شناسهٔ خبر: 23013587 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

تمرکز بازار بورس بر تک سهم‌های پرطرفدار/ ممانعت معامله‌گران از کاهش قیمت سکه

بازارهای مالی شهر اصفهان در نخستین روز کاری از هفته جاری با نوسانات مثبت و خفیف شاخص بورس، افت ارزش دلار در بازار صرافی‌های شهر و عقب‌گرد 5 هزار تومانی سکه در بازار سکه و طلا همراه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر اصفهان در نخستین روز کاری از هفته جاری با نوسانات مثبت و خفیف شاخص بورس، افت ارزش دلار در بازار صرافی‌های شهر و عقب‌گرد 5 هزار تومانی سکه در بازار سکه و طلا همراه شدند.

این تحولات در شرایطی صورت گرفت که سکه طلا بار دیگر در اواخر هفته گذشته تحت‌ فشار تقاضا قرار گرفت و علی‌رغم تلاشی که برای جلوگیری از رشد قیمت این بخش در بازارهای مالی به‌ عمل‌ آمده بود، نوسانات این بخش بار دیگر رنگ و بوی صعود به خود گرفت.

در این روز کاری نیز با افزایش عرضه دلار در بازارهای مالی و القای افت قیمت این بخش به فعالان بازار، بخشی از تب صعود سکه فروکش کرد و بار دیگر تغییرات بازارها به‌ صورت کنترل‌شده ثبت شد.

در این میان مهم‌ترین اخبار اقتصادی که پیرامون بازارهای مالی شنیده شد و بر روند معاملات این بازارها تأثیر گذاشت، به ترتیب به معاملات نفت با ارزهایی غیر از دلار در بازارهای جهانی، سهم 80 درصدی بودجه جاری از درآمد 882 هزار میلیارد تومانی، سهم 0.34 درصدی ایران از کل مبادلات تجاری جهان در سال 2016، رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی، طلب 3 هزار میلیاردی شرکت رجا از دولت، افت قیمت مس در بازارهای جهانی و مثبت شدن معاملات انس طلا در داد و ستدهای بین‌المللی اختصاص داشت.

*تمرکز سهامداران بر تک سهم‌های پرطرفدار

بازار بورس بار دیگر با داد و ستدهای سنگین در برخی نمادها و تک سهم‌ها روبرو شد و تمرکز بازار بر این دست نمادها بود و همین امر منجر به نوسانات بیشتر قیمت در نمادهایی همچون فایرا، فولاد، های وب و خودرو شد.

برآیند داد و ستدهای این روز به رشد 68 واحدی شاخص این بازار انجامید و در ثبت این عدد نمادهایی همچون فولاد، فملی، کچاد و های وب نقش پررنگ‌تری داشتند و در دو نماد فولاد و های وب تأثیر داد و ستدها در جهت ارتقای این شاخص بود و در دو نماد دیگر در جهت افت به ثبت رسید.

همچنین تعداد 879 میلیون سهم و ورقه بهادار قابل معامله در بازار بورس، در دست فعالان این حوزه از بازارهای مالی به گردش درآمد که ارزش این میزان سهم به هزار و 721 میلیارد ریال رسید.

بیشترین حجم معاملات به ترتیب در سه نماد فایرا، خپارس و خساپا به ثبت رسید که همگی در جهت رشد ارزش بازار نیز حرکت کردند.

یکی از بخش‌های بازار که در نخستین روز معاملاتی هفته در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته بود، گروه خودرویی بود که در نهایت به سبز شدن تمام نمادهای خودروساز منجر شد.

در پی افزایش تقاضا برای خرید سهام خودرویی‌ها این بخش در درصدهای مثبت داد و ستدهای خود را به ثبت رساند و معاملات پرحجمی را به تصویر کشید.

در این میان سه نماد پارس، خگستر و خکاوه نیز تا مثبت کامل این روز خود پیش رفتند و با صف خرید سهام خود روبرو شدند.

در گروه فلزات اساسی نیز برخی نمادها با معاملات بازارهای جهانی هماهنگ شدند و متقاضیان خرید این نمادها بیش از سایر نمادها بودند؛ در این میان می‌توان به نمادهای فولاد، ارفع، کاوه و فولای اشاره کرد که معاملات این روز خود را هم‌راستا با رشد تقاضای جهانی برای خرید فلزات هم‌راستا کردند.

علی‌رغم اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش‌ یافته است و نوسانات مثبتی در این بخش به ثبت رسیده، اما شرکت‌های پالایشی تحرکات چندانی نداشتند و برآیند معاملات این گروه به‌ صورت خنثی به ثبت رسید.

شبندر در معاملات پایانی با افت ارزش همراه شد و نفت و شتران را در ثبت معاملات منفی همراهی کرد؛ شپنا، شبهرن و شپاس نیز نوسانات مثبتی را به ثبت رساندند و با جو کلی بازار همسو شدند.

کانه‌های فلزی نیز شاهد افزایش عرضه بودند و اکثر شرکت‌های فعال این گروه با افت ارزش سهام خود به‌ واسطه برتری عرضه بر تقاضا همراه شدند، در این میان تنها نماد کمنگنز روز سبزی را پشت سر گذاشت.

شاخص کل هم‌وزن نیز در پایان بازار رشد 26 واحدی را به تصویر کشید و به عدد 17 هزار و 650 رسید.

*عقب‌گرد یورو و دلار در بازار صرافی‌های شهر

ارزش دلار و یورو در ابتدای معاملات هفته جاری افت کرد و این امر با افزایش عرضه این دو ارز به ثبت رسید، یکی از صرافان حاضر در خیابان سپه در رابطه با افت قیمت دلار و یورو نسبت به معاملات آخر هفته گذشته به خبرنگار فارس گفت: مهم‌ترین دلیل این عقب‌گرد قیمتی افزایش عرضه‌ها در بازار بوده است و با شدت گرفتن حجم عرضه از حجم تقاضا، قیمت این بخش از بازار کاهش‌ یافته است.

این فعال بازار ارز در همین رابطه افزود: قیمت دلار در هفته گذشته با شیب کمتری نسبت به یورو حرکت کرده بود و همین امر باعث شد زمان افزایش عرضه‌ها، در بخش ارز یورو افت بیشتری نسبت به دلار مشاهده شود.

بر اساس آخرین نوسانات بازار ارز، هر یورو در پایان نخستین روز کاری هفته به ارزش 5 هزار و 5 تومان رسید و به‌ این‌ ترتیب 190 تومان از ارزش خود را نسبت به‌ روز شنبه هفته گذشته از دست داد.

دلار نیز که در معاملات روز کاری قبل به مرز 4 هزار و 200 تومان نزدیک شده بود و شانس صعود به بالای این محدوده مقاومتی را داشت، بار دیگر در اثر افزایش عرضه، زمان صعود این ارز به تعویق افتاد و در آخرین معاملات این روز به ارزش 4 هزار و 187 تومان رسید.

در این میان پوند انگلیس ارزش 5 هزار و 870 تومان را در پایان این روز به خود دید و تحرکات مثبتی را در پایان معاملات مشاهده کرد.

ریال عربستان نیز 20 تومان دیگر رشد کرد و از هزار و 100 تومان عبور کرد و در قیمت هزار و 120 تومان قرار گرفت.

*مقاومت سکه برای عدم ریزش قیمت

سکه تمام بهار آزادی در شروع معاملات این هفته کاری با افت 16 هزار تومانی ارز همراه شد و به یک‌میلیون و 407 تومان رسید اما دو عامل انتظارات سرمایه‌گذاران به تداوم روند صعودی و افزایش قیمت‌های جهانی، مانع از رسیدن این بخش از بازارهای مالی به ارزش واقعی خود شد و بار دیگر افت ارزش سکه تعدیل شد.

بر همین اساس هر سکه تمام بهار آزادی در نهایت در قیمت یک‌میلیون و 418 هزار تومان قرار گرفت و تنها 5 هزار تومان از ارزش خود را نسبت به‌ روز کاری قبل از دست داد.

در این میان سکه طرح قدیم، نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز که افزایش قیمت کمتری را در ماه اخیر نسبت به سکه تمام بهار آزادی طرح جدید تجربه کرده بودند، تنها 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست دادند.

در نهایت ارزش این سه بخش به ترتیب به یک‌میلیون و 364 هزار تومان و 712 هزار تومان و 412 هزار تومان رسید.

ارزش قراردادهای آتی نیز به ترتیب از 6 هزار تومان تا 8 هزار تومان افت کرد و بیشترین افت در قرارداد آتی با کوتاه‌ترین سررسید ثبت شد، هر مثقال طلا نیز در این روز 4 هزار و 500 تومان ارزان شد و به ارزش 556 هزار و 500 تومان رسید.

انتهای پیام/چ

نظر شما