حجتالاسلام کریم حسنی، معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از زنجان اظهار کرد: روز 25 آذر با نام روز پژوهش عنوان شده و فرصتی برای نگاه جدی در این عرصه همچنین بازنگری روشهای قدیمی و بهروزرسانی فعالیتها در این زمینه است.
حجتالاسلام حسنی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام تاکید ویژهای بر علمآموزی و پژوهش دارد، تاکید کرد: اولین آیاتی که بر نبی مکرم اسلام نازل شد در زمینه خواندن بود همچنین در روایات متعدد بر اهمیت علمآموزی اشاره شده از جمله اینکه پیامبر اکرم فرمودند: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد» و یا در حدیث نبوی دیگری در رابطه با اهمیت علمآموزی میخوانیم: «اطلبوا العلم ولو بالصين، فإن طلب العلم فريضة على كل مسلم».
معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان تصریح کرد: در متون تاریخی میبینیم که نبی مکرم اسلام شرط آزادی اسرای کفار در جنگ بدر را سوادآموزی و تعلیم خواندن و نوشتن به مسلمانان قرار داد و این مساله بار دیگر اهمیت علمآموزی را برای همگان یادآور میشود.
حجتالاسلام حسنی با تاکید بر اینکه در عرصه علوم اسلامی نباید صرفا ترجمهکننده باشیم، گفت: اساتید و منابع اسلامی خوبی در زمینه علوم داریم و در صورت نیاز به ترجمه از منابع غربی در زمینه علوم باید این ترجمهها بومیسازی شوند.
وی افزود: در زمینه تولید علم در سالهای اخیز اقدامات خوبی صورت گرفته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم که در این بین اساتید و طلاب حوزههای علمیه نیز با جدیت باید وارد عرصه شوند که در نظام جدید حوزه شاهد اهتمام به این مساله و گنجاندن واحدی برای مبانی اصول پژوهشی و روش مقالهنویسی برای آموزش طلاب هستیم.
معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان تصریح کرد: نظام آموزشی پژوهشمحور نقش مهمی در تربیت پژوهشگر و جامعه پژوهنده دارد و اگر سیستم آموزشی به این سمت سوق پیدا کند قطعا آموزشها کاربردی و بالنده خواهند بود.
حجتالاسلام حسنی با اشاره به اینکه در زمینه مطالعات و پژوهشهای دینی امکان دسترسی به منابع و اساتید پیشکوست وجود دارد، تاکید کرد: کمبود بودجه و تامین منابع مالی مورد نیاز یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در این عرصه شاهد هستیم.
حجتالاسلام حسنی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام تاکید ویژهای بر علمآموزی و پژوهش دارد، تاکید کرد: اولین آیاتی که بر نبی مکرم اسلام نازل شد در زمینه خواندن بود همچنین در روایات متعدد بر اهمیت علمآموزی اشاره شده از جمله اینکه پیامبر اکرم فرمودند: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد» و یا در حدیث نبوی دیگری در رابطه با اهمیت علمآموزی میخوانیم: «اطلبوا العلم ولو بالصين، فإن طلب العلم فريضة على كل مسلم».
معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان تصریح کرد: در متون تاریخی میبینیم که نبی مکرم اسلام شرط آزادی اسرای کفار در جنگ بدر را سوادآموزی و تعلیم خواندن و نوشتن به مسلمانان قرار داد و این مساله بار دیگر اهمیت علمآموزی را برای همگان یادآور میشود.
حجتالاسلام حسنی با تاکید بر اینکه در عرصه علوم اسلامی نباید صرفا ترجمهکننده باشیم، گفت: اساتید و منابع اسلامی خوبی در زمینه علوم داریم و در صورت نیاز به ترجمه از منابع غربی در زمینه علوم باید این ترجمهها بومیسازی شوند.
وی افزود: در زمینه تولید علم در سالهای اخیز اقدامات خوبی صورت گرفته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم که در این بین اساتید و طلاب حوزههای علمیه نیز با جدیت باید وارد عرصه شوند که در نظام جدید حوزه شاهد اهتمام به این مساله و گنجاندن واحدی برای مبانی اصول پژوهشی و روش مقالهنویسی برای آموزش طلاب هستیم.
معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان تصریح کرد: نظام آموزشی پژوهشمحور نقش مهمی در تربیت پژوهشگر و جامعه پژوهنده دارد و اگر سیستم آموزشی به این سمت سوق پیدا کند قطعا آموزشها کاربردی و بالنده خواهند بود.
حجتالاسلام حسنی با اشاره به اینکه در زمینه مطالعات و پژوهشهای دینی امکان دسترسی به منابع و اساتید پیشکوست وجود دارد، تاکید کرد: کمبود بودجه و تامین منابع مالی مورد نیاز یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در این عرصه شاهد هستیم.