شناسهٔ خبر: 23044745 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

زرافشان در استودیو الفبا

پژوهش باید از دوره دانش آموزی آغاز شود

تهران (پانا) - معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر آغاز پژوهش از دوره دانش آموزی و تبدیل دانش آموز به دانش پژوه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان در نشستی با اصحاب رسانه در استودیو الفبا اظهار کرد: سه میلیون و دویست هزار دانش آموز در دوره اول متوسطه تحصیل می کنند و در دوره متوسطه دوم دو میلیون و صد هزار دانش آموز تحصیل می کنند.
 
وی ادامه داد: در پایان استقرار نظام 3.3.6 در دوره دوم تعداد دانش آموز به دومیلیون و هفتصد هزار خواهد رسید.
 
پوشش تحصیلی دانش آموزان متوسطه
 
زرافشان بیان کرد: پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول ۹۴ درصد است. اما پوشش سنی دانش آموزان  ۱۲ تا ۱۵ ساله ۹۷ درصد است و ۳ درصد عدم پوشش سنی بیشتر به ازدواج و اشتغال بر می گردد.
 
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: فعالیت های کیفیت بخشی در حوزه دانش آموزی و توسعه پژوهشگاه ها یکی از مهمترين برنامه های وزارت آموزش و پرورش است و در حال حاضر از ۷۲۰ منطقه آموزشگاهی، ۶۲۰ منطقه دارای پژوهشگاه است.
 
پژوهش از دوره دانش آموزی آغاز شود
 
وی همچنین اضافه کرد: در صدد هستیم تا پژوهش از دوره دانش آموزی آغاز شود و دانش آموز تبدیل به دانش پژوه شود.
 
زرافشان گفت: در دنیا شانزده تا هفده روش برای آموزش دانش آموزان برتر شناخته و بکار گرفته شده است که یکی از این روش ها، تحصيل اين دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان مي باشد.
 
وی افزود: در حوزه معلمان نيز با تقویت گروه های آموزشی و نظارت بالینی بر تغییر در جشنواره تدریس های برتر با درس پژوهی اقدام کرده ایم.
 
تربیت افراد کارآفرین
 
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نیاز داریم بجای تربیت افراد جویای کار، افراد کار آفرین تربیت کنیم و در این راستا در حال قدم برداشتن هستیم.
 
زرافشان در خصوص حذف كنكور نیز بیان کرد: ما موافق حذف کنکور هستیم و سال ها به دنبال آن بوده ايم که در زمان ورود به دانشگاه به جاي يك آزمون چند ساعته، سوابق تحصیلی دانش آموزان ملاک قرار گیرد.
 
حذف کنکور
 
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش در حذف کنکور وظایفی بر عهده دارد که تاکنون تمام وظایف خود را بطور کامل انجام داده است.
 
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در کنکور ۹۷ شورای پذیرش سابقه تحصیلی مثبت را لحاظ کرد که ما در آموزش و پرورش موافق نيستيم و خواستار تاثیر قطعی هستیم و اینکه تاثیر این سوابق تحصیلی در ظرفیت تحصیلی دانشگاه های دولتی روزانه لحاظ شود.
 
زرافشان افزود: وزارت آموزش و پرورش تاکنون به آنچه شورای پذیرش خواسته عمل کرده و در زمینه برداشته شدن کنکور از طرف آموزش و پرورش کاستی نبوده است.
 
حذف کنکور وابسته به تصمیم نمایندگان مجلس است
 
وی ادامه داد: در حال حاضر کنکور حذف نشده است و حذف کنکور وابسته به تصمیم نمایندگان مجلس است.
 
وی اظهار کرد: حذف کامل کنکور بر عهده آموزش و پرورش نبوده ، بلكه برعهده مجلس مي باشد و هر قانونی كه مجلس مصوب کند آموزش پرورش به وظایف خود در مورد قانون تصويب شده؛ عمل خواهد کرد.
 
مدارس استعدادهاي درخشان
 
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس استعدادهاي درخشان بیان کرد: مسوولان وقت آموزش و پرورش فهم درستی از مدارس استعدادهای درخشان نداشتند و این مدارس را تبدیل کردند به یک مدرسه عادی.
 
زرافشان افزود: دانش آموزانی وارد این مدارس شدند که مارک استعدادهای درخشان می خوردند اما واقعا جزو دانش آموزان اين گروه نبودند.
 
حدود ۲ درصد دانش آموزان يك منطقه، استعدادهای درخشان هستند 
 
وی همچنین تصریح کرد: بطور ميانگين در دنيا، حدود ۲ درصد دانش آموزان يك منطقه آموزشي، جزو دانش آموزان استعدادهای درخشان هستند در حالیکه در برخی از شهرستان ها تا ۲۵ درصد دانش آموزان را جزو استعدادهای درخشان معرفي کردند، که این درست نبوده و به دانش آموز آسيب مي رساند.
 
وی عنوان کرد: درصدد محدود کردن و کنترل کردن  مدارس استعداد درخشان هستیم تا اين مدارس به جایگاه واقعی خودشان برگردند.
 
جداسازی دانش آموزان باعث کاهش کیفیت می شود
 
زرافشان گفت: جدا سازی دانش آموزان تحت عناوین مدارس خصوصا استعدادهای درخشان باعث کاهش کیفیت در مدارس عادی می شود و توزیع نرمال دانش آموزان در مدارس عادی صورت نمی گیرد و اين امر نهايتا باعث افت کیفیت مدارس عادی می گردد.
 
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزان استعدادهای برتر باید یاد بگیرند در یک محیط عادی حضور داشته باشند.
 
وی در خصوص هنرستان ها گفت: برای تامین هنر آموز در هنرستان های کشور با افزایش پایه سوم در این مدارس، تنها ۱۶ هزار هنر آموز  در سال ۹۷ نیاز داریم.
 
زرافشان بیان کرد: بخشی از کمبودهایمان را در هنرستان ها از طریق خرید خدمات آموزشی از دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی کاربردی جبران خواهيم كرد.
 
تراكم دانش آموزان در کلاس های درس
 
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص تراكم دانش آموزان و حذف مشاور بیان کرد: در جلسات ساماندهی نیروی انسانی تاكيد شده است كه نبايد تراکم دانش آموزی معیار ساماندهی قرار داده شود.
 
وی گفت: از امسال ساماندهی نیروی انسانی در اختیار استان ها قرار داده شده و ستاد در آن ورود نکرده است.
 
وی ادامه داد: لازم است دانش آموزان از سال اول ابتدایی مشاور داشته باشند و مسایلی که دانش آموزان ما با آن درگیر هستند این نیاز را به شدت مبرهم مي كند.
 
زرافشان بیان کرد: در هدایت تحصیلی در سال گذشته، متاسفانه برخي دانش آموزان، خانواده ها و جامعه ، آزمون های مشاوره ای ما را باور نداشتند و این باعث شد تا نتایج آن با آنچه که خانواده ها و یا دانش آموزان انتظار داشتند مطابقت نداشته باشد.
 
وی اشاره کرد: براي دستيابي به موفقيت، گام اول این است تا همه ذی نفعان آموزشی در کشور باور به انجام ارزیابی های ما داشته باشند.
 
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در کشورهای پیشرفته، خانواده ها و دانش آموزان پذیرفته اند که ارزیابی های نهادهای آموزشی در زمینه هدايت تحصيلي درست هست و به راهكارهاي ارائه شده، باور دارند كه همين امر تاحد زيادي تضمين كننده موفقيت براي آنان است.

نظر شما