شناسهٔ خبر: 23057004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باید از احزاب فعال و پویا حمایت کنیم

تهران- ایرنا- روزنامه روزان در گفت وگویی با عبدالکریم حسین‌زاده عضو فراکسیون امید، نوشت: بدون تردید تقویت و توسعه احزاب در نظام‌های دموکراتیک خواه ریاستی، خواه پارلمانی یک ضرورت و اولویت حیاتی غیرقابل انکار است.

صاحب‌خبر -

در ادامه این گفت وگو آمده است: عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی‌طی گفتگویی با «روزان» به نقد و تحلیل جایگاه احزاب در جامعه و نسبت آن در ارتباط بین مردم و حاکمیت می‌پردازد. حسین‌زاده تاکید بر این مسئله دارد که «هرچه بتوانیم احزاب سیاسی را در کشور توسعه ببخشیم در واقع ارتباط بین مردم و حاکمیت را تقویت کرده ایم. من فکر می‌کنم که باید راهکارهای مختلفی را در جهت تقویت احزاب بررسی کنیم. ما باید بتوانیم زمینه و مقدمات تشکیل احزاب را در کشور آسان‌تر کنیم و البته در کنار این اقدامات باید از احزاب فعال و پویا حمایت کنیم. »

**شما اهمیت و ضرورت توسعه احزاب را در کشور چقدر جدی می‌دانید؟ فکر می‌کنید راه حل این مسئله در چیست؟
بدون تردید تقویت و توسعه احزاب در نظام‌های دموکراتیک خواه ریاستی، خواه پارلمانی یک ضرورت و اولویت حیاتی غیرقابل انکار است. در واقع ارتباط تنگاتنگ احزاب به عنوان تشکل‌های مردمی‌با جریان‌های مدنی و اجتماعی باعث آن می‌شود که همواره احزاب و مردم نسبت به یکدیگر تاثیرگذار بوده و این مسئله در ارتباط بین احزاب و حاکمیت نیز قابل تشخیص و رویت باشد. بنابراین هرچه بتوانیم احزاب سیاسی را در کشور توسعه ببخشیم در واقع ارتباط بین مردم و حاکمیت را تقویت کرده‌ایم. من فکر می‌کنم که باید راهکارهای مختلفی را در جهت تقویت احزاب بررسی کنیم. ما باید بتوانیم زمینه و مقدمات تشکیل احزاب را در کشور آسان‌تر کنیم و البته در کنار این اقدامات باید از احزاب فعال و پویا حمایت کنیم.

**از نظر شما ارتباط بین احزاب و جریان‌های مدنی چگونه تعریف می‌شود؟
احزاب در جامعه نقش و وظایف مختلفی و متعددی دارند. یکی از این وظایف آن است که احزاب، مردم را در جریان امور کشور قرار دهد‌. در کنار این آگاهی بخشی، احزاب می‌توانند کانون تربیت و آموزش نخبگان و مدیران سیاسی و اجرایی کشور در آینده باشند. بر همین اساس توانایی احزاب و تقویت آنان به نوعی مسبب آن می‌شود که جامعه نیز درکنار آنها ترقی داشته باشد. مضاف بر اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف احزاب نظارت بر عملکرد مسئولان و ارائه پیشنهاد یا انتقاد نسبت به اقدامات مسئولان و شرایط کشور است. بر همین اساس اگر احزاب را تقویت کنیم سطح این نظارت‌ها را افزایش داده‌ایم و در نتیجه باعث شدیم تا مردم بیشتر از گذشته در جریان امور کشور قرار بگیرند.

**فقدان احزاب یا تضعیف آنها چه تاثیری بر کشور دارد؟
قطعا فقدان احزاب و در مجموع تضعیف تحزب در هر جامعه‌ای می‌تواند نتایج سو و نامطلوبی برای جامعه داشته باشد. همان‌طور که به ضرورت و اهمیت توسعه و تقویت احزاب اشاره شد، تضعیف آنها باعث می‌شود که جامعه ارتباط خود را با حاکمیت از دست بدهد یا دست‌کم این ارتباطات تضعیف شود. اثرات این مسئله دو سویه خواهد بود. از یک طرف مردم در جریان عملکرد مسئولان قرار نمی‌گیرند و درک نادرستی از موقعیت کشور خواهند داشت و همواره این دغدغه و نگرانی را از نحوه عملکرد مسئولان دارند که چگونه می‌توانند مشکلات را حل کنند و اساسا چقدر در تحقق وعده‌ها و مطالبات جامعه مصمم خواهند بود.

از طرف دیگر نیز مسئولان شناخت کمتری از جامعه خواهند داشت و باعث می‌شود که درک کمتری از مشکلات و مطالبات جامعه داشته باشند. وجود احزاب باعث می‌شود که این اختلافات کنار برود و مهم‌تر آنکه نظارت بهتری بر عملکرد مسئولان وجود داشته باشد.

*منبع: روزنامه روزان؛ 1396،9،26
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002** انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

انتهای پیام /*

نظر شما