شناسهٔ خبر: 23011360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مکانیزم دولت برای اختلاف قیمت دلار دربودجه و بازار باید شفاف باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم اتخاذ تدابیر اساسی برای مدیریت بازار ارز در سال آینده تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

 

قرجه طیار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص نرخ دلار در بودجه سال 97 گفت:دولت یازدهم در طول فعالیت خود توانست نوسانات بازار ارز را بطور نسبی مهار کند و به نوعی آرامشی در بازارها ایجاد کند اما متاسفانه در چند ماه گذشته روند صعودی نرخ آغاز شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:چند مولفه اقتصادی در تعیین نرخ ارز در کشور تاثیر گذار است که می توان به نرخ تورم و میزان درآمدهای ارزی اشاره کرد، اما تجربه بیانگر این است که اخبار سیاسی و فعالیت های سوداگرانه نیز در نوسانات ارز تاثیرگذار بوده است.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد:در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد حدود 4200 تومان بوده این در حالی است که در بودجه سال 96 نرخ ارز 3300 تومان در نظر گرفته شده بود بنابراین باید بصورت شفاف مکانیزم مدیریت بازار ارز مشخص شود که چگونه نرخ 3500 تومانی دلار در بودجه سال 97 با نرخ دلار در بازار هماهنگ و در یک محدوده می شود.

تاکید بر یکسازی نرخ ارز در سال آینده

طیار تصریح کرد:هرچند که نرخ 3500 تومانی دلار در بودجه سال97 بالا است اما اگر همین نرخ 3500 تومانی در بازار آزاد ارز نیز وجود داشته باشد می توان گفت موضوع بصورت نسبی قابل قبول است چرا که در راستای یکسازی نرخ ارز صورت گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:کم توجهی به نوسانات بازار ارز می تواند دستاورد مهار نرخ رشد شدید تورم را با مسئله روبرو کند و حتی قیمت کالاهای اساسی را با افزایش جدی روبرو کند.

نظر شما