شناسهٔ خبر: 23040853 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

گزارش آنا از دغدغه‌های صنفی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر:

سلف جدید امیرکبیر انتظارات دانشجویان را برآورده می‌کند؟

کیفیت؛ کلمه‌ای است که سال‌هاست در فرهنگ لغت غذای دانشجویان تقریبا جایگاهی ندارد و با وجود اعتراضات دانشجویان به وضعیت غذا در دانشگاه‌ها، هنوز وزارت علوم و مسئولان دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند برنامه‌ای جامع برای غذای دانشجویان تدوین و ارائه کنند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علی فراهانی: کیفیت غذا و سلف سرویس، مسئله این است! بحث غذای دانشگاه، پای ثابت همیشگی درد و دل‌های دانشجویی و اعتراضات صنفی دانشگاه‌هاست. هفته‌ای نمی‌گذرد مگر شورای صنفی دانشگاهی بیانیه‌ای دهد یا ظرف‌های چندتکه سلف در حیاط دانشگاه قطار نشود. اما حکایت دانشجویان و سلف بعضی دانشگاه‌ها تبدیل به داستان تراژیک شده است.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از همان دانشگاه‌ها است. ساختمان سلف جدید دانشگاه امیرکبیر 22 آذر با حضور رئیس این دانشگاه و رئیس سازمان امور دانشجویان به صورت نمادین افتتاح شد و قرار است امروز (25 آذر) به طور رسمی آغاز به کار کند. گرچه این افتتاح مشکل کمبود فضای سلف دانشگاه را تا حدی مرتفع خواهد کرد اما هنوز دغدغه کیفیت غذا، یکی از بزرگترین انتظارات صنفی دانشجویان این دانشگاه مادر صنعتی کشور است.

یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر معتقد است که علاوه بر عدم کیفیت غذایی و بهداشتی، دانشجویان با کمبود جا و ظرفیت در سلف دست و پنجه نرم می‌کنند. مهدی غیرتمند، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار می‌کند: «سلف دانشگاه به دلیل قدیمی بودن مشکلاتی را برای دانشجویان به وجود آورده است و طبیعتا هر ترم که به تعداد دانشجویان افزوده می‌شود مشکلات سلف دانشگاه امیرکبیر نیز افزایش پیدا می‌کند.»

وی مشکلات سلف دانشگاه امیرکبیر را برمی‌شمارد و ادامه می‌دهد: «سلف دانشگاه با کمبود فضا و ظرفیت مواجه است و در حال حاضر هیچ گنجایشی برای حضور دانشجویان در سلف وجود ندارد. به عبارتی وقتی دانشجویان ساعت 12:30 ظهر وارد سلف می‌شود باید بیش از 30 دقیقه برای دریافت غذا زمان صرف کنند. از طرفی اکثر شروع کلاس‌ها ساعت 13 ظهر است و استادان به ورود به موقع دانشجویان سخت‌گیری می‌کنند. بنابراین دانشجویان یا نمی‌توانند سر ساعت به کلاس درس بروند و غیبت می‌خوردند یا اینکه باید قید غذا را بزنند.»

دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از کیفیت غذا راضی نیستند

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر به کیفیت غذاهای سلف این دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «شاید 60 تا 70 درصد از دانشجویان از کیفیت غذا رضایت نداشته باشند البته برخی از دانشجویان هم با این قضیه مشکلی ندارند، اما بخش عمده‌ای از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از کیفیت غذا راضی نیستند.»

وی تصریح می‌کند: «بسیاری از دانشجویان بعد از استفاده از غذاهای سلف دانشگاه دچار مشکلات جسمی شده و به پزشک مراجعه کرده‌اند. همان طور که گفتم کیفیت غذاها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، بنابراین دانشجویان مجبور به استفاده از غذاهای بیرون از دانشگاه امیرکبیر می‌شوند.»

غیرتمند با بیان اینکه دبیران انجمن اسلامی و شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر به کیفیت غذا اعتراض کرده‌‌اند و بارها به مسئولان نامه نوشته‌اند، می‌گوید: «ما و دیگر تشکل‌های دانشگاه امیرکبیر نامه نوشتیم و اعتراض خودمان به سلف و غذا به مسئولان رساندیم که کیفیت فعلی باعث آسیب به جان و سلامت دانشجویان می‌شود، اما تاکنون هیچ اقدام و پاسخی از سوی مسئولان مشاهده و دریافت نکردیم.»

افتتاح سلف جدید تاثیری در کیفیت غذا نخواهد داشت

یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این باره به خبرنگار خبرگزاری آنا می‌گوید: «قرار بود تا اواخر آبان سلف جدیدی را در دانشگاه احداث کنند اما به روز دانشجو موکول شد در آن روز هم هیچ اتفاقی نداد و همین چند روز پیش به صورت نمادین سلف جدید را افتتاح کردند که بعید است این ساختمان جدید مشکلات را کاهش دهد. متاسفانه سلف دانشگاه امیرکبیر بسیار قدیمی شده و دانشجویان با کمبود جا روبه رو هستند یعنی باید دقایق زیادی را برای تحویل غذا صرف کنند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «سلف دانشگاه دو طبقه است، اما دانشجویان برای دریافت غذا باید در صف‌های طولانی بیاستند که گاهی اوقات این صف انتظار به طبقه اول نیز به درازا می‌کشد. متاسفانه مشکلات سلف و کیفیت غذای دانشگاه امیرکبیر قابل گفتن نیستند، علی‌رغم قول مسئولان هنوز سلف جدیدی احداث نشده است در حالی که آن‌ها به دانشجویان قول رفع مشکلات را داده بودند.»

این فعال دانشجویی تاکید می‌کند: «مسئولان دانشگاه قول تحویل سلف جدید در اواخر آبان را داده بودند اما بیش از چند هفته از آبان گذشت تا ساختمان جدید را افتتاح کنند.»

وی می‌گوید: «کیفیت غذای دانشگاه امیرکبیر اصلا خوب نیست و نمی‌توان وضعیت بد غذاها را توصیف کرد. ضمن اینکه ترکیب غذایی هم با مشکلات بسیاری مواجه است حتی به اعتراف آشپزهای دانشگاه؛ مواد ترکیبی و غذایی دانشگاه امیرکبیر بی‌کیفیتند.»

این فعال دانشجویی تصریح می‌کند: «بارها به مسئولان درباره کم و کیف غذا اعتراض کرده‌ایم و آن‌ها کمیته‌ای را برای نظارت بر سلف و غذاها تشکیل دادند اما بعدها متوجه شدیم که این کمیته برای ساکت کردن دانشجویان تشکیل شده است و تاکنون هیچ خروجی و نتیجه‌ مثبتی برای دانشجویان نداشته است.»

چرا مسئولان دانشگاه گزارش عملکردشان را منتشر نمی‌کنند؟

دبیر شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر می‌گوید مسئولان این دانشگاه وعده وعیدهایی را برای خاموش کردن صدای اعتراضات به دانشجویان داده‌اند و بعید هم می‌دانم که ظرفیت سلف دانشگاه افزایش پیدا کند. ابراهیم ابرامی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا تاکید می‌کند: «فقط افزایش ظرفیت سلف جزو مطالبات دانشجویان نیست، بلکه کیفیت غذا هم از دغدغه‌های مهم دانشجویان است و هنوز هیچ اقدامی برای کیفیت غذای دانشگاه امیرکبیر از سوی مسئولان صورت نگرفته است.»

وی می‌گوید: «تاکنون مسئولان دانشگاه هیچ جلسه‌ای درباره سلف سرویس و کیفیت غذا با شورای صنفی نداشته‌اند. اگرهم مسئولان دانشگاه امیرکبیر مدعی هستند که اقداماتی را برای بهبود شرایط انجام دادند چرا گزارش عملکردشان را منتشر یا بیان نمی‌کنند؟»

ابرامی ادامه می‌دهد: «قبلا کمیته‌ای با نام ارزیابی برای رسیدگی به کیفیت غذا و سلف دانشجویان تشکیل شد، اما معاون دانشجویی دانشگاه مانع از دیدار ما با این کمیته و حتی راه‌اندازی کمیته‌های دیگر شد.»

اعتراضات دانشجویان را قبول داریم

دکتر سید احمد معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره چرایی عدم کیفیت غذای دانشگاه امیرکبیر تاکید می‌کند: «با هزینه‌های میلیاردی که برای بهداشت سلف و آشپزخانه دانشگاه انجام شده است با جرات می‌توانم بگویم که از نظر بهداشتی جزو بهترین‌ دانشگاه‌های تهران هستیم زیرا ما توانستیم آن استانداردهای لازم را به دست بیاوریم.»

وی اذعان می‌کند: «بخشی از دانشجویان به کیفیت غذای دانشگاه امیرکبیر اعتراض داشتند و بعضی از اعتراضات آن‌ها هم به حق و درست بود. ما با معاون دانشجویی و مدیران ذی‌ربط جلساتی را در این باره تشکیل دادیم؛ برخی از اعتراضات دانشجویی به دلیل معطلی زیاد برای دریافت غذا بود، اما امیدواریم با افتتاح این سلف جدید بخشی عمده‌ای از مشکلات دانشجویان برطرف شود.»

رئیس دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: «سلف‌های دانشگاه در اختیار پیمانکاران قرار دارد و اگر ببینیم کیفیت آن‌های در غذا و ارائه آن مناسب نیست قطعا آن‌ها را تغییر خواهیم داد. زیرا هزینه‌ای که ما انجام می‌دهیم هزینه کمی نیست و انتظارمان این است که غذای دانشجویان با کیفیت خوبی انجام شود. البته مدتی است که دریافتی‌های پیمانکاران با تاخیر پرداخت شده است و آن‌ها هم از موضوع گلایه داشتند ولی در قرارداد قید شده که در دو ماه تاخیر هم نباید در کیفیت غذا مشکلی رخ دهد.»

دانشجویان گله‌مندند

طبق گفته و اذعان رئیس دانشگاه امیرکبیر، اقدامات مختلفی توسط مسئولان برای رفع مشکلات غذایی و سلف دانشجویی انجام شده، اما نارضایتی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این برنامه‌ها به درستی تدوین نشده و نتیجه مطلوب و مورد نظر را در فضای دانشجویی نداشته است. در این بین سهم مشکلات مالی دانشگاه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. گلایه‌ای که تقریبا همه روسای دانشگاه‌های بزرگ از تخصیص بودجه در سال جاری دارند و معتقدند حل مشکلات صنفی دانشگاه‌ها منوط به تخصیص کامل و البته به موقع بودجه است.

از طرفی دیگر به گفته دانشجویان، دانشگاه مربوطه دارای آزمایشگاه‌ و کارگاه‌های زیادی است که شرکت‌های خصوصی از امکانات آن استفاده می‌کنند که منجر به افزایش درآمد دانشگاه امیرکبیر شده است و انتظار می‌رود بخشی از این درآمدها را با مدیریت صحیح، صرف رسیدگی به حل مشکلات دانشجویان مانند کیفیت غذا و سلف سرویس آن‌ها کنند.

نظر شما