شناسهٔ خبر: 23053385 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

علل گرایش برخی از مسلمانان به خرید کاج و عروسک های بابا نوئل

رونق کریسمس در میرزای شیرازی

چند روز بیشتر به آغاز سال نو میلادی و جشن کریسمس 2018 باقی نمانده است و برخی مسلمانان نیز به اندازه مسیحیان در تکاپوی برگزاری جشن کریسمس هستند. خیلی‌ها زودتر از اینها به استقبال جشن کریسمس رفته‌اند. اغلب آنها با انتشار تصاویرشان در کنار عروسک‌های بابانوئل و کاج‌های رنگی خبر از جشنی می‌دهند که کمتر ارتباطی با سنت‌های قدیمی ایرانی و اسلامی دارد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /
یاسمن صادق شیرازی
چند روز بیشتر به آغاز سال نو میلادی و جشن کریسمس 2018  باقی نمانده است و برخی مسلمانان نیز به اندازه مسیحیان در تکاپوی برگزاری جشن کریسمس هستند. خیلی‌ها زودتر از اینها به استقبال جشن کریسمس رفته‌اند. اغلب آنها با انتشار تصاویرشان در کنار عروسک‌های بابانوئل و کاج‌های رنگی خبر از جشنی می‌دهند که کمتر ارتباطی با سنت‌های قدیمی ایرانی و اسلامی دارد.
خیابان «میرزای شیرازی» یکی از خیابان‌های معروف تهران است که سال‌هاست این روزها در نزدیکی کریسمس شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. عروسک‌های بابانوئل و کاج‌های رنگی در هر کدام از مغازه‌ها به شیوه‌های مختلفی چیده شده‌اند و چشمان هر رهگذری را خیره می‌کنند. طرفداران جشن کریسمس در ایران البته اعتقادات متعددی دارند. برخی  به خاطر زیبایی جشن سال نو میلادی برای خرید وسایل کریسمس آمده‌اند اما برخی دیگر معتقدند چون در جشن‌های سنتی ایرانی مثل عید نوروز آنچنان که باید شادی نمی‌کنند به این جشن علاقه دارند. شبیه خانم «احمدی» که برای خرید هدایای کریسمس به میان مغازه‌ها آمده و می‌گوید:«در جشن نوروز مردم کمتر شادی می‌کنند و بیشتر به دید و بازدید می‌پردازند، به همین خاطر است که مردم از کریسمس استقبال می‌کنند.»
سلفی‌های کریسمسی
در چند مغازه آن طرف‌تر دو دختر جوان در حال تماشای ویترین‌های مغازه‌ها هستند. یکی از آنها می‌گوید:«فقط به خاطر زیبایی تماشا می‌کنم اما قصد خرید نداریم. هرچند اگر کسی برایم از این عروسک‌ها و کاج‌ها بخرد خوشحال می‌شویم.» یکی دیگر از کسانی که در حال برانداز کردن مغازه‌ها و کاج‌های تزئینی است هم می‌گوید تا چشمانش به کاج‌های رنگی افتاده نتوانسته بدون اینکه قیمت آنها را از مغازه دار سؤال کند به سمت خانه برود:«دخترم خیلی به این عروسک‌ها علاقه دارد. چند روز است اصرار می‌کند برای او عروسک بابانوئل بخرم. وقتی کاج‌ها را دیدم به این فکر افتادم که او را خوشحال کنم.»
تعدادی از دختران جوان یکی یکی در ورودی مغازه‌ها قرار می‌گیرند و با ویترین‌ها عکس یادگاری می‌گیرند. یکی از آنها که در حال گرفتن سلفی است، می‌گوید:«به نظرم خرید عروسک‌های کریسمس در بین ایرانی‌های مسلمان به تازگی زیاد شده و شاید علت آن فضای مجازی باشد. اغلب دوستان من با کلاه‌های کریسمس عکس یادگاری گرفته‌اند و به همین دلیل من هم تصمیم گرفتم چند عروسک بابانوئل و کلاه بخرم.»
استقبال مسلمان‌ها از کریسمس
برایمان جالب است
یکی از مسیحیانی که چندین پلاستیک پر از کالاهای کریسمس خریده معتقد است مسلمان‌های زیادی به این جشن علاقه دارند:«برای ما دیدن مسلمان‌ها در کنار مغازه‌ها جالب است. بیشتر از آنکه مسیحی‌ها داخل مغازه‌ها باشند این مسلمان‌ها هستند که خرید می‌کنند.»
هدیه به شرکت‌های خارجی
یکی از مدیران شرکت‌های ایرانی هم به میان مغازه‌ها آمده تا چندین هدیه سال نو میلادی برای شرکای خارجی خود خریداری کند:«در یک شرکت ایرانی کار می‌کنم. به خاطر اینکه با شرکت‌های خارجی زیادی در ارتباط هستیم می‌خواهیم برای تبریک کریسمس برای آنها هدیه ارسال کنیم. چندین عروسک هم برای دختر کوچک و خواهرزاده‌ام خریدم چون فکر کردم که از دیدن آنها خوشحال می‌شوند.»
خانواده‌ای هم به همراه دو فرزند کوچک‌شان برای خرید هدایای کریسمس آمده‌اند. آقای «حسینی» می‌گوید پسرش با تماشای کارتون بابانوئل به این جشن علاقه‌مند شده و اصرار دارد که باهم کریسمس را جشن بگیرند.
نبود سازه‌های فرهنگی
عامل تهاجم فرهنگی است
«محمد زینالی» پژوهشگر فرهنگ عامه، در خصوص استقبال مسلمانان ایرانی از هدایای سال نو میلادی، می‌گوید:«افزایش استقبال مردم از این جشن نشان می‌دهد کشور ما در برابر جهانی شدن و پیام‌های رسانه‌ای مقاومت لازم را ندارد. به‌طوری‌ که فرهنگ ما صادر کننده نیست و تنها از فرهنگ کشورهای دیگر استقبال می‌کند.
او با تأکید براینکه ما از نظر سازه‌های توانمندی فرهنگی توانمند نیستیم، افزود: متأسفانه ما در حوزه فرهنگی دچار تضادهای مختلف هستیم. به‌طوری که به خاطر درگیری با این تضادها مردم را به حال خود رها کرده‌ایم. تضاد میان روشنفکران و سنت و مدرنیته چند نمونه از این تضادها است.
او بیان می‌کند: البته وجود این تضادها در هر جامعه‌ای الزامی است اما تعداد آنها در کشور ما بیش از حد استاندارد است. متأسفانه ما قابلیت هماهنگی و مدیریت فرهنگ خود را نداریم و به همین خاطر آسیب می‌بینیم.
او با اشاره به از میان رفتن مرزهای فرهنگی در میان جوامع مختلف، می‌گوید: با توجه به جذابیت‌های فرهنگی جوامع مختلف و از میان رفتن مرزهای فرهنگی این طبیعی است که مردم به سمت فرهنگ‌های مختلف گرایش پیدا کنند. هرچند این موضوع در آینده نزدیک همبستگی فرهنگی و اجتماعی ما را متزلزل خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما