، رقابتی بینالمللی است.
آخوندی تأکید کرد: ضرورت دارد بارنامههای کاغذی با رشد فعالیت کارتابلها حذف شود که همه این موارد میتواند نرخ بهرهوری حملونقل را ارتقا دهد.
وی حملونقل ترکیبی و مفهوم مدیر کریدور را از دیگر مواردی دانست که در وزارت راه و شهرسازی دنبال میشود.
انتهای پیام/م
∎