شناسهٔ خبر: 23064227 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

جاده‌ای که جان می‌گیرد؛ قول‌هایی که پا نمی‌گیرد

حکایت جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر به یک قصه پر غصه تبدیل‌ شده است که با گذشت 11 سال از مصوبه دولت برای اجرای باند دوم، هنوز بودجه‌ای به آن اختصاص نیافته است و همواره شاهد جان باختن هموطنانمان در این محور هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، فروردین‌ماه سال 1385 در جریان سفر هیأت دولت به خراسان رضوی، موضوع اجرای باند دوم سه‌راهی شادمهر به کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و انابد با توجه به کم‌عرض بودن و حادثه‌خیز بودن محور به دلیل آمار بالای تردد و حضور سالانه بیش از 3 میلیون زائر و مسافر به تصویب دولت رسید تا پس از مطالعه و اختصاص اعتبار لازم عملیات اجرایی آغاز و مردم منطقه بیش از این نظاره‌گر حوادث دل‌خراش رانندگی و تصادفات مرگبار در این جاده نباشند.

اما امروز و با گذشت بیش از 11 سال از این مصوبه عملاً اتفاق خاصی در راستای اختصاص ردیف ملی به این پروژه نیفتاده است و همچنان شاهد بروز تصادفات مرگبار رانندگی در این جاده هستیم. در طی این سال‌ها به اذعان سه نماینده مجلس و پنج فرماندار و سرپرست فرمانداری که در ادوار مختلف این شهرستان مسئولیت داشتند و مدعی انجام پیگیری‌هایی در این زمینه بودند اما عملاً اعتباری از محل بودجه ملی به این پروژه اختصاص نیافته است.

*آغاز عملیات اجرایی از محل اعتبارات استانی

آبان ماه سال گذشته استاندار خراسان رضوی با حضور در کاشمر و در جلسه شورای اداری این شهرستان با اختصاص یک میلیارد اعتبار استانی دستور آغاز عملیات اجرای باند دوم جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر را داد تا پس ‌از انجام مراحل انتخاب و تعیین پیمانکار تا پایان سال عملیات اجرایی آن آغاز شود. اداره راه و شهرسازی به‌عنوان متولی این حوزه با برگزاری مراحل قانونی پیمانکار را تعیین و عملاً اجرای عملیات اجرایی در این محور و بالاتر از پلیس‌راه کاشمر به طول 6 کیلومتر آغاز شد.

*کشته شدن جوان‌ترین جراح مغز و اعصاب کشور در جاده کاشمر

 پس از یک ماه از  دستور استاندار خراسان رضوی، حادثه‌ای تلخ دیگری در این جاده تکرار شد و در جریان این سانحه دل‌خراش رانندگی جوان‌ترین جراح متخصص مغز و اعصاب کشور که  کاشمر را برای انجام مأموریت خود برای نجات جان بیماران  این شهرستان انتخاب کرده بود پس از اولین عمل جراحی‌اش و در حین عزیمتش به مشهد در حادثه رانندگی و به طرز دل‌خراشی کشته شد و تکاپوی مسئولان به‌منظور پیگیری برای اختصاص بودجه ملی و تسریع در روند عملیات اجرایی آغاز شد.

*سالگرد کشته شدن متخصص مغز و اعصاب و آغاز عملیات اجرایی در بخش دیگر جاده

با پیگیری‌ها و رایزنی‌های مسئولان شهری کاشمر و به پیشنهاد شهرداری کاشمر آذرماه سال 95 و در نخستین سالروز کشته شدن جراح متخصص مغز و اعصاب عملیات اجرای باند دوم در مسیر 9 کیلومتری ورودی شهر کاشمر تا پلیس‌راه بر اساس قراردادی سه‌جانبه که فی‌مابین استانداری خراسان رضوی، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری کاشمر امضا شد و استانداری خراسان رضوی متعهد پرداخت 2.5 میلیارد تومان اعتبار و اداره کل راه و شهرسازی نیز تأمین‌کننده 2.5 میلیارد تومان از محل قیر رایگان و زمین معوض و شهرداری کاشمر به‌عنوان مجری و بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات و صرفه‌جویی 50 درصدی در عملیات اجرایی متعهد اجرای این پروژه شدند رسماً عملیات اجرایی آن آغاز شد. بر اساس این تفاهم‌نامه شهرداری کاشمر متعهد شد که این مسیر 9 کیلومتری را در مدت 6 ماه تا مرحله آسفالت آماده و تحویل اداره کل راه و شهرسازی دهد.

*وعده‌هایی که در جاده مرگبار کاشمر به سرانجام نمی‌رسد

اگرچه در ماه‌های پایانی سال 94 و با اختصاص اعتبار استانی عملیات اجرایی در بخشی از این جاده مرگبار آغازشده است اما در هر مقطعی با حضور مسئولان استانی و کشوری وعده‌هایی برای بهره‌برداری از حدود 15 کیلومتر ابتدای این جاده در زمان‌های مشخص اعلام‌شده است اما گویا قرار نیست این وعده‌ها در این جاده مرگبار پا بگیرد و عملی شود. 

قول نخست بهره‌برداری از 6 کیلومتر این جاده را معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در بازدید این محور در فروردین سال 95 را داد و اعلام کرد که این پروژه در هفته دولت سال 95 افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد و این در حالی است که باگذشت 15 ماه از این وعده خبری از تحقق این وعده نیست.

اما گویا جریان وعده‌های توخالی در خصوص این محور پایانی ندارد. استاندار خراسان رضوی با دستوری که در آبان سال 94 برای آغاز عملیات اجرایی داده بود آذرماه سال گذشته شخصاً به همراه مدیرکل راه و شهرسازی در محل پروژه حضور یافت و با دو طرف دیگر تفاهم‌نامه پس از امضای این قرارداد سه‌جانبه تأکید کرد که 6 ماه دیگر این بخش از جاده به طول 9 کیلومتر آماده آسفالت و پس‌ازآن نیز به‌زودی تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اگرچه در تیرماه امسال قرار بود این پروژه به بهره‌برداری برسد اما باگذشت 5 ماه هنوز خبری از تحقق این وعده نیست.

*تردد بیش از یک‌میلیون و 300 هزار خودرو در 7 ماهه ابتدای امسال در جاده کاشمر

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کاشمر با تأکید بر ضرورت اجرای باند دوم این جاده به دلیل حجم بالای تردد و جلوگیری از حوادث دل‌خراش رانندگی گفت: بر اساس گزارش دستگاه‌های تردد شمار در 7 ماهه ابتدای امسال 656 هزار و 587 خودرو که 18 درصد آن خودروهای سنگین بودند از کاشمر به سمت شادمهر و 650 هزار و 611 خودرو که 17 درصد آن خودروهای سنگین بودند از سمت شادمهر به کاشمر تردد داشتند.

مهدی برامکی با اشاره به 2 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار استانی به 6 کیلومتر این پروژه و اجرایی شدن تفاهم‌نامه سه‌جانبه در 9 کیلومتر دیگر این جاده اظهار داشت: قطعاً با روند تخصیص اعتبار، مدت‌زمان زیادی طول خواهد کشید که این جاده دوبانده شود، بنابراین تنها راه تسریع در روند عملیات اجرایی و کوتاه شدن زمان تکمیل این پروژه اختصاص اعتبارات ملی است.

وی با تأکید بر اینکه یک دهه پیگیری مسئولان شهرستانی و استانی در آخرین ماه سال گذشته به نتیجه رسید و این پروژه برای دریافت ردیف اعتبار ملی در کمیسیون ماده 23 به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: این محور 55 کیلومتری در حوزه استحفاظی دو شهرستان قرار دارد که تاکنون تنها از 28 کیلومتر حوزه کاشمر در 15 کیلومتر آن عملیات اجرایی آغاز شده و در حوزه استحفاظی شهرستان مه‌ولات اقدام اجرایی برای اجرای باند دوم انجام‌نشده است.

معاون فرماندار کاشمر با اشاره به حضور سالانه بیش از 3.5 میلیون زائر و مسافر در این شهرستان و تردد ساکنین شهرستان هم‌جوار از این محور بر اصلاح نقاط حادثه‌خیز این جاده در راستای جلوگیری از تصادفات دل‌خراش به‌عنوان یک برنامه کوتاه‌مدت تأکید کرد.

*60 تا 66 درصد، پیشرفت در جاده مرگبار

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر با اشاره به اجرای عملیات اجرایی در دو قسمت از این جاده گفت: عملیات اجرایی در 6 کیلومتر این جاده که از پلیس‌راه توسط پیمانکار شروع‌شده، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی 90 درصد در اجرای 40 دستگاه پل در این مسیر در مجموع از پیشرفت 6 درصدی برخوردار است.

سیدمهدی حسینی با بیان اینکه شرکت پیمانکار پروژه تاکنون بیش از 4.5 میلیارد تومان هزینه کرده است، یادآور شد: نیمی از این هزینه از محل اعتبارات استانی پرداخت‌شده است.

وی بابیان این‌که جاده کاشمر با عرض 11 متر دارای استانداردهای لازم است تأکید کرد: دوبانده شدن این جاده به دلیل حوادث ناگوار یک انتظار و خواسته به‌حق مردم منطقه است.

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر با اشاره به پیشرفت 60 درصدی در پروژه 9 کیلومتر ابتدای جاده 55 کیلومتری کاشمر که توسط شهرداری در دست احداث است ابراز داشت: متأسفانه وجود شبکه و خطوط انتقال آب شرب روستایی، گاز، برق و قنوات کشاورزی در مسیر، اروند احداث باند دوم را با مشکل مواجه کرده است و این ازجمله اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی شده در مسیر پروژه‌های راه‌سازی است.

وی با تأکید بر اینکه تسریع در روند پیشرفت عملیات اجرایی مستلزم تخصیص به‌موقع اعتبارات به‌ویژه اعتبارات ملی است، خاطرنشان کرد: تاکنون برای پروژه دوبانده کردن جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر اعتبار ملی اختصاص نیافته و عملیات اجرایی در دست انجام از محل اعتبارات استانی است.

*عکس‌العمل‌های هیجانی و زودگذر

اگرچه در طول یک دهه گذشته شاهد حوادث دل‌خراش و تصادفات مرگبار متعددی در جاده 55 کیلومتری کاشمر به سه‌راهی شادمهر بودیم و همواره بنا به دلایلی نظیر کشته شدن کودک 9 ماهه، اعضای خانواده، پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب، نوجوان، دانشجو و کارمند هر یک از این حوادث در همان مقطع با عکس‌العمل‌های هیجانی و اعتراضات شدید از سوی اقشار مختلف مردم، اعضای شورای شهر و سایر مسئولان شهرستان درزمینهٔ بی‌توجهی متولیان در عدم دوبانده کردن روبه‌رو بودیم.

بنابراین به هر دلیلی که این اعتراض‌ها و شکوائیه‌ها از سوی افراد در جایگاه‌های مسئولیتی مختلف مطرح‌شده را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم بروز این‌گونه حوادث عاملی برای مطرح کردن و خودنمایی افراد نباشد و در عمل نیز شاهد ضرب‌المثل "به عمل کار برآید به سخنرانی نیست" باشیم و همواره تا دوبانده نشدن این جاده‌ دغدغه و نگرانی در این افراد وجود داشته باشند و آن را محدود به زمان وقوع حادثه نکنند.

===================

گزارش از سیدهادی مهدیان

===================

انتهای پیام/ذ

نظر شما