شناسهٔ خبر: 23065344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

مراجع نسبت به اصلاح سن ازدواج 
دختران مخالفت جدی نداشتند


ایلنا: نماینده مردم تهران با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون زنان با برخی از مراجع عظام در قم، از عدم مخالفت جدی مراجع در بحث اصلاح سن ازدواج دختران خبر داد و با بیان اینکه توضیحاتی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها به این آقایان داده شد، اظهارکرد: در واکنش به توضیحات ارائه شده، بعضی از آقایان فرمودند که برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکل شرعی وجود ندارد اما بعضی از بزرگان نیز این مسئله را به هیچ عنوان قابل‌قبول نمی‌دانند. طیبه سیاوشی با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس با برخی از مراجع عظام و بزرگان حوزه علمیه قم اعلام کرد: در پی دعوتی که از سوی دانشکده زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم از فراکسیون زنان مجلس صورت گرفته بود، ‌به‌ همراه تعدادی از اعضای فراکسیون با حضرات مراجع تقلید و آیات عظام گرامی قمی، جوادی آملی، صانعی، بطحائی گلپایگانی و محقق داماد دیدار کردیم. وی با بیان اینکه مسائل و معضلات مختلف در حوزه زنان و جوانان، محور کلی مذاکرات صورت گرفته در این دیدارها و ملاقات بود، خاطرنشان کرد: در این دیدارها درباره برخی مسائل مبتلا به حوزه آموزش و پرورش و همچنین بعضی موضوعات حوزه زنان با حضرات صحبت کرده و خواستیم که در این موارد به ما راهکار و مشاوره بدهند. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین از برگزاری ۲ نشست تخصصی در حاشیه این سفر یک روزه به قم خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه این سفر ‌به دعوت دانشکده زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم انجام شد، نشستی با برخی اساتید و دانشجویان این دانشگاه داشتیم و در ادامه نیز در نشستی دیگر با آقای زیبایی نژاد و دیگر مسئولان مرکز تحقیقات زنان و خانواده حوزه علمیه قم به مذاکره پرداختیم. این عضو فراکسیون زنان مجلس در تشریح برخی مصادیق مورد بحث در این دیدارها یادآور شد: یکی از مصادیق در بحث کودک‌همسری بود که البته ما هم‌اکنون در مراحل پایانی کار در این رابطه هستیم اما با این حال، وظیفه خود می‌دانستیم که روند کار خود را به اطلاع حضرات برسانیم. 
بنابر این در این دیدارها به آقایان توضیح دادیم به دلیل برخی مستندات پزشکی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، حقوقی و فقهی لازم است، حداقل سن ازدواج را در قانون اصلاح کنیم. او درباره واکنش مراجع نسبت به این مسئله گفت: البته مخالفت جدی در این رابطه مطرح نشد اما مباحثی مطرح شد و بعضی از آقایان تاکید داشتند بنابر قوانین اسلام دختران درصورتی که به بلوغ عقلی برسد، می‌تواند ازدواج کند.

ارتقای کمیسیون اصل 90 به دیوان

آنا: عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای ارتقا و تقویت جایگاه کمیسیون اصل نود پیشنهاد شد که با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، جایگاه این کمیسیون با حفظ اختیارات قبلی، 
به دیوان ارتقا پیدا کند.

نظر شما