شناسهٔ خبر: 23040943 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بودجه پیشنهادی وزارت ارشاد به مجلس13 درصد افزایش دارد/ سهم فرهنگ و هنر در لابه لای بودجه

تهران - ایرنا - لایحه بودجه سال 97 درحالی توسط رئیس جمهوری به مجلس ارائه شد که سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموع یک میلیارد و 312 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که از این مبلغ یک میلیارد 185 میلیون تومان برای بخش هزینه‌های جاری و 126 میلیارد تومان مربوط برای بخش تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای است که نسبت به سال 96 حدود 13 درصد رشد نشان می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در ردیف بودجه لایحه درآمدها و هزینه‌ها مشخص شده است و جمع کل بودجه 1300 میلیارد و 120 میلیون تومان در نظر گرفته شده که سال گذشته بودجه این وزارتخانه برابر با 1180 میلیارد تومان بوده است از این رو امسال افزایش 120 میلیارد تومانی مواجه است.
به تبعیت از افزایش بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بودجه‌ های سازمان، مراکز و نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه عریض و پر حوزه نیز با افزایش روبه‌رو شده است.
بر اساس جداول تهیه و ارائه شده به مجلس شورای اسلامی بودجه جاری سازمان امور سینمایی با افزایش 27 میلیارد تومان از 193 میلیارد به 220 میلیارد تومان را نشان می دهد.
همچنین بودجه جاری پیشنهادی برای سال 97 در بخش حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز 245 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم در بودجه جاری سال 96، 214 میلیارد تومان تصویب شد؛ به عبارت دیگر بودجه جاری پیشنهادی در سال آینده در این بخش تقریباً با 13 درصد رشد همراه است.
همچنین بودجه جاری پیشنهادی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 157 میلیارد تومان است. بودجه این نهاد در سال پیش 136 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
بودجه کل وزارت ارشاد در بخش‌های مختلف به شرح ذیل است:

** وزارت ارشاد بودجه هزینه‌ای
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمع کل (میلیارد ریال )11،854 1،300،120
- سازمان امور سینمایی و سمعی بصری 2،200 2،228
- توسعه بازی‌های رایانه‌ای 2،250
- بیمه هنرمندان (فعالان قرآنی، مداحان و سایر هنرمندان) 9،490
- توسعه فرهنگ کتابخوانی 1،500
- توسعه، تولید و نشر بازی های رایانه‌ای داخلی 12،000
- کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی فرهنگی، هنری و دینی 71،050
- اتحادیه رادیو و تلویزیون‌ 3،00
- حمایت از نشر ، کتاب و مطبوعات 245،500

** تعرفه‌های درآمدی/فروش تمام‌نگاشت (هولوگرام) بابت تکثیر محصولات فرهنگی از طریق حامل‌های دیجیتال

- بازی‌های رایانه‌ای خارجی 2.000(ریال)
- بازی‌های رایانه‌ای داخلی 500
- بسته نرم‌افزارهای خارجی 800
- بسته نرم‌افزارهای داخلی 300
- فیلم سینمایی داخلی و خارجی 120
- موسیقی داخلی و خارجی 120

** نیازمند حمایت دولت و مجلس از افزایش بودجه وزارت ارشاد هستیم

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره بودجه این وزارتخانه گفت: در سال 96 نسبت به سال 95 از بودجه این وزارتخانه از هشت هزار میلیارد تومان به 9 هزار و 100 میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به سال قبل آن 23 درصد رشد را نشان می دهد.
علی اصغر کاراندیش مروستی خاطرنشان کرد: بصورت سر جمع بودجه فرهنگی کشور 15 درصد بوده است که واقعا این رقم بودجه برای حوزه فرهنگی کشور کم بوده و از طرفی هم بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه فرهنگی کم است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی باید تدابیری را بانیدشند تا بودجه در نظر گرفته شده هم از افزایش قابل ملاحظه برخوردار باشد تا با این بودجه بتوان پاسخگوی مسائل فرهنگی و هنری کشور این وزارتخانه باشد.
به گفته وی همچنسن رقم اسن بودجه طوری باید در نظر گرفته شود تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی دولتی فرهنگ بتوند اعتبارات و امکانات را متناسب با نیازها و وظایف محوله در اختیار داشته باشد.
معاون توسعه و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر قرار باشد 15 درصد از اعتبار فرهنگی را به این وزارتخانه با توجه به حوزه ها یگسترده و زیر مجموعه اش اختصاص دهند و بعد هم خواسته شود که این دستگاه پاسخگو باشد در حالیکه اعتبارات و امکانات لازم را در اختیار نداشته باشد. پس بنظر این کار عاقلانه نیست.
کار اندیش از دولت و مجلس درخواست کرد که برای موضوع معضل کمبود بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فکری بکنند.
معاون توسعه و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه م یگوئیم و معتقدیم زیر ساخت همه حوزه ها از جمله اقتصادی ، اجتماعی، عمرانی، سیاسی و... فرهنگ است لذا باید فکر و اهتمام بیشتری برای افزایش بودجه این حوزه به ویژه متولی دولتی فرهنگ و هنر کشور کرد تا اعتبارات و بودجه متناسب با نوع فعالیت و گستردگی کار و زیر مجموعه آن تخصیص یافته و پرداخت شود.
به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری یکشنبه هفته گذشته (19 آذر 96) لایحه بودجه سال 1397 را به مجلس ارائه کرد.
فراهنگ ** 1355 ** 1823 گزارش از: علی اکبر قزوینیان ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

نظر شما