حجت الاسلام نیکوکار در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج در خصوص وجود حضرت صاحب (عج) اظهار داشت: بر اساس آیات و روایات متعدد، میتوان وجود حضرت حجت عج را اثبات نمود، یکی از براهین شیعه در اینباره حدیث ثقلین است.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در این حدیث میفرمایند، دو چیز گرانبها را در میان شما به امانت می گذارم، یکی قرآن و دیگری عترتم، سپس فرمود ، این دو از هم جدا نمیشوند، لن یفترقا حتی یردا علی الحوض.
کارشناس مذهبی افزود: جدا نشدن این دو تا قیامت ادامه خواهد داشت، از این بیان نبوی میتوان به راحتی به این نتیجه رسید اکنون که قرآن در میان مسلمین هست، باید حتما از عترت پیامبر اکرم نیز کسی موجود باشد، زیرا آنچه از حدیث فهمیده میشود عدم انفکاک قرآن و عترت در همه زمانهاست، اما این حجت الهی به دلایلی که در جای خودش باید مورد بحث واقع شود از انظار مردم مخفی است و در هر زمانی که خداوند اراده بفرماید ظاهر خواهد شد.
وی هم چنین در مورد فایده غیبت و انتظار از امام غایب برای هدایت بیان کرد: سوال اساسی اینجاست که فایده امام غایب چیست؟ و مگر میشود از امام غایب انتظار هدایت داشت؟ آیا غیبت او مانع از انجام وظیفه الهی او نیست؟ شیعه بر این باور است که ولایت امام معصوم سه نوع است، ولایت تکوینی ، تشریعی ، اجتماعی .
استاد دانشگاه در مورد این سه ولایت گفت: ولایت تکوینی ،یعنی خداوند متعال اداره همه مخلوقات را به ولی خود سپرده و او از جانب خداوند و به اذن او مدیریت عالم را بر عهده دارد، او کسی است که خداوند اطاعت از او را بر همه موجودات واجب نموده است، لذا تمام ذرات عالم وجود در فرمان اویند.
وی در مورد ولایت تشریعی و اجتماعی هم افزود: ولایت تشریعی بر اساس توحید تشریعی است و معتقدیم تنها قانونگذار حقیقی خدای تعالی است، اما ولیّ خدا و انسان کامل از جانب خداوند اختیار وضع قوانین را داراست و اختیار حلال و حرام موضوعات گوناگون از طرف خداوند به او داده شده است؛ و ولایت اجتماعی، حکومت بر جامعه مرتبه ای از مراتب امامت امام معصوم است، این خصوصیت با توجه به فضایل متعدد انسان کامل از طرف خداوند به او عنایت شده است.
حجت الاسلام نیکوکار در مورد متحقق شدن هریک از این ولایت ها ابراز داشت: از میان این سه نوع ولایت ، نوع اول و دوم تعطیل پذیر نیست و در هر شرایطی تحقق دارد، اما تحقق نوع سوم ولایت، به پذیرش عمومی مردم و فراهم آمدن شرایط آن وابسته است.
وی با اشاره به روایات و احادیث گفت: در بعضی از عبارات فرمودهاند (بیمنه رزق الوری) از برکت او همه مخلوقات ، روزی داده میشوند، در زیارت جامعه کبیره میخوانیم (واولیا النعم ) شما سرپرست نعمتهایی هستید که خداوند به بندگان مرحمت میکند ، این یعنی هر نعمتی که به مخلوقات میرسد به واسطه انسان کامل و نماینده الهی است، چه در ظاهر قابل رویت باشد و چه از دیدگان غایب باشد.
این کارشناس مذهبی در مورد برخی روایات موجود درباره ی امام زمان چنین عنوان کرد: در برخی از روایات از وجود مقدس امام زمان (عج) حدیثی نقل شده که حضرت خودشان را به آفتاب پشت ابر تشبیه نمودهاند، ترجمه متن حدیث این است، شیوه انتفاع از من در زمان غیبت، مانند انتفاع از خورشید است در وقتی که پشت ابر باشد.
وی در تکمیل سخان خود خاطر نشان ساخت: امام ، وظیفه هدایت باطنی را نیز بر عهده دارد، یعنی آن حضرت از طریق باطن با ارواح و قلوب مردم در تماس است و بر ایشان اشراف داشته و اعمال بندگان را تنظیم و تقویت مینماید. بنابر این امام ، هم ارشاد ظاهری دارد و هم ارشاد و هدایت باطنی که این هدایت نیازی به حضور جسمانی و رویت بوسیله مردم ندارد.