گروه فرهنگی، علی ودایع: بحث بلیط نمایش پرهیاهوی «الیورتوئیست» به نقل محافل تئاتری کشور تبدیل شده است.
برخی از این اجرا به عنوان الگویی موفق از سبک نمایشهای برادوی یاد میکنند البته برخی هم به بازی ضعیف سوپرستارههای این اثر ایراد میگیرند.
داستان «اولیورتوئیست» نوشته مشهور چارلزدیکنز اگرچه برای همه آشنا است اما حضور پرشمار بازیگران در دکوری فاخر با نورپردازی فوقالعاده نگاه مخاطبان پرشمار را جذب خود میکند.فضای حزن آلود لندن که چارلزدیکنز تصویر میکند در میان موسیقی پرهیجان و ریتمیک این اثر ناپدید میشود.
درباره حضور نویدمحمدزاده در نمایش «الیورتوئیست» از ابتدا حرف و حدیثهایی مطرح بود.چهره ای که این روزها یکی از پرطرفدارترین چهرههای سینما و تئاتر محسوب میشود در این اثر به عنوان یک عنصر تضمین کننده گیشه در کنار سایر عوامل منجر به نایابی بلیط نمایش «الیورتوئیست» شده است.
منهای تمام مباحثی که مطرح شده باید گفت که کارگردان توانسته فضایی جذاب و حساب شده را در 120دقیقه پیشروی مخاطب بگذارد.فرازهای زندگی «الیورتوئیست» در صحنهای موزیکال توانسته مخاطب را جذب داستانی کند که همه ما نتیجه آن را میدانیم.
بخشی از تاثیرگذاری نمایش «الیورتوئیست» مربوط به تصویری است که کارگردان با بهره گیری از قابلیتهای تالاروحدت توانسته روی صحنه ببرد تا جایی که مخاطب در برخی موارد دچار شگفتی از صحنه پردازی میشود. تغییر صحنهها، به کمک نورپردازی و عمق میدان دادن به صحنه، وجوه بصری نمایش را تقویت کرده است و باعث شده این نمایش پربازیگر، در صحنهآرایی چشمنواز و گاه محسور کننده باشد.
روایتی از دیروز تا امروز
در طول نمایش؛ شخصیت اصلی نمایش فاگین (هوتن شکیبا) و داجر هستند، پررنگتر از نانسی (مهناز افشار)، بیلی (نوید محمدزاده) و حتی اولیورحضور دارد.نمایش «الیورتوئیست» ما را به جهان سراسر خشونت و فساد قصه پیوند میدهند؛ دو شخصیتی که از تبهکار بودن لذت میبرند و آن را همچون سرنوشتی محتوم پذیرفتهاند.نه مثل اولیور بخت تجربه روی دیگر زندگی را دارند و نه مانند نانسی به رستگاری میاندیشند، آنها دو خلافکار حرفهایاند که از پیشهشان لذت میبرند.نمایش با آنها تمام میشود.با فاگین و داجر که همچنان به مشی سابق خود وفادارند، تغییر نمیکنند، نجات نمییابند و به شکار کودکان ادامه خواهند داد.
نکته جالب اینجاست که در طول این نمایش با کنایههایی که زده میشود مخاطب به نوعی همزادپنداری میرسد تا جایی که واکنش به تشویق نشان میدهد.شاید بتوان گفت حرف «الیورتوئیست» برای مخاطب ایرانی شنیدنی است.
هماهنگی گروه نمایش، درخشش کودکان بااستعداد این گروه و کار خوب گروه موسیقی، تماشای «الیور توئیست» را به تجربهای لذت بخش تبدیل میکند.البته کارگردان تلاش کرده است به اصل داستان وفادار بماند و متن را قربانی مسائل روزمره نکرده است.
در یک جمعبندی میتوان گفت که بعضی مفاهیم و نشانههایی که در قصه دیکنز وجود دارد، مختص لندن آن روزهاست و بعضی دیگر را میتوان به جامعه امروز تعمیم داد.
سر و دست شکستن برای دیدن نمایش «اولیورتوئیست» نشان میدهد که یک اثر خوب آنچنان کششی ایجاد میکند که مخاطبان را در سرمای بی مهر پاییز تهران به صف شدهاند.
گفتنی است که نمایش الیور توئیست به کارگردانی حسین پارسایی و با بازی نوید محمدزاده، مهناز افشار، آتیلا پسیانی، امیرکاوه آهنینجان, سعید چنگیزیان، هوتن شکیبا و داریوش موفق و با همراهی بیشاز ۱۰۰ بازیگر و هنرجوی نوجوان در تالار وحدت تا شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ هر شب ساعت ۱۸ به روی صحنه میرود.
در تالار وحدت به روی صحنه رفته است
هیاهوی دیدنی «اولیور توئیست»
صاحبخبر -