شناسهٔ خبر: 23028546 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

هزینه برای کتاب و مطالعه سرمایه گذاری است

خبرگزاری شبستان: استاندار سمنان هرگونه هزینه برای کتاب را سرمایه گذاری دانست و گفت: کتاب را باید در زندگی فرزندانمان وارد کنیم و آنان را با کتاب مانوس کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان وبه نقل ازروابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، محمدرضا خباز در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با تاکید بر اینکه خواندن کتاب نوعی عبادت است متذکر شد:  قرائت خانه به مانند مسجد است و مطالعه کننده نیز در حال عبادت خداست.

 

وی با ابراز تاسف از پایین بودن سرانه مطالعه در ایران و کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: این درد بزرگی برای جوامع مسلمان است که سرانه مطالعه  انها از کشورهای غیر مسلمان پایین تر است.

 

خباز ادامه داد: متاسفانه به رغم موفقیت و پیشرفتهای بالا در عرصه های مختلف کشور در موضوع مطالعه پیشرفت زیادی نداشتیم و در هر شاخص استان که ما رشد داشته ایم آثار و برکات کتاب و کتابخوانی در آن مشهود است.‌

 

نایب رییس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان تاکید کرد: باید مطالعه و کتابخوانی در کشور بعنوان یک فرهنگ فراگیر جدی گرفته شود و همگان باید سعی کنتد تا در این راستا تلاش کنند.

 

‌وی با تاکید بر لزوم توجه به اخلاق و ارائه کتاب های اخلاقی در نمایشگاه کتاب متذکر شد:  ما اتقلاب کردیم تا سیاستمان را اخلاقی کنیم اما متاسفانه اخلاقمان را سیاسی کردیم و یکی از مشکلات امروز ما این است که گناه زبان را جدی نمی گیریم.

 

خباز، آبروی انسان مسلمان را از کعبه محترم تر دانست و گفت: توجه به اخلاق از جمله مواردی است که در انتخاب کتاب برای ارائه در نمایشگاه کتاب باید مورد توجه قرار گیرد و از  مسئولان برگزاری نمایشگاه می خواهم کتابهایی را ارائه کنند که فرزندان را به پژوهش و تحقیق ترغیب و تشویق کند.    

       

بخش فرهنگ نیازمند توجه بیشتر است

نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، بر توجه مجلس به بخش فرهنگی تاکید کرد و گفت: دربودجه سال ٩٧ به بخش فرهنگ توجه شده است.

 

احمد همتی با تاکید بر اینکه بخش فرهنگ در کشور نیاز به توجه جدی داشته و تلاش بیشتر می طلبد گفت: از نظرات و دیدگاههای کارشناسان امر فرهنگ استقبال می کنیم.

 

وی با تقدیر از تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در برگزاری پانزدهمین نمایشگاه کتاب سمنان خواستار ایجاد  بخش خاصی تحت عنوان کتابهای الکترونیک  و فرهنگ سازی در این خصوص  در نمایشگاه کتاب سمنان شد.

 

عضو ناظر شورای فرهنگ عمومی استان سمنان بر توجه به افرادی که توان مالی مناسب برای خرید کتاب ندارند نیز از طریق خیرین تاکید کرد و گفت: ایجاد محیط شاد و متنوع در برپایی نمایشگاه مد نظر قرار گیرد.  

    

پیش بینی بازدید 70 تا 100 هزار نفر از نمایشگاه کتاب سمنان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در ادامه این نشست، از پیش بینی حضور ٧٠ تا ١٠٠ هزار نفر از نمایشگاه کتاب استان سمنان خبر داد.

 

محمدرضا سوقندی با اشاره به تاثیر و اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب در سمنان گفت: برپایی این نمایشگاه در راستای مصوبات شورای فرهنگ عمومی و با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

 

وی کتاب نشانه ی پیشرفت جوامع بشری دانست و تاکید کرد: پیشرفت و توسعه ای مطلوب است که پایدار باشد و آن بر اساس شاخص های کتاب خوانی به انجام می رسد.

 

سوقندی با بیان اینکه  پانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان سمنان از یکشنبه هفته جاری گشایش می یابد افزود: جلسات متعددی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب سمنان برگزار شده و ۲۵۳ ناشر کشوری با ٤٠ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان سمنان گفت:  توجه به فرهنگ فولکلور در برپایی نمایشگاه مد نظر بوده و شعار کتاب شب یلدا به همین منظور ارائه شده است.

 

سوقندی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب در سالن غدیر سمنان برگزار می شود متذکر شد: کتابهای با موضوع دین، ادبیات و روانشناسی بیشترین حجم خرید کتاب کشور را به خود اختصاص داده است.

 

نمایشگاه کتاب استان سمنان آماده استقبال از دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی است

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، نیز در این نشست از انجام اقدامات لازم و همکاری دستگاههای اجرایی در برپایی نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: نمایشگاه کتاب آماده استقبال از دانش اموزان و دانشجویان و سایر قشرهای مردم در ایام برپایی است.

 

ابوالفضل دلآرام گفت: شهرداری با دست اندرکاران نمایشگاه همکاری خوبی داشته است و نسبت به تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی در سطح شهر مناسب عمل شده است.

 

وی با اشاره به برنامه بازدید دانش آموزان مدارس در نوبت صبح از نمایشگاه، از تامین چهار دستگاه اتوبوس برای جابجایی دانش آموزان خبر داد و گفت: قرار است هر روز دانش آموزان ١٢ مدرسه از نمایشگاه کتاب دیدن کنند و این اتوبوس ها در سه نوبت آنان را به محل نمایشگاه متنتقل کنند.

 

دلآرام از حوزه های علمیه و دانشگاهها نیز خواست تا برنامه بازدید گروهی طلاب و دانشجویان از نمایشگاه را فراهم کنند و افزود: در این مدت آماده استقبال از گروههای مختلف به ویژه دانشجویان و طلاب هستیم.

 

وی گوشه ای از اقدامات و برنامه های پانزدهمین نمایشگاه کتاب را در نشست شورای فرهنگ عمومی بیان کرد.   

    

اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در حاشیه نمایشگاه کتاب سمنان

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و مسوول کمیته برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب سمنان نیز در این نشست از اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و هنری در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه کتاب سمنان خبر داد.

 

سیما رجبی افزود: این برنامه ها با همکاری شهرستانها و انجمن های فرهنگی هنری در سالن های پیش بینی شده برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اختصاص دو سالن برای برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب گفت: برگزاری ویژه برنامه شب یلدا، اجرای موسیقی شهرستانهای استان، ایجاد نمایشگاه و ایستگاه نقاشی و برگزاری نشست با موضوع بهاییت از  جمله بخش های جانبی و حاشیه ای نمایشگاه بزرگ کتاب سمنان است.

 

رجبی با اشاره به تقارن روز وحدت حوزه و دانشجو با برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: به این مناسبت برنامه ای با مشارکت حوزه برگزار می شود.

 

وی به مشارکت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای استان در برگزاری برنامه های جنبی اظهار داشت: روز سوم این نمایشگاه به برنامه های شهرستانهای شاهرود و میامی، روز چهارم به دامغان و روز پنجم به شهرستان سرخه اختصاص دارد که این شهرستانها برنامه های مختلفی از جمله اجرای نمایش خیابانی، موسیقی و ... اجرا می کنند.

 

پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان از بیست و ششم آذر تا اول دیماه برگزار و این نمایشگاه صبح ها از ساعت ٩ تا ١٢:٣٠ و عصرها از ساعت ١٧ تا ٢١:٣٠ در سالن ورزشی غدیر سمنان برای بازدید کنندگان گشوده است.

 

٢٥٢ ناشر کشوری بیش از ٤٠٠ هزار جلد کتاب در قالب بیش از ٤٠ هزار عنوان را در ١٢٢ غرفه در این نمایشگاه با تخفیف ٣٠ درصد ارائه می کنند.

 

کتاب های این نمایشگاه که مشتمل بر بیش از ٤٠ هزار عنوان است با تخفیف ٣٠ درصد ارائه می شود.

 

نظر شما