شناسهٔ خبر: 23048323 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 مشخص شدن نتيجه مناقصه ميدان نفتي آزادگان تا تابستان 97

وزير نفت گفت: مناقصه آزادگان طبق روال پيش مي‌رود و تاخيري در اين زمينه صورت نگرفته است. اگر روند مناقصه اين ميدان به صورت عادي پيش رود تابستان 1397 نتيجه آن مشخص خواهد شد.

به گزارش ايلنا ، بيژن زنگنه وزير نفت در حاشيه امضاي تفاهم نامه با شرکت گازپروم روسيه در جمع خبرنگاران گفت: توضيحات بيشتري در خصوص طرح برندينگ جايگاههاي سوخت در آينده اي نزديک ارائه خواهد شد، اما اصل بر اين است که اين طرح با هماهنگي و همدلي جلو برود.

وي افزود: طرح ايجاد شرکت‌هاي زنجيره‌اي توزيع سوخت در کميسيون انرژي مجلس در حال بررسي است و قرار است گزارشي در اين زمينه ارائه شود که در اين زمينه ما با کميسيون انرژي به صورت تنگاتنگ در ارتباط هستيم، ان‌شاءالله کار به خوبي و در جهت مصلحت مردم پيش رود.

وزير نفت در پاسخ به سوالي در خصوص مناقصه طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان گفت: مناقصه اين ميدان طبق روال پيش مي‌رود و تاخيري در اين زمينه صورت نگرفته است.

وي افزود: اگر روند مناقصه اين ميدان به صورت عادي پيش رود تابستان 1397 نتيجه آن مشخص خواهد شد.

زنگنه با بيان اينکه "مذاکرات امضاي 10 قرارداد در حال پيگيري است"، اذعان داشت: يک طرف قرارداد ما هستيم و در مقابل ما هم شرکت‌هاي مورد مذاکره قرار دارند.

وزير نفت درباره امضاي 10 قرارداد نفتي تا پايان سال گفت: من نگفتم 10 قرارداد در اين مدت به امضا مي رسد بلکه ما 10 قرارداد را پيگيري مي کنيم.

وي ادامه داد: هم اکنون مذاکرات با جديت پيش مي‌رود؛ اما عوامل داخلي و خارجي هم بر اين جريان‌ها اثر مي‌گذارند که خارج از اراده ماست.

اين عضو کابينه دولت در خصوص هدف‌گذاري توليد پنج ميليون بشکه نفت و ميعانات گازي گفت: به هدف‌گذاري انجام شده در اين باره خواهيم رسيد.

زنگنه در پاسخ به سوالي درباره تحقق درآمدهاي نفتي سال 1396 تصريح کرد: طبق آنچه که از همان ابتدا اعلام کرديم بيش از 2.5 ميليون بشکه صادرات با قيمت 50 دلاري نفت انجام شد و حتي بيشتر از درآمدي که براي سال 1396 تعيين شده بود، تحقق خواهد يافت.

وزير نفت در پاسخ به پرسشي درباره قرارداد فروش گاز طبيعي براي توليد گاز مايع‌شده (LNG) با شرکت نروژي اظهار داشت: درباره اين قرارداد بحث‌ها و ديدگاه‌هايي مطرح شده که آنها را شنيديم و بررسي کرديم؛ به بعضي از دوستان هم که پرسش مطرح کرده بودند به‌طور رسمي جواب داديم.

وي افزود: ممکن است شکل اين قرارداد به دلايلي تغيير کند، يعني فروش گاز به طرف مقابل، به اين شکل تغيير کند که گاز متعلق به ما باشد و طرف نروژي دستمزد تبديل گاز به ال‌ان‌جي را بگيرد و تحويل دهد.

وزير نفت با بيان اينکه "شرکت ملي نفت ايران ممکن است به دلايلي اين کار را انجام دهد"، گفت: فکر مي‌کنم شرکت نروژي قبول کند که دستمزد اين کار را بگيرد، ضمن اين که براي عرضه ال‌ان‌جي در بازار بايد خودمان بازاريابي کنيم.

اين عضو کابينه دولت در پاسخ به اينکه نظر شما درباره اضافه کردن بخش برق به وزارت نفت چيست، گفت: اميدوارم اين کار انجام نشود.

وزير نفت در خصوص پرونده گازي اختلاف ترکمنستان و ايران گفت: ترکمنستان براي ارجاع اين موضوع به داوري درخواستي نکرده است و آنها هميشه خواهان اين هستند که موضوع به داوري نرود، حال اگر مذاکرات نتيجه ندهد اين موضوع به داوري خواهد رفت، اما ما راه را براي مذاکره هميشه باز گذاشته‌ايم.

حفاري نخستين حلقه چاه امدادي در رگ‎ سفيد به 2 هزار متر رسيد

مديرعامل شرکت ملي حفاري ايران، از حفاري نخستين حلقه چاه امدادي با استفاده از دستگاه حفاري 93 فتح به عمق 2 هزار متري خبر داد.

به گزارش شرکت ملي حفاري ايران، «سپهر سپهري» گفت: پيش بيني مي شود که مته حفاري اين چاه روي موقعيت C تا 10 روز آينده به نقطه مورد نظر براي ارتباط با چاه در حال فوران، برخورد کند.

چاه 147 رگ سفيد – 2 در حوزه عملياتي شرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران 47 روز پيش به هنگام حفاري به وسيله دکل حفاري 95 فتح دچار فوران، آتش سوزي و از کنترل خارج شد.

سپهري با اشاره به تلاش‌ مداوم مهارگران براي کنترل فوران و آتش سوزي چاه 147گفت: همسو با عمليات حفاري اين چاه، حفر يک حلقه چاه امدادي ديگر با کاربست دستگاه حفاري 94 فتح روي موقعيت A و به منظور بستن چاه از عمق (Bottom Kill) درحال اجراست که تاکنون حفاري آن به يک هزار و 760 متر رسيده است.

به گفته سپهري، براساس برنامه ريزي کارشناسان و متخصصان اين شرکت و شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب، مهار فوران چاه 147 از ابتدا به دو طريق از سطح و عمق در دستور کار قرار گرفت.

وي افزود: همزمان با اجراي عمليات حفاري، تيم‌هاي مهندسي، عملياتي، فني، تخصصي و پشتيباني در يک کار گروهي بستن چاه از سطح موسوم به (TOP KILL) را با کاربست تجهيزات ويژه براي ورود به دهانه چاه دنبال مي‌کنند.

سپهري با اشاره به بکارگيري امکانات و تجهيزات براي هر يک از روش هاي TOP KILL و BOTTOM KILL به موازات يکديگر، گفت: شرايط خاص مخزن نفتي رگ سفيد، حجم و فشار بالاي سيال خروجي (بيش از دو هزار پوند بر اينچ مربع) و حرارت بيش از يک هزار درجه سانتيگراد در کانون آتش، هيچگونه تشابهي با فوران‌هاي پيش از اين نداشته و عمليات مهار از سطح را بسيار دشوار و با پيچيدگي‌هاي فني روبه‌رو کرده است.

رئيس ستاد راهبري مهار فوران چاه 147 رگ سفيد – 2 در شرکت ملي حفاري، با اشاره به مراحل عمليات کشتن چاه از سطح در روزهاي گذشته گفت: با فوران و آتش سوزي اين چاه، بررسي دقيق موضوع، استفاده از تجارب فوران‌هاي گذشته، ابزار و تجهيزات و شيوه‌هاي به‌کار گرفته شده براي مهار چاه از سطح و عمق مورد توجه ويژه متخصصان قرار گرفت و در نحوه انجام کار اجرايي شد.

وي ادامه داد: خارج سازي بيش از300 تن ضايعات دستگاه حفاري 95 فتح از يکسو و آسيب جدي به تجهيزات سرچاهي از جمله مجموعه شيرهاي فوران‌گير در دهانه چاه، روند عمليات از سطح را با کندي روبرو کرده است.به گفته مديرعامل شرکت ملي حفاري، با پاکسازي محوطه چاه از ضايعات دستگاه حفاري، به کارگيري تجهيزات ويژه (استينگر) براي ارتباط چاه از طريق دهانه آن، ازسوي متخصصان صنعت نفت مورد توجه قرار گرفت و از 10 نوع تجهيز هدايت شونده طراحي، ساخته و استفاده شد که تاکنون به نتيجه نرسيده است اما مهارگران صنعت نفت مصمم هستند که به موازات حفاري چاه هاي امدادي در وضع ايمن اين کار بزرگ را با روش‌هاي پيش گفته به نتيجه برسانند.

برچسب‌ها:

نظر شما