
نام آذربايجان غربي با حوادث جادهاي در هم آميخته شده است. چرا که به رغم قرار گرفتن اروميه در کريدور مواصلاتي شمال غرب به عنوان دروازه ورود به 3 کشور همسايه، نبود استانداردهاي لازم هرساله جان چند صد نفر را قرباني ميکند. اتفاقي که در اثر نبود گاردریلهای مناسب، بیتوجه به چالههای عمیق، نبود شانههای خاکی مناسب، نبود شریانهای جداکننده راههای فرعی با اصلی، نبود تابلوهای هشداردهنده لازم، عدم وجود روشنايي مناسب در شب، نبود مسیر مناسب ترانزیت، آسفالت نامناسب و غيره رخ ميدهد و همگي از دلايلي هستند که در کنار تخلفاتي که رانندگان مرتکب ميشوند، جادههاي آذربايجان غربي را مرگبار کرده است. اين نيز درحالي است که دانشگاه سراسري اروميه و آزاد به عنوان محلهاي پرتردد جوانان در همين مسيرها قرار گرفته است و بر موج ترافيکي و حوادث استان ميافزايد.
بيتوجهي به اصلاح خطوط و ايمني جادهها
حالا با اين تفاسير در سال جاري به گفته رئیس پلیس راه آذربایجان غربی، در 8 ماهه نخست سال، سه هزار و 620 فقره تصادف جرحی و یک هزار و 523 فقره تصادف خسارتی در استان به وقوع پیوسته است که به دنبال اين ماجرا تعداد 6 هزار و 689 نفر مجروح شده و 352 نفر فوت کردهاند.
به رغم اينکه سرهنگ عباس فرمانی، علت اصلي اين حوادث را عدم رعایت حق تقدم، انحراف به چپ و سرعت غیر مجاز عنوان ميکند، اما اصليترين متهم تصادفات جادهاي اين استان وجود مسيرهاي غير استاندارد است. در اين خصوص معاون امورعمرانی استاندارآذربایجان غربی با اشاره به اينکه آمار حوادث جادهاي آذربايجان غربي نگران کننده است، ميگويد:« با اينکه توانستهايم در اغلب حوزههاي علمي و فني پيشرفت چشمگيري را به دست بياوريم، اما همچنان در بحث ايمني جادهها و کاهش تصادفات رانندگي دچار ضعفهاي بسياري هستيم.» کمبودهايي که حوادثي دردناک را رقم ميزند و با وقوع آنها، خسارتهاي مالي، جسمي و حتي احساسي غيرقابل جبراني به خانوادهها وارد ميشود. تقی کهوریان در اين باره ميافزايد:« گسترش شبکه ارتباطی، بهبود کیفیت جادهها، حذف نقاط حادثه خیز، افزایش کیفیت فنی و ایمنی خودروها، اصلاح قوانین و برخورد جدی با متخلفان و حادثهسازان و نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی و افزایش آگاهی مردم در این زمینه از جمله اقدامات لازم در مدیریت و کنترل حوادث رانندگی به شمار ميآيند.» علاوه بر اين، قرارگيري واحدهاي متعدد هلال احمر و امداد رساني در نقاط حادثهخيز هم از ضروريات جادههاي خطرآفرين آذربايجان غربي است.
کاهش تلفات در گرو اصلاح خطوط
حالا با تمام اين تفاسير، براساس گفته کارشناسان، در خصوص اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز جاده ارومیه ـ سلماس به عنوان يکي از محورهاي اصلي خطرساز استان، نه تنها اقدام موثري صورت نگرفته است، بلکه اداره راه و شهرسازی آذربايجان غربي در خصوص حل و رفع مشکلات این مسیر هم نتوانسته نمره قبولی بگیرد و اين جاده موفق به کسب مقام اول تصادفات در سالجاری شده است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی در اين باره ميگويد:« بیشترین تصادفات سطح استان مربوط به محورهای ارومیه ـ سلماس و ارومیه ـ مهاباد است. به طوري که در ۷ ماهه نخست سالجاری ۲۸۰ نفر در محورهای شهری و روستایی بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند.» درحال حاضر بیشتر جادههای پرتصادف و با مرگ و میر بالا شامل جادههایی میشوند که اغلب سرمایهگذاری کمتری در آن صورت گرفته است و از نقاط خطر آفرين بيشتري برخودار هستند. بنابراين به رغم اينکه گفته ميشود تخلفات رانندگان هم سهم کمي در حوادث رانندگي ندارد، اما به هر ترتیب باید پذیرفت که بسیاری از جادههای آذربایجانغربی نیاز به اصلاح و ارتقای کیفی دارند. ارتقای زیرساختهای جادهای هم تنها راه براي کاهش تلفات جادهاي است. مسئلهاي که تاکنون از سوي مسئولان گرفتار بيتوجهي شده است.