شناسهٔ خبر: 23028710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش برای ثبت جهانی محوطه باستانی ربع رشیدی تبریز

خبرگزاری صداوسیما

فصل نخست اجرای طرح بین‌ المللی ربع رشیدی تبریز به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

 تلاش برای ثبت جهانی محوطه باستانی ربع رشیدی تبریزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما این طرح به‌ منظور فراهم کردن مقدمات پیشنهاد ثبت محوطه باستانی ربع رشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو اجرا شد.
سرپرست هیئت باستان‌ شناسی و دانشیار باستان‌ شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این باره گفت: «در فصل اول این طرح ، علاوه بر گمانه‌ زنی باستان‌ شناختی، نمونه‌ برداری‌ های باستان‌ سنجی و آزمایشگاه مواد و مصالح مرمتی، مطالعات ژئورفرنس، ژئوفیزیک، لیزر اسکن سه‌بعدی و مطالعات مرمتی برج بزرگ جنوبی به روش برداشت رلووه و آندوسکوپی سازه انجام شده است.
بهرام آجورلو افزود: محوطه باستانی ربع رشیدی یا رشیدیه که دارای لایه‌ هایی از دوران‌ های ایلخانی ، صفویه و قاجاریه است، در مجاورت محلات عباسی و یوسف‌آباد در شمال شرقی تبریز با وسعت حدود 13 هکتار یک اثر ملی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است.
این باستان‌ شناس خاطرنشان کرد : ابعاد واقعی اراضی آن با حساب بخش‌هایی که بیرون از حصار قرار داشته و در چهار دهه اخیر زیر ساخت‌ و‌ سازهای شهری و یا تصرفات غیر قانونی رفته، حدود 30 هکتار است.
آجرلو افزود: هیئت بین‌المللی ربع رشیدی با مشارکت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مؤسسه باستان‌شناسی آلمان در ربع رشیدی پس از یک وقفه 10 ساله و بر اساس چهار تفاهم‌ نامه همکاری متقابل اولین فصل کاوش و مطالعات بلند‌مدت بین‌المللی چندجانبه را شروع کرد.
دانشیار باستا ن‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، فراهم کردن مقدمات برای پیشنهاد ثبت محوطه باستانی ربع رشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو تا افق 1404 با توجه به ثبت وقف‌نامه ربع رشیدی در فهرست میراث معنوی یونسکو و ایجاد بستر برای آزادسازی اراضی تحت تصرف غیرقانونی و گسترش محدوده تحت حفاظت را از اهداف راهبردی هیئت بین‌المللی ربع رشیدی اعلام کرد .
وی افزود: معرفی اثر ملی ربع رشیدی در ابعاد جهانی به‌مناسبت رویداد بین‌المللی "تبریز2018" و تبدیل کاربری اثر به پارک موزه گردشگری در شهر تبریز ضروری است.

نظر شما