به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن؛ در چند سال اخیر، آران و بیدگل به صورت پیاپی با خبرهای مربوط به سوانح رانندگی متاثر میشود. هرچند شاید خطای انسانی و بیتوجهی رانندگان را بتوان جزئی از عوامل این تصادف دانست، نباید از کیفیت نامطلوب جادهها غفلت کرد.
بیشتر جادههای مواصلاتی شهرستان، با وجود عبور و مرور بسیاری که از آن صورت میگیرد، عرض کمی دارد و به همین خاطر حادثه خیز است. پیچهای تند و حتی علامت گذاریهای نامناسب، گاهی باعث از دست رفتن تعادل اتومبیلها و گهگاه بروز سانحه میشود.
جاده سفیدشهر به سوی مرگ
از بین تمام جادههای مواصلاتی شهرستان، جادهی سفیدشهر از حیث بروز حوادث جادهای به عنوان یکی از نقاط حادثهخیز شهرستان به شمار میآید که مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد میکند و حوادثی پرشمار را سبب میشود. در یکی از حوادث تالم آور، روز پنجشنبه سوم تیرماه 95، بر اثر برخورد دو دستگاه خودرو به دلیل عرض کم جاده سفیدشهر رخ داد و به جان باختن دو تن منجر شد.
رئیس مرکر اورژانس و فوریتهای پزشکی شهرستان آران و بیدگل، پس از وقوع این تصادف با اشاره به اینکه متاسفانه در جاده سفید شهر به آران و بیدگل و کاشان طی چهار سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ فقره تصادف رخ داده است، اضافه کرد: به علت کم عرض بودن جاده، پیچهای خطرناک و تردد ماشینهای سنگین این جاده یکی از راههای مواصلاتی بسیار خطرناک به مرکز شهرستان آران و بیدگل و کاشان است.
علی قربانیان، تلفات تصادفات این جاده در سال 94 را بیش از ۵۰ فقره فوت و ۲۰۰ مورد جراحت عنوان کرد و افزود: با وجود تمام تصادفات و سوانحی که در این جاده رخ داده فقط سه کیلومتر از مسیر ۱۰ کیلومتری بسیار خطرناک و باریک تعریض و زیرسازی شده است.
18 کشته و زخمی در دو هفته
اوایل تابستان سال گذشته در عرض یک ماه، شش تصادف در جاده سفیدشهر رخ داد که به کشته شدن سه تن و مجروحیت 15 نفر دیگر انجامید و به تجمع اعتراض آمیز مردم این شهر در مقابل فرمانداری آران و بیدگل منجر شد. شماری از مردم سفیدشهر، صبح روز چهارم مردادماه با بر تن کردن لباسهای سیاه در این تجمع حضور یافتند. آنان بنرهایی در اعتراض به بی توجهی مسئولان به وضعیت این جاده را به همراه داشتند.
توقف و شروع مجدد عملیات تعریض
در ایران همیشه پس از حوادث دلخراش، همگان به دنبال مقصر میگردند. با این حال در این حادثه، نمیتوان بی درایتی راه آهن را نادیده گرفت. عملیات تعریض و زیرسازی جاده سفیدشهر به دلیل تداخل با حریم راه آهن و لزوم تخریب یک ایستگاه متروکه، از چندی پیش متوقف شده بود.
رئیس اداره راه و شهرسازی آران و بیدگل، پس از حادثه سال 95 با اعلام این موضوع گفت: پیش از این پیمانکار اداره راه و شهرسازی آران و بیدگل در محل وقوع این حادثه مشغول به اجرای طرح برای دو بانده کردن مسیر و اجرای قرارداد راهسازی بود اما راه اهن مانع ادامه یافتن این پروژه شد.
مجتبی آراسته این سانحه را دلیلی بر نادرست بودن رویکرد راه آهن در قبال این موضوع عنوان کرد و افزود: با سانحهای که اخیرا در جاده سفیدشهر رخ داد و از دست رفتن دو تن از شهروندان را به دنبال داشت، جای درنگی برای اخذ مجوز راه آهن و آزادسازی حریم ریل و تخریب نیم ایستگاه واقع در مسیر طراحی شده اداره راه و شهرسازی وجود ندارد.
وی با بیان این که هنوز هم اجرای این طرح به دلیل ممانعت راه آهن متوقف مانده است تاکید کرد: اجرای مسیر طراحی شده جاده سفیدشهر توسط اداره راه و شهرسازی ضروری است.
رئیس اداره راه آران و بیدگل بهمن ماه 95 از آغاز مجدد تعریض جاده سفیدشهر و رفع مشکل تداخل با حریم راه آهن سخن گفت.
بر اساس اعلام آراسته این طرح حدود هفت میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که یک میلیارد تومان از اعتباراتی که در زمان عباسعلی منصوری، نمایندهی سابق مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس برای اجرای عملیات عمرانی این جاده تخصیص یافته بود، جذب شده است.
آراسته خردادماه امسال نیز در گفتگو با خطب شکن به تلفات قابل توجه جاده سفیدشهر اشاره کرد و گفت: اتصال این جاده به آران و بیدگل در سال گذشته تامین اعتبار شد و امیدواریم در سال جاری این جاده نیز به طور کامل به بهره برداری برسد.
مسئولان ناراضی!
یکی از وعدههای سید جواد ساداتی نژاد که بیش از یک سال پیش کار خود را به صورت رسمی به عنوان نمایندهی مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است، اصلاح وضعیت جاده سفیدشهر بود. وی در دومین نطق خود در مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به وزیر راه این نکته را گوشزد کرد و با اشاره به تبدیل بسیاری از محورهای گردشگری به جادههای مرگ افزود: جادههای خطرآفرین سفیدشهر، ابوزیدآباد و مشهد اردهال باید اصلاح شوند.
فرماندار آران و بیدگل نیز بارها راه را یکی از چالش های شهرستان خوانده است. وی در شهریورماه سال گذشته اظهار کرد: پس از گذشت حدود بیست سال از تبدیل آران و بیدگل به شهرستان، هنوز در بسیاری از حوزههای زیرساختی مشکلات جدی وجود دارد، برای مثال فقدان راه دسترسی از شهرهای تابعه به مرکز شهرستان، مشکلات بسیاری را برای آنان ایجاد میکند.
تازه ترین سانحه و انتقاد از وعدههای بیسرانجام
هفته گذشته مرگ یک جوان در جاده سفیدشهر، بار دیگر معضل ایمن نبودن راه های شهرستان را بر سر زبان ها انداخت و برخی مسئولان را به تکاپو انداخت. تا حدی که ساداتی نژاد، نماینده مردم شهرستان در مجلس به دیدار خانواده داغدیده رفت و از آنان دلجویی کرد.
به علاوه امام جمعه سفیدشهر در پی این حادثه، جمعه گذشته در خطبه های نماز جمعه این شهر بخش مهم سخنان خود را به مسائل سفیدشهر اختصاص داد و با انتقاد از کمکاری مسئولان در خصوص اصلاح این جاده خاطرنشان کرد: اصلاح جاده سفید شهر به کاشان مهمترین مطالبه مردم منطقه سفیددشت است.
مردم سفیدشهر نیز پس از این رویداد، با ایجاد گروهی در شبکه های مجازی تلاش کردند اقبال همگانی برای مطالبه از مسئولان شهرستان را جلب کنند.
در متنی که در این گروه منتشر شده با انتقاد از بی توجهی مسئولان به رویدادهای دلخراش این جاده آمده است: “روند بی توجهی و وعده های بی سرانجام مسئولان نسبت به رفع مشکلات این جاده خصوصا در دو سال اخیر همچنان ادامه دارد و معلوم نیست تا کی باید عزیزان ما در آتش بی توجهی ها بسوزند؟ چرا مسئولان محترم متوجه این مسئله نیستند که مردم این خطه دیگر طاقت شنیدن خبر درگذشت عزیزان شان در این جاده حادثه خیز را ندارند…”
آنان در پایان از مسئولان خواستهاند: “همه مسئولان شهرستان به عنوان نمایندگان مردم باید به این نابسامانی خاتمه بدهند، در غیر این صورت یا مسائل را شفاف و رو در رو با مردم بگویند یا اگر نمی توانند عطای میز مدیریت را به لقایش ببخشند. باید مشخص شود دلیل این همه بی توجهی به این جاده و مردم این منطقه چیست؟ دیگر چه اتفاقی باید بیافتد تا مسئولان روستایی، شهرستانی و استانی به فکر مردم این خطه بیافتند؟”
در هر صورت حادثهی اخیر جاده سفیدشهر زنگ خطر دیگری برای مسئولان بود تا هر چه سریع تر نسبت به اصلاح وضعیت راههای شهرستان اقدام کنند. زیرا هر لحظه جان عابران در خطر است.
انتهای پیام/