شناسهٔ خبر: 23008787 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

سرطان سارکوم را بشناسید

صاحب‌خبر - دکتر حجت الله شهبازیان در دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی و دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکولوژی ایران در ارتباط با سرطان سارکوم گفت: تومورهای سارکوم شامل 2 دسته استخوانی و بافت نرم هستند که در صورت تشخیص دیرهنگام می‌توانند سبب بروز مشکلات زیادی برای بیماران شوند. وی افزود: تومورهای عضلات دست و پا که گروهی از سارکوم‌های بافت نرم می باشند، معمولا به صورت یک توده به تدریج بزرگ شونده در اندام‌ها بوده که در ابتدا معمولا بدون درد هستند. به گزارش روابط عمومی‌ انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران ، وی با بیان اینکه در صورت پیشرفته شدن سارکوم عضلانی، این تومور به استخوان و اعصاب تهاجم پیدا می‌کند، گفت: این مسئله سبب می شود که در بیمار درد و سایر مشکلات نیز ایجاد شود. شهبازیان گفت: شایع ترین سارکوم عضلانی در ران وجود دارد. همچنین این سرطان راه پیشگیری مشخصی نداشته و دلیل ایجاد آن معمولا چند فاکتوی و ناشناخته است. لذا بهترین راه مبارزه با آن تشخیص و درمان زودهنگام با روش‌های علمی جدید است. وی با بیان اینکه سرطان سارکوم در تمامی‌ سنین ممکن است به وجود آید، گفت: سارکوم طیف وسیعی از تومورها بوده و فقط یک نوع خاص نیست، بنابراین برخی از آنها در اطفال و برخی در بزرگسالان شایع تر هستند. مدیرگروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز افزود: به دلیل اینکه اندام‌ها در معرض ابتلا به سرطان سارکوم می باشند، این شانس برای افراد وجود دارد تا قبل از اینکه تومور خیلی بزرگ شود فرد حساس شده و با مراجعه به پزشک و گرفتن تصویربرداری مانند ام‌آرآی و نمونه‌برداری زودتر تشخیص داده شده و برای درمان ارجاع شود. شهبازیان گفت: درمان اصلی سارکوم جراحی به کمک رادیوتراپی و شیمی‌درمانی است اما اگر تومور پیشرفته و بسیار بزرگ باشد، ضرورت دارد قبل از جراحی، رادیوتراپی برای او انجام شود تا تومور کوچک شود و قطع اندام برای بیمار صورت نگیرد. وی با بیان اینکه اگر سارکوم‌ها درست تشخیص داده شده و به موقع و درست درمان شوند، کمتر از 5 درصد آنها منجر به قطع عضو می‌شود، گفت: تکنیک‌های جدید کمک بسیاری به فرآیند درمان این بیماری کرده و باعث می شود تا 95 درصد از افراد مبتلا به سرطان سارکوم بتوانند اندام درگیر خود را حفظ کنند. وی خاطرنشان کرد: با تکنیک براکی‌تراپی یا رادیوتراپی از راه نزدیک و تابش اشعه با روش کاشت به بستر تومور به عنوان قسمتی از رادیوتراپی بیمار، عوارض کمتر و نتایج بهتری برای بیمار ایجاد می شود. وی افزود: علاوه بر رادیوتراپی معمولی با دستگاه‌های شتاب‌دهنده، این نوع رادیوتراپی در بخش براکی‌تراپی دپارتمان کلینیکال آنکولوژی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز، به عنوان اولین و تنها بخش براکی‌تراپی مستقل با اتاق عمل جراحی مجهز در سطح کشور، برای درمان افرادی که سارکوم اندام دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی ا‌ست، دوازدهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی و دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی تا ۲۴ آذر در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.

میزان مرگ ومیر ناشی از سرطان
دکتر على قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در دومین کنگره بین المللى و دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکلوژى ایران با بیان اینکه سالیانه ۵۶ میلیون مرگ به دلیل بیمارىهاى غیرواگیر در جهان رخ مى دهد، گفت: هدف ما باید جلوگیرى از مرگ زودرس زیر ٧٠ سال ناشى از بیماری‌ها غیرواگیردار باشد، اکنون ۴٠ درصد مرگ‌ومیرها زیر ٧٠ سال به دلیل ابتلا به این بیماری‌ها رخ مى دهد. وى ادامه داد: مرگ‌ومیر و موارد ابتلا ناشى از سرطان در جهان رو به افزایش است و پیش‌بینى مى شود که در سال ٢٠٣٠ ، حدود ١٣ میلیون نفر جان خود را به دلیل سرطان از دست مى دهند. مطلق با اشاره به آمار مبتلایان به سرطان در ایران گفت: در ایران شمار ابتلا به سرطان کمتر از متوسط جهانى است و در مردان ١٣۴ نفر در هر ١٠ هزار مورد و در زنان ١۶۵ در هر ١٠ هزار مورد است که شیوع ابتلا به سرطان در جهان در مردان ٢٠۵ و زنان ١۶۵ است.

عوامل خطری که باید جدی گرفته شود
علیرضا مهدوی معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در حاشیه سومین کنگره آکادمی‌اقتصاد سلامت اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر از علل اصلی مرگ‌ومیر در دنیا به شمار می‌رود و 76 درصد بیماری‌های کشور را بیماری‌های غیر واگیر تشکیل می‌دهد. وی افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی،‌ دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسیچهار بیماری شایع غیرواگیر بوده که ژنتیک و شرایط محیطی در بروز آن تاثیرگذار است. معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همراه با توسعه در کشورها، بیماری‌های غیر واگیر نیز افزایش ‌یافته که این مسئله ضرورت توجه به موضوع پیشگیری را نشان می‌دهد. مهدوی با بیان اینکه جمعیت کشور در حال سالمند شدن بوده و میانگین سنی از 30 سال گذشته است، گفت: دیابت، سکته مغزی و قلبی، اغلب در میان‌سالی بروز می‌یابد و هزینه‌های زیادی به سیستم سلامت کشور وارد می‌کند. وی خاطرنشان کرد: عوامل خطر در بروز بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه نامناسب و نبود فعالیت بدنی، استعمال دخانیات است که همه این موضوعات درصورتی‌ که مورد توجه قرار گیرد می‌توانیم گام‌های موثری را در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر به‌دست آوریم.

نظر شما