شناسهٔ خبر: 23038636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازی تازه آمریکا علیه ایران

ادعاهای نيکي هیلی حتي کارشناسان نظامی آمریکا را متقاعد نکرد

صاحب‌خبر -

نماینده آمریکا در سازمان ملل ديروز به زعم خود مدارکی را به نمایش گذاشت و مدعی شد این مدارک نشان میدهد ایران از طریق شبه نظامیان الحوثی در یمن مداخله می کند.
نیکی هیلی ادعا کرد قطعاتی از موشکی را به نمایش گذاشته که حوثی ها آن را در ماه گذشته به طرف ریاض شلیک کردند. وی مدعي بود: این موشک ساخت ایران است.
این ادعا سبب شد برخی محافل رسانه ای در منطقه ادعا کنند سخنان نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، اقدامات ایران علیه کشورهای حاشیه خلیج (فارس) را ثابت می کند. این رسانه ها درباره اتهامات نماینده آمریکا در سازمان ملل به ایران گفتند: مدارک تجاوزگری ایران علیه کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در برابر جامعه جهانی قرار گرفت.
پس از شکست سناریوهای آمریکا< رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه ای آنها در سوریه و عراق رای زنی هایی بین آنها صورت گرفت برای - به زعم آنها - مهار کردن نفوذ منطقه ای ایران. به نظر میرسد تحرکات نیکی هیلی در سازمان ملل بخشی از این سناریو است.
اما آنچه در اين ميان حائز اهميت است اينکه کارشناسان نظامي آمريکا از نخستين کساني بودند که در صحت ادعاها و مستندات نماينده آمريکا در سازمان ملل ترديد ايجاد کردند.
نیویورک تایمز امروز نوشت: آمریکا ایران را به نقض قطعنامه سازمان ملل متهم کرد اما مدرکش کافی نبود. به گزارش وبگاه این نشریه آمریکایی، دولت ترامپ روز پنج شنبه تلاش کرد به اقدام ایران در نادیده گرفتن قطعنامه سازمان ملل بپردازد تا تعاملات تسلیحاتی آن را محدود کند اما مقامات آمریکایی نتوانستند نشان دهند مدرکی که ارائه کردند، چطور ادعایشان را اثبات می کند.
بر اساس اين گزارش مدرکی که نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل ارائه کرد، نمی تواند ادعاهای او را در خصوص ایران اثبات کند. مقامات دفاعی در توضيح اين مطلب گفتند نمی توانند به طور دقیق بگویند چه زمانی دقیقا موشک های قیام، موشک ضد تانک و یک پهپاد به حوثی ها داده شده است. این بدان معناست که این تسلیحات ممکن است پیش از اجرایی شدن قطعنامه شورای امنیت به آنها داده شده باشد. این مقامات می گویند حتی درباره زمان دقیق استفاده از این تسلیحات هم نمی توان نظر قطعی داد.
جفری لوئیس تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی میدلبری در کالیفرنیا می گوید علاوه بر این، هیچ یک از تسلیحات به نمایش گذاشته شده، قادر به حمل کلاهک های هسته ای نیستند.
در پايان شايان ذکر است محمد جواد ظریف در توئیت خود بازی تازه آمریکا را علیه ایران محکوم کرد. وي در تازه ترین پیام توئیتری خود در واکنش به ادعاهای نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، نوشت: در حالی که ایران از روز اول خواهان آتش بس، ارسال کمک و گفت و گو دریمن بوده است، آمریکا به فروش تسلیحاتی اقدام کرده است که متحدانش را قادر ساخت غیرنظامیان را بکشند و شرایط قحطی را حاکم کنند. هیچ مقداری از حقایق یا مستندات دیگر نمی تواند بر مشارکت آمریکا در جرایم این جنگ، سرپوش بگذارد.

--------------------------------------------
عبدالرضا خليلي
­

نظر شما