به گزارش گروه علم و فناوری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسلانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در کنفرانس کارآفرینی با رویکرد الزامات دانشگاه کارآفرین با اشاره به اینکه در چند سال آینده نیاز به برنامهریزی در حوزه کارآفرینی داریم اظهار کرد: «اوایل انقلاب 270 هزار دانشجو در کشور مشغول تحصیل بودند که از این تعداد 170 هز ار دانشجو در داخل و 100 هزار دانشجو نیز خارج از کشور تحصیل میکردند البته از دانشجویان خارجی 57 هزار دانشجو در امریکا بودند به گونهای که بزرگترین کلنی دانشجویان خارجی را در امریکا تشکیل داده بودیم».
افزایش تعداد دانشجویان بر روی GDP کشور تاثیری نداشته است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: «امروز به نقطه ای رسیدهایم که از 4 میلیون و 700 هزار دانشجو در داخل کشور و 47 هزار دانشجو نیز در خارج در حال تحصیل هستند. و نسبت به سایر کشورها همچون عربستان، هند، چین دانشجویان خارجی کمتری داریم. بنابراین مشاهده میکنیم که تعداد دانشجویان در کشور افزایش داشته اما این رشد تاثیری بر روی GDP کشور تاثیری نداشته است. در حالی که ایران چهارمین تولید کننده مهندس در دنیا است و فارغ التحصیلان مهندسی در کشورمان تقریبا معادل امریکا است».
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه زیست بوم کارآفرینی باید توسعه پیدا کند گفت: «پس باید دید چه مشکلی در این ساختار وجود دارد که ساختار آموزش عالی کشور نتوانسته بر روی تولید ناخالص ملی اثر گذارد. مشکل عدم زیست بوم کارآفرینی است زیرا در کشور ما زیست بومی برای این حوزه وجود ندارد. در سال 94 با حمایت معاونت علمی توسط اساتید برجسته ای گزارش و کتابی با عنوان شناخت دره سیلیکون ولی منتشر شد و به سوالاتی از این قبیل که چرا سیلیکون ولی تنها در کالیفرنیا است پاسخ داد و نتیجه بررسیهانشان داد ایجاد زیست بوم راهکار منطقی است. در واقع نحوه تفکر، فرهنگ و نیروی خلاق باعث ایجاد این زیست بوم میشود باید در جامعه مسیر برای سرمایه گذاری خطر پذیر، حضور صندوقهای جسورانه و وقف علمی فراهم شود».
کلید حل مشکلات آموزش و پژوهش پول نیست
ستاری همچنین بیان کرد: «وابستگی به اقتصاد نفتی باید کنار گذاشته شود و کلید حل مشکلات آموزش و پژوهش را پول ندانیم. چرا که در این حوزههابودجه عمومی دولتی کم نیست بلکه پژوهش نیازمند خلاقیت، تفکر و نیروی انسانی نوآور است که در یک زیست بوم کارآفرینی تمام این موارد مشاهده میشود. همانطور که مشاهده کردیم نهادهای دولتی اقدام به راه اندازی پژوهشکده کردند تا مشکلات بخشهای کشاورزی، صنعت و پزشکی را حل کنند اما این اتفاق رخ نداد زیرا راه حل مشکلات را در پول میدانستند».
وی با اشاره به تحول شیوه های آموزشی در دنیا ابراز کرد: «همانطور که میبینیم در دنیا شیوه و روش های آموزشی دچار تحول شده است و آموزش را مرتبط با اقتصاد میبینند. البته مشکل در نظام آموزشی در سایر کشورها هم دیده میشود حتی در امریکا سیستم آموزشی موفقی وجود ندارد و صد در صد دانشجویان دکتری در این کشور خارجی هستند اما از سلاح های مخفی همچون ویزای اچ وان استفاده میکنند».
بهبود اقتصاد کشور نیازمند ایجاد زیست بوم کارآفرینی است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه زیست بوم کارآفرینی در کشور باید اصلاح شود گفت: «استفاده از بودجه دولتی در امر پژوهش مخرب است و نوآوری را از بین میبرد همانطور که استخدام خلاقیت افراد را نابود میکند. در واقع دانشجویان باید در بهبود اقتصاد کشور نقش داشته باشند و این مسئله نیازمند ایجاد زیست بوم کارآفرینی است البته در این میان کیفیت هم مطرح است تا هر یک دانشجو که وارد دانشگاه میشود به عنوان یک بمب در اقتصاد مطرح شود. دانشگاه های مطرح دنیا هم با ایجاد همین زیست بوم به تاثیرگذاری رسیدهاند».
وی در ادامه بیان کرد: «آمار و بررسیهانشان میدهد تا سال 2040 کل اروپا و امریکا 28 درصددر تولید ناخالص دنیا نقش آفرینی میکنند و هند و چین 39 درصد این تولید را انجام میدهند که این نشان میدهد اتفاق و تغییرات از سمت غرب به شرق در حال حرکت است. شاید یک علت این مسئله تغییر سیاستهای آموزشی و رشد شرکت های دانش بنیان است. شرکتهایی که به سرعت در حال رشد هستند. به طوری که تا چند سال آینده بزرگترین شرکتهای حوزه خدمات کشور از همین شرکتها هستند، شرکتهایی که خود به عنوان منبع سرمایهگذاری در حوزه فناوری مطرح هستند. پس بخش خصوصی باید سرمایه گذاری در حوزه پژوهش را انجام دهد در این صورت راندمان بهتری را شاهد هستیم.
ستاری با اشاره به اینکه دانشگاههاباید سبد درآمدی مستقل داشته باشد عنوان کرد: «دانشگاهها نیز میتوانند از محل فروش فناوری و استارتاپها مستقل عمل کنند و سرمایهای داشته باشند. موضوعی که دانشگاه شریف در حال تجربه آن است و میتواند به عنوان یک الگو کارآفرینی در کشور برای دانشگاهها مطرح شود. در اطراف دانشگاه شریف بخش خصوصی مشغول سرمایه گذاری است و کلونیهای استارتاپها و شتاب دهندهها را شاهد هستیم. بنابراین بخش خصوصی میتواند با ورود به این حوزه و سرمایه گذاری روی آن توسعه این امر را سرعت دهد. چرا که توسعه استارتاپ بهترین زیرساخت برای بازگشت دانشجویان به کشور است که افراد فعال در آن حقوقهای بالایی دریافت میکنند . کسب و کارهای نوپایی که برای نیروی جوان زمینه ساز ارزش افزوده بالایی است. حجم سرمایهگذاری خاجی نیز به سرعت در این حوزه حال افزایش است چرا که اهمیت این موضوع را درک کردهاند. پس ما نیز باید از این فرصتها بهره لازم را ببریم و تغییرات اساسی در نگرش و سیستم آموزشی ایجاد کنیم».
وی تقویت حوزه های میان رشتهای را دارای اهمیت دانست و گفت: «در حال حاضر مرز و فاصلهای بین رشتههای مختلف وجود ندارد و دانشگاه باید جزیی از جامعه باشد».
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جهوری همچنین از مجتمع خدمات فناوری، باشگاه علم و فناوری و آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه شریف بازدید کرد که محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی، پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، علی مرتضی بیرنگ، قائم مقام در امور بینالملل و رییس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری، و محمود فتوحی فیروز آباد، رییس دانشگاه صنعتی شریف، او را در این بازدید همراهی کردند.