شناسهٔ خبر: 23019769 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

جزئيات شرکت در آزمون دستياري دندانپزشکي

صاحب‌خبر -

 جزئيات شرکت در سي و دومين دوره آزمون پذيرش دستياري دندانپزشکي اعلام شد و داوطلبان از اسفندماه 96 مي‎توانند در اين آزمون ثبت‌نام کنند.

به گزارش مرکز سنجش آموزش پزشکي ، سي و دومين دوره آزمون پذيرش دستيار در رشته‎هاي تخصصي دندانپزشکي سال 1397 به صورت متمرکز در تعدادي از دانشگاههاي علوم پزشکي کشور برگزار خواهد شد.ثبت‌نام آزمون در اسفند ماه سال 1396 به صورت اينترنتي و از طريق پايگاه اينترنتي مرکز سنجش آموزش پزشکي http://sanjeshp.ir انجام خواهد شد.

آزمون در سال آينده پس از ماه مبارک رمضان که تاريخ دقيق آن متعاقباً به اطلاع خواهد رسيد، برگزار خواهد شد.

شرايط عمومي شرکت داوطلبان در آزمون:

شرايط شرکت دانشجويان سال آخر دکتري عمومي دندانپزشکي:

الف- داوطلبان متأهل فقط يکبار با استفاده از قانون تسهيلات ازدواج جوانان ايراني (يا در دوره دانشجويي و يا حداکثر يک سال بعد از فارغ‎التحصيلي) مي‎توانند قبل از انجام خدمت سربازي و يا خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پيراپزشکان در آزمون دستياري شرکت کنند.

ب- داوطلبان واجد شرايط آئين‎نامه استعدادهاي درخشان فقط يکبار (يا در دوره دانشجويي و يا حداکثر 2 سال بعد از فارغ‌التحصيلي که در خصوص داوطلبان ذکور اين مدت تابع قوانين سازمان نظام وظيفه است) با استفاده از آئين نامه تسهيل ادامه تحصيل دانشجويان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت، مصوب 21 دي ماه 89 مي‎توانند قبل از انجام خدمت سربازي و يا خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پيراپزشکان در آزمون دستياري شرکت کنند.

ج- دانشجويان سال آخر که فاقد شرايط بندهاي بالا هستند، مجاز به شرکت در آزمون نيستند.

شرايط شرکت فارغ‎التحصيلان دکتري عمومي دندانپزشکي:

الف- فارغ‌التحصيلان معاف از طرح نيروي انساني و معاف از خدمات نظام وظيفه با ارائه مدارک مربوطه، مجاز به شرکت در آزمون هستند.

ب- فارغ‌التحصيلان مشمول خدمت قانون پزشکان و پيراپزشکان (طرح نيروي انساني) با رعايت کليه شرايط اجازه دارند در آزمون دستياري شرکت کنند.

اين شرايط شامل، «خدمات مشمول موضوع قانون، حداکثر سه ماه پس از فراغت از تحصيل شروع شده باشد»، «خدمات مشمول موضوع قانون، در مناطق با ضريب محروميت چهار پنجم و يا محرومتر انجام گيرد.»، «در صورت قبولي در آزمون، خدمت مشمول تا زمان شروع دوره دستياري تداوم يابد.» و «در صورت عدم قبولي به شرطي مي‎توانند در آزمون بعدي شرکت کنند.» است.

داوطلبان بايد اين شرايط را تا آزمون بعدي رعايت کنند.

ج- فارغ‌التحصيلان مشمول خدمت قانون پزشکان و پيراپزشکان (طرح نيروي انساني) در صورت عدم رعايت بند ب صرفاً در صورت خاتمه طرح نيروي انساني تا تاريخ 31 شهريور 97 مجاز به شرکت در آزمون خواهند بود.

د- فارغ‌التحصيلان ذکور مشمول خدمت نظام وظيفه، در صورت پايان خدمت سربازي تا تاريخ 31 شهريور 97 مجاز به شرکت در آزمون خواهند بود، مشروط بر اينکه طرح نيروي انساني ايشان نيز تا تاريخ مورد اشاره به پايان رسيده و يا معافيت از طرح نيروي انساني، ارائه کنند.

ه- فارغ‌التحصيلان ذکور معاف از خدمت نظام وظيفه، در خصوص طرح نيروي انساني، مشمول يکي از بندهاي الف، ب و يا ج خواهند بود که بايد مدارک مربوطه را در موعد مقرر ارائه کنند.

و- کليه فارغ‏التحصيلاني که از سهميه استاني در دوره دندانپزشکي عمومي استفاده نموده‎اند و طرح نيروي انساني را به پايان رسانيده و يا معاف از طرح شده‎اند، ملزم به ارائه گواهي اشتغال در حال حاضر در استان محل تعهد خود (از دانشگاه محل خدمت) هستند. اين گروه پس از فراغت از تحصيل (با مدرک تخصصي) ملزم به انجام تعهدات استاني خود در استان مربوطه خواهند بود حتي اگر در سهميه آزاد (با پرداخت شهريه) قبول شوند، تعهدات استاني به قوت خود باقي است.

کليه داوطلبان بومي که تمايل به استفاده از پذيرش سهميه بومي (تعهد خاص) دارند موظف به تکميل فرم مربوط به بومي بودن در دانشگاههاي علوم پزشکي استان مورد تعهد هستند (جزئيات آن در اطلاعيه‎هاي بعدي مشخص مي‏‎شود).

کليه استفاده‏کنندگان از سهميه‎ها (پذيرش بومي، رزمنده و...) بايد مدارک مربوط به سهميه و نوع پذيرش را قبل از ثبت‌نام آماده کنند، بطوريکه در زمان مقرر قادر به ارائه مدارک ياد شده باشند. (جزئيات آن دراطلاعيه‏هاي بعدي مشخص مي‎شود).

نحوه نمره‎دهي آزمون:

ميزان بودجه‎بندي سوالات آزمون دستياري دندانپزشکي، ضرايب دروس و نيز تراز نمرات آزمون سال 97 براساس مصوبات سي و پنجمين نشست شوراي آموزش دندانپزشکي و تخصصي است.

در مجموع 250 سوال به اين ترتيب طرح مي‎شود: 30 سئوال از درس پروتزهاي دنداني، 20 سئوال از هر يک از دروس آسيب‎شناسي دهان و فک و صورت، ارتودانتيکس، اندودانتيکس، پريودانتيکس، بيماريهاي دهان و فک و صورت، جراحي دهان و فک و صورت، دندانپزشکي ترميمي، دندانپزشکي کودکان، راديولوژي دهان و فک و صورت و زبان انگليسي و 10 سوال از دروس دندانپزشکي جامعه‎نگر و مواد دنداني.

ضريب دروس در هر رشته انتخابي نيز در اطلاعيه ثبت‌نام اعلام شده است. در استخراج نتايج از روش تراز نمرات استفاده خواهد شد.

نظر شما