شناسهٔ خبر: 23036118 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نقد پروژه محمد مجتهد شبستری از سوی داوود فیرحی

گذر از اجتهاد فقهی اجتماعی امکان پذیر است؟

استاد محمد مجتهد شبستری، پژوهشگر علوم قرآنی و متخصص الهیات تطبیقی، از جمله متفکرانی است که معتقد است باید از «فقه اجتماعی» عبور کرد اما دکتر داودفیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران, خلاف او می اندیشد و بر این باور است که عبور از اجتهاد فقهی اجتماعی (فقه سیاسی، اقتصادی، جزائی و …) که شبستری از آن سخن می گوید، شدنی نیست و برای حکمرانی در کشوری چون ایران با سنّت دیرینه دینی اسلامی باید صبورانه و به‌تدریج گونه‌ای اجتهاد فقهی اجتماعی به وجود آوریم.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /گروه اندیشه:

داوود فیرحی در گفت وگو یی که با اندیشه پویا انجام داده است پروژه محمد مجتهد  شبستری را برای گذر از اجتهاد فقهی اجتماعی به نقد می کشد و چنین می گوید:«پروژه استادم مجتهد شبستری اصلا شدنی نیست. مطالعات نشان می دهند حتی انقلاب تجدد و انقلاب علمی از درون سنت های کلیسایی در آمده است؛ یعنی این گونه نبوده است که سنت را کنار گذاشته باشند. از درون سنت، دگردیسی ها و به تدریج تغییرات آغاز شده است. از این جهت من با دکترطباطبایی همراه هستم که وقتی صحبت از تجدد در تاریخ اندیشه اروپا می کند به آبای کلیسا برمی گردد. حتی در کشورهایی که سکولاریسم رادیکال را تجربه کردند بسیاری از سبک و سیاق سنت و قوانین، ریشه های کلیسایی دارند.»

---
 

محمد مجتهد شبستری  اخیرا در کانال تلگرامی خود به اظهار نظر داود فیرحی در خصوص ایجاد گونه ای اجتهاد فقهی  اجتماعی  واکنش نشان داده و چنین می نویسد که چنین فقهی لاجرم باید بر گونه‌ای مبانی کلامی قابل دفاع استوار گردد اما در عصر حاضر شاید چندان نتوان از این مبانی دفاع کرد.

وی همچنین می افزاید اصرارش برای عبور از فقه اجتماعی از باب مصلحت‌اندیشی و یا باز کردن یک فضای انقلابی برای حکومت‌های دموکراتیک در کشورهای اسلامی نیست. این اصرار بیش از هر چیز به این سبب است که مبنایی مدلّل برای آن نمی یابد و به همین خاطر از گذر خود از آن سخن میگوید.

نظر شما