شناسهٔ خبر: 23045845 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

روزگار ناخوش پروژه های نیمه تمام سیروان + تصاویر

عدم تخصیص به موقع بودجه باعث شده تا روند تکمیل پروژه ها در سیروان به کندی پیش برود و این در حالی است که اجرای پروژه هایی که نیمه تمام مانده اند تاثیر زیادی در بهبود وضعیت مردم خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سیروان نوین، سیروان یکی ازشهرستان های محروم استان ایلام است .شهرستانی که فقر و محرومیت از سر و روی آن می بارد و نبود امکانات و بی توجهی به آن باعث شده این شهرستان زیبا و دارای پتانسیل بالا در زمینه های مختلف، همچنان جز شهرستان های محروم و کم برخوردار باشد.

محرومیت سیروان را از آنجا می توان به وضوح مشاهده کرد که مدیران و کارکنان ادارات سیروان حاضر نیستند در این شهرستان زندگی کنند و از میان این مدیران شاید فقط به تعداد کمتر از یک انگشتان دست در شهرستان زندگی کنند و مابقی فقط در ساعات اداری در شهرستان حضور فیزیکی دارند.

طی فعالیت دولت‌های مختلف اقداماتی برای توسعه سیروان انجام‌شده است و باوجود انجام کارهای توسعه‌ای در این شهرستان، همچنان محرومیت به وضوح در آن دیده می‌شود و ضرورت دارد این شهرستان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

پروژه‌های بسیاری در طی دولت‌های گذشته در این شهرستان آغازشده که بسیاری به بهره‌برداری رسیده و بسیاری به‌صورت نیمه‌تمام هستند که انجام این پروژه‌های نیمه‌تمام می‌تواند مسیر توسعه آن را شتاب دهد.

این پروژه های نیمه تمام برجای مانده از گذشته و کلنگ هایی که همچنان بر زمین مانده، دغدغه ای است که گریبان توسعه شهرستان سیروان را گرفته است.

تعداد پروژه های ناتمام، محدود بودن منابع و حجم مطالبات پیمانکاران موجب شده تا سرنوشت پروژه های نا تمام سیروان در هاله ای از ابهام قرار گیرد و کلید دولت تدبیر و امید هنوز نتوانسته است قفل این پروژه ها را در شهرستان سیروان باز کند.
در ادامه برخی از پروژه های نیمه تمام در شهرستان سیروان را معرفی می کنیم که پس از گذشت چندین سال از کلنگ زنی، متاسفانه هنوز شاهد تکمیل آنها نیستیم.

پروژه یادمان شهدای گمنام سیروان

 در اردیبهشت ماه سال 1393 پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس با حضور جمع کثیری از مسئولان و مردم شهید پرور شهرستان سیروان تشییع و در شهر لوماربه خاک سپرده شدند.

مردم شهرستان سیروان در مراسم استقبال از این 2 شهید گمنام سنگ تمام گذاشتند و تا روزها بعد از این مراسم باشکوه حرف آن بر روی زبان مردم و رسانه بوده است.

چند ماهی از آن مراسم باشکوه گذشت ولی اقدامی از مسئولان برای ساخت یادمان شهدای شاهد نبودیم تا اینکه در دهه فجر سال 94 و با حضور استاندار ایلام کلنگ آغاز عملیات اجرایی این پروژه به زمین زده شد.

اما بعد از این مراسم کلنگ زنی، به علت نبود اعتبار خبری از احداث المان شهدای گمنام سیروان نبود تا اینکه بعد از چند ماه و با تزریق اعتبار در ابتدای سال 95 کار ساخت آن آغاز شد ولی با این وجود این روزها در خاموشی و سکوت مطلق در انتظار دست های تلاشگری است که همت به تکمیل آن ببندند.

بنای این یادمان که در مدت ساخت خود با حرف و حدیث هایی هم همراه شد یکی دوسالی می شود که به علت  نبود اعتبار در حالتی نیمه کاره رها شده و مظلومیت شهدای گمنام را برای مردم به تصویر کشیده است.

پروژه راهسازی چرمین - هلسم

واریانت چرمین به هلسم با طول 12 کیلومتر یکی دیگر از پروژه های است که با گذشت یک دوره چهار ساله از عمر دولت تدبیر و امید هنوز قفل آن باز نشده است و شاید بتوان گفت همانگونه دست نخورده باقی مانده است.

این پروژه راهسازی که به دلیل نبود اعتبار عملیات اجرایی آن متوقف شده، برای خارج شدن شهرستان سیروان از بن بست  بسیار مهم و حیاتی است اما انگار قرار نیست شروع بکار شود یا شاید هم این پروژه چندان برای مسئولان از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

پروژه واریانت چشمه چاهی

یکی از پروژه‌های شاخص سیروان، جاده ارتباطی چشمه چاهی است که با اجرای این طرح بیش از 15 کیلومتر از راه ارتباطی ایلام به لومار کوتاه خواهد شد.

این پروژه که بارها به دلایل مختلف تعطیل و دوباره شروع بکار کرد، ولی مدتی است که عملیات اجرای آن متوقف شده است.

این پروژه راهسازی که به گفته بعضی از مسئولان بایستی در سال 94 به بهره برداری می رسید، اما سال96 هم رو به پایان است و انگار قرار نیست این پروژه هم به بهره برداری برسد.

سالن ورزش های رزمی لومار

ورزش‌های رزمی یکی از رشته‌های پرطرفدار در شهرستان سیروان است و این شهرستان دارای افراد با استعداد و توانمند در این رشته های ورزشی می باشد.

ورزش های رزمی که توانسته بود تعداد زیادی از کودکان، نوجوانان و جوانان این شهرستان را به سوی خود جذب کند، اما امروزه به علت نبود مکان تمرینی مناسب تعطیل شده است.

مسئولین انگار  نمی دانند عمر دوران ورزشی یک ورزشکار برای قهرمانی فقط چند سال است و او در این فرصت می تواند به اوج قله قهرمانی و موفقیت برسد و هر یک روز غفلت ممکن است او را از ورزش دور، یا یک استعداد ورزشی را خاموش و یک قهرمان را به یک فرد معمولی تبدیل نماید.

نبود سالن ورزشی رزمی در سیروان و از طرفی بی‌بهره ماندن این شهرستان از مکان ها و امکانات این رشته های ورزشی سبب شده که این روزها رزمی کاران این شهرستان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند تا جایی که حتی بسیاری از رزمی کاران سیروانی این رشته های ورزشی را کنار گذاشته و دیگر سراغ ورزش های رزمی یا سایر ورزشها نروند.

سالن ورزش های رزمی شهر لومار که به منظور افزایش سرانه ورزشی و رفع مشکل مکان ورزش های رزمی این شهرستان در سال 92 کلنگزنی شد، اما ساخت و تکمیل آن هنوز در هاله ای از ابهام به سر می برد.

پروژه ای که نزدیک به پنج سال از آغاز عملیات ساخت آن می گذرد و تنها فنداسیون و اسکلت آن ساخته شده و به نظر می رسد قرار نیست انتظار ورزش دوستان را برآورده کرده و به این زودی ها به بهره برداری برسد.

جاده کارزان- لومار یکی از مهم ترین جاده های  شهرستان سیروان است که اتصال مرکز شهرستان به مرکز استان را برقرار کرده است.

جاده ای که در استان ایلام مردم از آن به جاده مرگ یاد می کنند بیشترین میزان حوادث در این استان را به خود اختصاص داده است.

تعریض جاده کارزان به سمت لومار یکی از ضروریات و نیازهای اساسی شهرستان در حوزه راه است که گلایه های فراوانی را از سوی مردم در پی داشته است.

لزوم اجرای این پروژه در حالی است که مسئولان مختلف بر تسریع اجرا آن بارها تاکید داشته اند ولی در عمل چیزی مشاهده نشده و هر روز شاهد تصادفات جاده ای در این محور هستیم.

به نظر می رسد همچنان مردم سیروان در این راه ارتباطی که یکی از محورهای پرتردد و حادثه خیز شهرستان است و بهره‎برداری از آن نقش مهمی در کاهش تلفات جاده ‌ای دارد، باید شاهد از دست دادن جان عزیزانشان در این جاده خطرناک باشند.

Image result for ‫جاده کارزان‬‎

 

پروژه ایستگاه آبرسانی به دشت سیروان

یکی دیگر از مهمترین و حیاتی ترین پروژه های شهرستان که پس از چند سال هنوز درجا می زند، پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان باشد که بعنوان دومین پروژه بزرگ کشاورزی استان ایلام به علت نبود اعتبار هنوز تکمیل نشده است.

این پروژه که یکی از مهمترین مطالبات اصلی مردم شهرستان سیروان است بعد از سال ها پیگیری کلنگ آن توسط مسئولان در سال 92 به زمین زده شد ولی در همان روزهای ابتدایی به علت کمبود اعتبار و ضعف پیمانکار وقت، عملیات اجرای آن یکسال به تعویق افتاد و تا اینکه در سال 93 عملیات ساخت آن شروع شد.

پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان که بایستی در یک بازه زمانی 24 ماهه به بهره برداری می رسید ولی پس از چند سال از شروع عملیات اجرایی آن، پیشرفت مناسب و درخور توجهی ندارد و فقط به گفته مسئولین33درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیازمند اعتبار کلان برای این پروژه بزرگ است تا این طرح به اتمام برسد.

پروژه ای که به یک مطالبه عمومی و حیاتی برای مردم شهرستان سیروان تبدیل شده و سهم بسزایی در ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان منطقه سیروان دارد، در عمل از سوی مسئولین اقدام اساسی صورت نگرفته و نیازمند یک عزم جدی می باشد.

عدم تخصیص به موقع بودجه باعث شده تا روند تکمیل پروژه ها در سیروان به کندی پیش برود و این در حالی است که اجرای پروژه هایی که نیمه تمام مانده اند تاثیر زیادی در بهبود وضعیت مردم و جلوگیری از مهاجرت بی رویه آنها خواهد داشت.

این پروژه ها که همه آنها نیازمند تخصیص اعتباراتی ویژه هستند تا شاید غبار زرد محرمیت را از چهره شهرستان سیروان کمرنگ کنند، بهره برداری از آنها می تواند آرزوی دیرینه مردم این شهرستان برای رسیدن به توسعه را محقق کند.

 

انتهای پیام/

نظر شما