شناسهٔ خبر: 23063286 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پنج عنوان نمایشنامه کودک و نوجوان رونمایی شد

رونمایی از پنج عنوان نمایشنامه کودک و نوجوان رونمایی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ آیین رونمایی از پنج عنوان نمایشنامه کودک و نوجوان با موضوع قصص قرآنی از تولیدات حوزه هنری استان هرمزگان امروز- یکشنبه ۲۶ آذر ماه- در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و هنرمندان و مدرسان تئاتر برگزار شد.

در ابتدای مراسم، سید صادق رضایی؛ رییس حوزه هنری کودک و نوجوان؛ با گلایه از کمبود نمایشنامه‌های کودک و نوجوان طی سخنانی گفت: حرکت حوزه هنری استان هرمزگان در تولید و نشر پنج نمایشنامه اقتباسی از قرآن مجید قابل تقدیر است. سیاست حوزه هنری بر نشر سنت‌های الهی در قالب آثار هنری است و این پنج متن نمایشی نمونه‌های قابل دفاعی هستند که در این مسیر به درستی تولید و منتشر شده‌اند.

وی افزود: مدیرانی که عرصه فعالیت‌شان در بخش کودک و نوجوان است باید سعه صدر ۲۰ ساله داشته باشند. سرمایه‌گذاری در بخش و کودک و نوجوان نتایج کوتاه مدت ندارد و باید ماحصل آن را در دو تا سه دهه‌ی آینده دید. نشر نمایشنامه‌هایی اقتباس شده از قرآن به تربیت نسلی فهیم، برون گرا، جمع‌گرا و خردورز کمک می‌کند؛ چراکه کودکانی کتاب‌خوان را پرورش می‌دهد.

رضایی اظهار داشت: با انتشار نمایشنامه‌های قرآنی وظیفه و کار ما در قبال خانواده‌ها تمام نمی‌شود. این آغاز راه است. باید این منابع با قیمت‌های مناسب در اختیار و دسترس خانواده‌ها قرار گیرد و بسترهای لازم برای استفاده از آن نیز فراهم شود.

وی تاکید کرد: باید توجه کنیم که کودکان و نوجوانان در قرآن کریم نقش محوری دارند. در بسیاری از قصص قرآنی خداوند راه حل برون رفت از مشکل را در دستان نوزاد، کودک یا نوجوانی قرار داده است. این مسئله نشان از توجه ویژه به نقش محوری کودکان و نوجوانان در جامعه دارد. هنرمندان باید این پیام مستتر در قصص قرآنی را درک کنند که کودک و نوجوانان نقش حذف ناشدنی دارند.

رضایی با ابراز امیدواری بر انتشار آثار بیشتری از این دست، گفت: کار کیفی خوب از دل کمیت بیرون می‌آید. حوزه هنری استان هرمزگان با ۵ نمایش در این مسیر قدم گذاشته و جا دارد تا این کار را تا نشر ۵۰ نمایشنامه ادامه دهد. هرمزگان می‌تواند به قطب تولید نمایشنامه‌های قرآنی تبدیل شود و این هدف دوراز دسترس نیست.

در ادامه مراسم رونمایی از پنج عنوان نمایشنامه کودک و نوجوان با موضوع قصص قرآنی، انوشیروان پیش‌دار، رییس حوزه هنری استان هرمزگان در سخنانی کوتاه به چگونگی روند نشر این آثار اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود نمایشنامه‌های کودک و نوجوان، بر آن شدیم تا تولید آثاری برای این گروه سنی و با محوریت قصص قرآنی را در دستور کار قرار دهیم. از این رو از نویسندگان استان هرمزگان دعوت کردیم و سه نویسنده به این دعوت جواب مثبت دادند.

وی افزود: فاز اول این طرح با نشر این پنج نمایشنامه به سرانجام رسیده و در مرحله بعد می‌خواهیم تا اجرای صحنه‌ای این آثار را چه در سطح استان و چه جشنواره‌ها شاهد باشیم. امیدواریم تا با اهتمام ویژه‌ای که در حوزه هنری استان هرمزگان نسبت به نشر نمایشنامه وجود دارد، درآینده شاهد انتشار پنجاهمین مجلد از این مجموعه باشیم.

در ادامه این مراسم، از نمایشنامه‌های «سربازان کوچک»، «روزهای کودکی یک پیامبر» نوشته احمد مریدی‌زاده، نمایشنامه‌ی «زیتون و کبوتر» نوشته عبدالله خداکریمی، نمایشنامه‌های «گاو» و «گرگی که گله را نمی‌برد» نوشته سعید موحدی رونمایی شد.

گفتنی است در این مراسم کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مجید مصلحی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، حبیبی مهدی حبیبی معاون فرهنگی امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، رضا آزاد، حسین فدایی‌حسین، توحید معصومی، نیما بیگلریان، ایمان خواجویی، محراب محمدزاده و جمعی از هنرمندان تئاتر حضور داشتند.

نظر شما