شناسهٔ خبر: 23028059 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

امضای سند ۲۰۳۰ بیانگر قربانی شدن مردم سالاری در کشور است

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امضای سند ۲۰۳۰ نماد عدم مردم سالاری در کشور است، گفت: حاکمیت ولایی همان مردم سالاری واقعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جلسه درس اخلاق که به همت هیات شهدای گمنام در حسینیه فاطمةالزهرا(س) برگزار شد، گفت: پس از رحلت رسول خدا(ص) امیرمومنان علی(ع) با یک جامعه ضعیفی روبرو بودند حتی نخبگان و خواص آنان نیز چنین نبودند که بتوانند حضرت را در مواقع حساس یاری کنند.

وی افزود: ما باید به این امر که چرا حضرت با زد و بند سیاسی اقدام به بازستانی حق غصب شده خودشان اقدام نکردند، توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه حکومت ولایی یک حکومت صدرصد مردمی است، ابراز کرد: در حکومت ولایی مردم آداب حمایت از ولایت را به خوبی درک می‌کنند و با علاقه و معرفت پای آن آداب جان می‌دهند اما اگر مردم فاقد این درک باشند به طور قطع حکومت ولایی آسیب دیده و شکست خواهد خورد و اگر چنین شود حکومت ولایی به این سادگی تن به شکست نخواهد داد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام علی(ع) خلافت را صرفا وسیله‌ای برای هدایت مردم نمی‌دانستند بلکه نتیجه هدایت آنان می‌دانستند، اظهار داشت: اگر امروز امام عصر(عج) در پس پرده غیبت قرار دارند به این دلیل است که هنوز مردم نمی‌دانند به یک حکومت ولایی نیاز دارند.

این استاد دانشگاه احساس نیاز مردم نسبت به داشتن حکومت ولایی را از شاخصه‌های مهم دینداری بیان کرد و گفت: متاسفانه تبیین این نیاز در آموزش‌های دینی و رسمی آموزش و پرورش ما مغفول مانده است.

وی پذیرش و عدم پذیرش ولایت را علت اصلی اختلاف و تفرقه در بین مسلمانان دانست و عنوان کرد: امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: مردم سر بعضی امور مانند پذیرش وحدانیت خداوند، نبوت پیامبر(ص)، نماز، روزه، حج، هیچ اختلافی پیدا نکردند و همه اختلافاتشان برسر ولایت بود؛ بنابراین نتیجه آثار اعمال عبادی انسان باید در ولایت پذیری او متجلی شود چرا که دین نیز با ولایتمداری پیامبر(ص) آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه حکومت ولایی، حکومتی کاملا مردمی است، گفت: هدف دین رساندن مردم به آن نقطه از رشد اجتماعی است که خود مردم طالب حکومت ولایی شوند به همین دلیل امیرمومنان علی(ع) با زد و بند سیاسی خلافت را پس از رحلت رسول خدا(ص) به دست نگرفت زیرا دینداری مردم به حدی نبود که ضرورت امامت را در جامعه احساس کرده و پای این ضرورت جان دهند و از امام دفاع کنند.

این استاد دانشگاه بیشترین مشکل فعلی مردم را عدم رعایت آداب اجرای ولایتمداری بیان کرد و اقرار داشت: حکومت ولایی زمانی در جامعه محقق می‌شود که دولت کوچک شود و همه امور را تا جایی که امکان دارد به مردم سپرده شود.

وی افزود: متاسفانه امروز ما شاهدیم مردم با کمترین پولی که پس انداز می‌کنند به جای آن که سرمایه خود را به تولید و تجارت بزنند به سبب راحت طلبی به بانکها سپرده و اجازه می‌دهند دیگران برای پول آنان تصمیم بگیرند و امروز اختلاس و دزدی‌های میلیاردی نتیجه همین تکاثر ثروت است که در جامعه صورت می‌پذیرد، بنابراین حکومت ولایی زمانی خود را در جامعه به خوبی نشان می‌دهد که بار را از روی حاکمیت برداشته و به دوش مردم بگذارد تا مردم خود تصمیم به ساختن کارخانه و راه‌سازی بگیرند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مهمترین ضعف در دموکراسی غرب قدرتمند نبودن مردم آنان است زیرا آنان همانند برده کارمندان دولت به شمار می‌روند در حالی که در حاکمیت ولایی قدرت به مردم سپرده شده و خود آنان زندگی خودشان را اداره می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه بسیج نماد واقعی مردم سالاری است، ابراز کرد: مردم سالاری بیانگر مشارکت مردم در همه امور است امروز اگر ما شاهد فسادهای سیاسی و امضای سند 2030 هستیم به این دلیل است که دولت زیادی بزرگ شده و آموزش و پرورش زیادی به دست دولت سپرده شده است، مردم سالاری این نیست که پای صندوق رای بروید بلکه آن است که مردم اوضاع جامعه را به دست بگیرند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم شعار نابودی فقر و تبعیض سر دهیم زمانی که مردم خودشان نمی‌خواهند. زمانی که حضرت آقا می‌فرمایند: بسیج مظهر مردم سالاری است؛ بسیج باید به پا خیزد و به تربیت تولید کننده و کار آفرین بپردازد. هنگام ظهور، امام عصر(عج) با فساد مبارزه نمی‌کنند بلکه در آن عصر مردم به قدری قدرتمند هستند که خود با فساد مبارزه می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما