به گزارش ایسنا، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین تکریم و معارفه مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بهشهر اظهار کرد: در بندر امیرآباد باید به موضوع متوسط عملیات تخلیه و بارگیری توجه ویژه ای شود و این موضوع مستلزم آن است که شاخص ها را به صورت مستمر ارزیابی کنید. زمان سرویس و انتظار به گونه ای است که در مقایسه با کشورهای پیرامون وضعیت مناسبی نداریم که باید حتما بهبود داده شود و حتی اگر وضعیت قابل قبولی است نباید به شرایط موجود اکتفا شود زیرا یکی از شاخص های مهم رقابت پذیری یک بندر این است که بتواند متوسط زمان مناسبی را به کشتی ها ارائه کند و باید به حداقل زمان ممکن برای توقف کشتی در بندر و به مسئله ایمنی و بهداشت محیط زیست توجه ویژه ای شود.
بندر امیرآباد مهم ترین و بزرگ ترین بندر حاشیه دریای خزر است، پس کرانه های مناسبی که بندر امیرآباد دارد به طور طبیعی آن را به بندر نسل سوم تبدیل کرده است یعنی این بندر صرفا محلی برای تخلیه و بارگیری کالا نیست بلکه صنایع نیز در این بندر به خوبی شکل گرفته اند و از مزیت های مهم منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بهره بردند تا فعالیت های دارای ارزش افزوده و تولیدی در حاشیه حمل و نقل دریایی انجام شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 واحد تولیدی و نگهداری دارای ارزش افزوده در پس کرانه بندر امیرآباد مشغول فعالیت هستند که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و 10 واحد تولیدی در حال احداث است که در مجموع بالغ بر 1100 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته و 1800 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
معان وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر امیرآباد 7.5 میلیون تن ظرفیت پیش کرانه و هزار هکتار اراضی به عنوان پس کرانه در اختیار دارد که آماده جذب سرمایه گذاری است و این پتانسیل های بالقوه باید بالفعل و به بهره برداری برسد.
وی عنوان کرد: پیشنهاد می کنم به زودی یک همایش در مورد صادرات در بندر امیرآباد برگزار و از استاندار مازندران، مدیران کل مرتبط با صادرات، نمایندگان مجلس استان و تجار و بازرگانان و بخش خصوصی در این همایش دعوت شوند تا موانع و مشکلات صادرات محصولات مازندران شناسایی شود و مسائل نرم افزاری و سخت افزاری مورد بررسی قرار گیرد و به صورت عملیاتی به این موضوع پرداخته شود تا از ظرفیت های استان و زیرساخت های بنادر مازندران به منظور توسعه صادرات استفاده بهینه شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام حمایت کامل و صددرصدی سازمان بنادر از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و رفع موانع صادرات و ترانزیت کالا در بنادر شمالی به ویژه بندر امیرآباد، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد تا امکانات، تجهیزات و مواردی که به صادرات کمک می کند و یا اگر در زمینه ای مانند ناوگان حمل و نقل که نیاز به تسهیلات باشد؛ حمایت های لازم را انجام دهد.
معاون وزیر راه با بیان اینکه در بندر نوشهر ظرفیت های خوبی برای فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال فراهم شده است، افزود: این بندر نیازمند تلاش شبانه روزی برای پرکردن ظرفیت های خالی است. بندر نوشهر از تسهیلات قانونی منطقه ویژه اقتصادی بهره می برد و باید از این ظرفیت به نحو احسن برای توسعه استفاده کند.
مدیر عامل سازمان بنادر با تاکید بر اینکه نباید به واردات در بنادر اکتفا شود، گفت: برای توسعه بنادر شمالی راهی جز استفاده از ظرفیت صادراتی وجود ندارد.
راستاد با بیان اینکه مازندران سرشار از نعمت های مختلف است، افزود: استان مازندران با توجه به مزایای منحصر به فردی که دارد از طریق بندر نوشهر به صورت مستقیم با چهار کشور حاشیه دریای خزر ارتباط دریایی دارد و سازمان آمادگی دارد با ارائه تسهیلات لازم زمینه مبادلات کالا با این کشورها را از طریق بندر نوشهر فراهم کند.
وی با اشاره به لزوم بالا بردن ظرفیتهای کشور در دالان ترانزیتی شمال به جنوب به ویژه از طریق بندر نوشهر خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت های ایجاد شده در بندر نوشهر طی سال های اخیر و برخورداری از مزایا و تسهیلات مناطق ویژه اقتصادی، زمینه بهره مندی تجار و صاحبان کالا برای استفاده از این ظرفیت های بالقوه فراهم است. اعتقاد و باور بر این است که اگر بنادر شمالی به ظرفیت های خود واقف باشند نباید هیچ دغدغه ای از نظر اشتغال وجود داشته باشد.
مدیر عامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای توسعه بندر نوشهر انجام شده است، تاکید کرد: همه باید دست به دست دهیم تا ظرفیت نهفته این بندر به بالفعل تبدیل و این بندر تاریخی احیا شود.
وضعیت صادرات و ترانزیت کالا در بندر امیرآباد خوب نیست
سیاوش رضوانی، مدیر جدید بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بهشهر نیز در این مراسم، اظهار کرد: تکالیف بندر امیرآباد با بنادر دیگر کشور بسیار متفاوت است زیرا بندر امیرآباد بزرگ ترین بندر حاشیه دریای خزر بوده که ظرفیت بالایی دارد و از طرف دیگر با تعامل با کشورهای(سی آی اس) تکالیف بندر امیرآباد صدچندان شده است.
وی یادآور شد: تفاهم نامه ای میان هند- روسیه و ایران انجام شده که بحث کریدور شمال- جنوب مطرح است و در این کریدور علاوه بر واردات باید به موضوع صادرات و ترانزیت کالا نیز توجه ویژه ای شود.
مدیر بندر امیرآباد بهشهر با بیان اینکه باید ترانزیت کالا در بندر امیرآباد فعال شود، خاطرنشان کرد: حدود 25 میلیون تن ظرفیت اسمی در حاشیه دریای خزر وجود دارد که از این میان بندر امیرآباد 7.5 میلیون تن را پشتیبانی می کند.
رضوانی عنوان کرد: باید بحث افزایش تنوع کالاهای صادراتی در حاشیه دریای خزر، تقویت حوزه ترانزیت کریدور شمال- جنوب، جذب بخشی از کالای ترانزیتی چین به اروپا که کشور قزاقستان شدیدا به دنبال آن است، جذب کالای ترانزیتی در مسیر کشورهای(سی آی اس) و استفاده از کانتینرهای(اوپن تاپ) در دستور کار بندر امیرآباد قرار گیرد.
وی افزود: در حال حاضر وضعیت صادرات و ترانزیت کالا در بندر امیرآباد خوب نیست و مشکلات ریلی باید حل شود به همین دلیل تکمیل سریع اسکله رو- رو ریلی ضرورت دارد که البته بخش اعظم آن انجام شده و بخش کوچک آن باقی مانده که پیش بینی می شود تا خردادماه سال آینده اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد راه اندازی شود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اشاره به وضعیت اسکله رو- رو در کشورهای حاشیه دریای خزر، اظهار کرد: قزاقستان سه اسکله رو- رو، ترکمنستان یک اسکله رو-رو و آذربایجان دو اسکله رو- رو ریلی دارد و نیز تعداد کشتی های حمل واگن در دریای خزر حدود 17 فروند است.
رضوانی با اشاره به لزوم افزایش تنوع کالاهای صادراتی در بندر امیرآباد، گفت: بنادر مشتری گرا هستند یعنی باید وفاداری مشتریان را به بندر بالا ببریم و علاوه بر حفظ ارتباط مشتری های قدیمی باید مشتری های جدید را به بندر امیرآباد جذب کنیم و همان طوری که در بندر حمل و نقل چند وجهی وجود دارد؛ خدمات چند وجهی نیز ارائه می شود.
وی افزود: با توجه به برنامه اقتصاد مقاومتی ایران؛ برخی کالاهای وارداتی را در آینده پذیرش نخواهند شد به همین دلیل بنادر باید فعالیت های خود را به سمت توسعه صادرات و ترانزیت کالا سوق دهیم.
مدیر بندر امیرآباد بهشهر خاطرنشان کرد: باید پس از افتتاح اسکله رو- رو ریلی بحث ترانزیت به افغانستان، عراق و کشورهای اروپایی که از دغدغه های کشورهای حاشیه های دریای خزر است توسعه یابد و از طریق واگن و کانتینترهای( اوپن تاپ) چوب ترانزیت شود.
رضوانی گفت: روغنی که در گذشته وارد کشور می شد کیفیت خوبی نداشت اما در حال حاضر روغن روسیه و اکراین کیفیت خوبی دارد، در بندر امیرآباد ظرفیت واردات روغن به میزان حدود 10 هزار تن ایجاد شده است و 20 هزار تن دیگر نیز قرار است ظرفیت سازی شود که می توانیم علاوه بر مصرف داخل کشور، بخش مازاد روغن را به عراق و افغانستان و سایر کشورها صادر کنیم.
نقشه راه جدیدی برای توسعه بندر امیرآباد تدوین شود
به گزارش ایسنا، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس نیز در این مراسم، اظهار کرد: باید نقشه راه جدیدی برای توسعه بیشتر بندر امیرآباد تدوین شود تا مردم، کارکنان بندر امیرآباد، بازرگانان و تجاری که می توانند در توسعه مازندران به ویژه شرق استان نقش آفرین باشند با امید و انگیزه بیشتری نسبت به گذشته پای کار بیایند و با همکاری، همدلی، انرژی و شتاب بیشتر حرکت جدیدی را آغاز کنند.
علی محمد شاعری تاکید کرد: برای تحقق توسعه اقتصاد محور باید همه مردم، دولت و نظام هدف و تمرکز مدیریتی خود را در جهت افزایش تولید، افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش ثروت ملی به کار بگیرند.
وی تصریح کرد: تولیدات نیاز به بازاری برای عرضه دارند و تولید بدون بازار برای تولیدکننده یاس و ناامیدی به همراه دارد. سالانه 115 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود اما از آنجایی که بازار لازم و کافی برای این محصولات در دنیا وجود ندارد برای مردم و تولیدکنندگان به یک مطالبه تبدیل می شود که در برابر زحمت، صرف زمان و هزینه ای که انجام دادند، چرا بازار فروش و عرضه برای محصولات آن ها وجود ندارد.
عضو مجمع نمایندگان مجلس مازندران اظهار کرد: برای توسعه اقتصاد محور باید اقتصاد صادرات محور حاکم باشد و به همین دلیل دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و مردم باید با نگاه اقتصادی تصمیم گیری کنند و اجرای همه امورات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور باید در جهت توسعه اقتصاد محور باشد. ایران با وجود ظرفیت های فراوان، حدود هفت میلیون نفر بیکار دارد و رشد اقتصادی پایین و هزاران مشکل و آسیب های اجتماعی که گریبان گیر نسل امروز شده و نسل آینده را تهدید می کند از عدم توجه به توسعه نشات گرفته است.
شاعری با بیان اینکه توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز باید ملاک عمل قرار گیرد اما راه حل اصلی توسعه کشور از مسیر توسعه اقتصادی می گذرد، گفت: برای توسعه اقتصادی باید پایانه های صادراتی قوی شود و نظام صادرات شکل گیرد. دولت تصمیمات و تمرکز خود را روی توسعه اقتصادی و سپس توسعه بازار و صادرات بگذارد اما در حال حاضر مشکل اصلی صادرات نیست زیرا هنوز بازارها را نمی شناسیم و تولیدات ما قابل عرضه و رقابت در بازار نیست؛ قیمت محصولات و هزینه تمام شده تولیدات ما به دلیل بهره وری پایین، بسیار بالا است به همین دلیل نمی توانیم به بازارهای دیگر صادر کنیم از این رو حل این مشکل به عهده مجلس، دولت، دستگاه های مربوطه و مردم است.
وی با تاکید بر اینکه صادرات، تجارت و بازرگانی محصولات ملی می تواند مسیر توسعه کشور را هدایت کند، افزود: بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد می تواند نقش مهمی در توسعه استان و کشور ایفا کند زیرا زیرساخت و ظرفیت بالایی برای صادرات محصولات به کشورهای حاشیه دریای خزر وجود دارد به همین دلیل دولت باید با تدبیر خود هر چه سریع تر لایحه تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد تجاری مازندران را تنظیم و به مجلس ارائه کند.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری عسلویه 2 درصد است و حدود 100 هزار نفر در آن به صورت مستقیم مشغول به کار هستند اما در استان هایی مانند گیلان و گلستان و مازندران با وجود زیرساخت های آماده و ظرفیت های مناسب، نرخ بیکاری بسیار بیشتر است، به ویژه در شرق مزندران نرخ بیکاری 18 درصد است و این وضعیت یعنی از ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی کنیم و بازار هدف را فراموش کرده ایم.
شاعری یادآور شد: 2000 هکتار اراضی با پسکرانه بسیار مناسب، ظرفیت بالای تخلیه و بارگیری، زیرساخت ها و شبکه حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای، تیم عملیاتی فنی و تخصصی و سیستم مجهز بندری در اختیار بندر امیرآباد قرار دارد اما مشکل اصلی این است که صادرات را فراموش کرده ایم به همین دلیل باید به گونه ای برنامه ریزی و نظارت صورت گیرد که صادرات از طریق بندر امیرآباد تسهیل شود.
وی افزود: با وجود فراهم بودن امکانات، تجهیزات، زیرساخت ها، اراضی وسیع تحت اختیار بندر امیرآباد و سرمایه گذاری های صورت گرفته؛ آمار بیکاری در شرق مازندران بالا است در حالی که آلودگی صوتی و آلاینده های بندر امیرآباد را مردم روستاها و شهرهای شهرستان بهشهر تحمل می کنند اما فرزندان آن ها بیکار هستند.
عضو مجمع نمایندگان مجلس مازندران گفت: محور رستمکلا به بندر امیرآباد چهار خطه شده و تا سال آینده به بندر متصل می شود اما اگر خروجی همه این زیرساخت های فراهم شده صادرات، کاهش نرخ بیکاری و توسعه اقتصادی نباشد یعنی در حال ضرر کردن هستیم زیرا سرمایه گذاری عظیمی صورت گرفته اما بازدهی وجود ندارد، راه حل اساسی این مشکل آن است که بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه کشور نباید با ملاحظات سیاسی اداره شود و دولت باید شجاعت داشته باشد و تصویب منطقه آزاد تجاری امیرآباد نباید به تعویق بیفتد، گفت: تصمیم گیری درباره منطقه آزاد اقتصادی باید به نمایندگان مردم واگذار شود و نیز باید مشاوران فنی صاحب صلاحیت با بررسی ظرفیت ها، قابلیت ها و شاخصه های سه بندر مازندران منطقه آزاد تجاری این استان را انتخاب کنند.
به گزارش ایسنا، در این مراسم از زحمات و خدمات سه ساله علی خدمتگزار مدیر سابق بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد قدردانی شد و با صدور حکمی از سوی محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، سیاوش رضوانی به عنوان مدیر جدید بندر امیرآباد منصوب شد. سیاوش رضوانی پیش از این مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران و مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بوده است.
راه دسترسی بندر نوشهر تکمیل شود
حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران همچنین در مراسم معارفه مدیرکل بنادر استان در بندر نوشهر گفت: استان مازندران از موقعیت ویژه و تنوع خاصی برخوردار است و هیچ استانی چنین موقعیتی ندارد. مازندران در ۱۹ محصول رتبه اول کشور را دارد. در این محصولات علاوه بر تولید و مصرف داخلی میتوان مازاد را به خارج از استان و کشور صادر کرد که امتیاز بزرگی محسوب میشود.
وی از نقش مهم بندر به عنوان یکی از مکمل های این مجموعه عظیم ثروت در تجارت خارجی یاد کرد و گفت: باید برای ایجاد زیرساخت های بندر اقدامات بیشتری انجام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران با اشاره به نقش بندر نوشهر در اقتصاد منطقه خواستار احداث راه دسترسی برای رونق بیش از پیش فعالیت های این بندر با سابقه شد و گفت: استاندار آستاراخان روسیه برای استفاده از ظرفیت های منحصر به فرد بندر نوشهر برای انجام مبادلات بازرگانی علاقمندی خود را نشان داده است بنابراین باید از ظرفیت های بندر نوشهر برای صادرات محصولاتی مانند کیوی و مرکبات، گیاهان دارویی و فرش به استان آستاراخان روسیه و دیگر کشورهای همجوار استفاده شود.
خیریانپور با بیان اینکه نقش اداره کل گمرکات در این باره بسیار حایز اهمیت است، افزود: مدیریت جدید اداره کل بنادر مازندران دارای دانش فنی و مدیریتی است که با استفاده از ظرفیت ها به ویژه در غرب استان می تواند منشا تحولات باشد.
قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس نیز با بیان اینکه بین دو واژه توسعه و رشد تفاوت است، اظهار کرد: آنچه باید اتفاق بیفتد توسعه در همه جوانب است. اینکه بندر جدیدی ساخته شود و توسعه یابد خوب است اما نیاید بندر قدیمی خراب شود بلکه نیازمند تقویت بیشتر است، همچنین در مورد فرودگاه نیز این امر مصداق پیدا می کند.
نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت با بیان اینکه هرگاه عقلانیت مبنا باشد راه توسعه هموار می شود، تاکید کرد: وقتی صحبت از منطقه آزاد می شود حق مردمی که یک قرن سختی را تحمل کرده اند باید لحاظ شود.
احمدی با اشاره به سابقه ۹۰ ساله بندر نوشهر گفت: در امر تجارت جهانی تلاش همه جانبه مسئولان امر برای رونق بیش از پیش فعالیت های دریایی و بندری در منطقه حائر اهمیت است.
محمد تقی انزان پور، مدیر کل جدید بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز از بندر امیرآباد به عنوان تنها قطب اقتصادی غرب مازندران یاد کرد و گفت: فعالیت های بندر چند وجهی است و از مدیران دستگاه ها در خواست می شود که با فعالیت های بندر همسو باشند در غیر این صورت توفیق حاصل نمی شود. اگر اعمال مقررات سخت گیرانه باشد فعالیت اقتصادی روی نمی دهد. تک بعدی نگاه کردن موجب توسعه نامتوازن میشود.
مدیر کل جدید بنادر و دریانوردی استان مازندران با تاکید بر ایجاد پتانسیل جدید در بندر گفت: جذب افراد فعال در امور تجاری، حفظ منافع شریک تجاری، رونق اقتصاد منطقه و ایجاد اشتغال از جمله مواردی است که در رونق بندر نوشهر دنبال می شود.
انزان پور با بیان اینکه تعرفه ها به سمت تسهیل صادرات سوق داده می شود، تاکید کرد: این موضوع موجب افزایش تردد کشتی ها در بندر می شود.
بندر نوشهر یکی از قدیمی ترین بنادر شمالی کشور و نخستین بندر مازندران است که سابقه تاریخی یکصد ساله دارد. این بندر در زمان راهاندازی زمینه اشتغال بسیاری از افراد را از سراسر نقاط کشور و حتی کشورهای حاشیه دریای خزر ایجاد کرد. این بندر بعد از فعالیت چند ساله خود توانست تحولات خوبی را در شهر نوشهر از نظر زیرساختی به وجود آورد.
تهیه و تنظیم از مریم یخکشی و سپیده پورشعبان، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام