شناسهٔ خبر: 23008669 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پادشاه و ولیعهد عربستان در ورای موضع ترامپ در قبال قدس

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا بدون چراغ سبز پادشاه و ولیعهد عربستان نمی توانست اعلام کند که قدس پایتخت رژیم صهیونیستی است.

صاحب‌خبر -

پادشاه و ولیعهد عربستان در ورای موضع ترامپ در قبال قدس

 پس از گذشت سه روز از موضع گیری دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه قدس پایتخت اسرائیل است و کشورش قصد دارد سفارت کشورش در تل آویو را به بیت المقدس منتقل نماید گزارش هایی منتشر می شود که نقش پادشاه ولیعهد عربستان در اعلام چنین موضعی از سوی ترامپ را روشن می سازد.
بر اساس یکی از مصوبه های کنگره امریکا که در سال 1995 به تصویب رسید روسای جمهور امریکا این مجوز را دریافت کردند که پایتخت امریکا در تل آویو را به قدس منتقل کنند اما در طول 22 سال گذشته هیچ یک از روسای جمهور امریکا این جرات را پیدا نکرده بودند که این مصوبه را اجرا نمایند چرا که از پیامدهای آن نگرانی داشتند اما چرا ترامپ بر خلاف ادعای بی طرفی امریکا در قضیه فلسطین با نادیده گرفتن همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه های 242 و338 در خصوص قدس چهارشنبه گذشته اعلام کرد که بیت المقدس پایتخت اسراییل است؟
پس از گذشت سه روز از موضع گیری ترامپ در باره قدس، رسانه های صهیونیستی به این سوال پاسخ داده اند. همانطور که پیش از این گفته شده بود در تماس های پیاپی جارد کوشنر داماد ترامپ با محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در باره طرح سازش موسوم به توافق قرن دو طرف به توافق هایی دست یافته بودند و عربستان با فراخواندن محمودعباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاض اورا تحت فشارقرار داده بود که ظرف دوماه باید با این طرح موافقت نماید یا در غیر این صورت استعفا دهد.
حالا شبکه 10 تلویزیون اسرائیل نیز این گزارش ها را تائید و اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به «جارد کوشنر» داماد رئیس‌جمهور آمریکا اطلاع داده که عربستان از تصمیم ترامپ در معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت خواهد کرد.
خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که محمد بن سلمان به محمود عباس برای پذیرش انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس ۱۰۰ میلیون دلار رشوه داده است.
رویترز افزود که این کمک مالی برای متقاعد کردن تشکیلات خودگردان از سوی ریاض برای  پذیرش تصمیم دونالد ترامپ درخصوص انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس صورت گرفته است، موضوعی که محمود عباس آن را رد کرده  و گفته که این امر پول  برای کمک به بودجه فلسطین بوده است.
رویترز همچنین در این باره نوشت: چهار مقام فلسطینی که نخواسته اند نامی از آنها منتشر شود اعلام کرده اند که محمد بن سلمان و محمود عباس در مورد جزئیات مذاکرات سازش پیشنهاد شده از سوی دونالد ترامپ و  کوشنر» داماد و مشاور وی که قرار است نیمه نخست سال ۲۰۱۸ برگزار شود با یکدیگر گفتگو کرده اند.
از موضع گیری مقام های سعودی در خصوص تحولات اخیر هم می توان دریافت که محمدبن سلمان در ورای این موضع ترامپ بوده است.
عادل الجبیر پس از اینکه ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسراییل معرفی کرد در واکنشی منفعلانه گفت: از دولت آمریکا می خواهیم از تصمیم خود در باره قدس صرف نظر کند. او پیشتر گفته بود که برای سازش با رژیم صهیونیستی منتظر اجرا شدن طرح موسوم به «طرح صلح عربی» است که ریاض مبتکر آن است. 
در حالی جبیر مدعی است که ریاض مبتکر طرح صلح عربی است و منتظر  اجرای این طرح است که  طرح صلح عربی از سوی عبدالله پادشاه سابق عربستان زمانی که سمت ولیعهدی را به عهده داشت مطرح شد و اصول این طرح مبتنی بر تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای 1967 و عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جولان بود و حالا عملا این طرح هم مرده است.
چرا که اکنون سعودی ها نه تنها به این طرح که امتیازهای حداقلی را برای فلسطینی ها داشت وفادار نمانده اند بلکه با طرح توافق قرن ترامپ همراه شده اند که احتمالا نتیجه آن پیشنهاد سرزمین جایگزین به فلسطینی ها در اردن یا صحرای سینا و تشکیل دولت واحد نژادی اسراییل است.
هم زمان با این تحولات در حالی که در تمامی کشورهای اسلامی علیه موضع گیری ترامپ در باره قدس، اعتراضات مردمی برگزار می شود سعودی ها از اینکه در عربستان تظاهرات برگزار شود جلوگیری کرده اند و سفارتخانه این کشور در اردن هم به اتباع خود هشدار داده است که از مشارکت در تظاهرات‌های ضد آمریکایی و مخالفت با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خودداری کنند.
سفارت بحرین در اردن نیز در بیانیه‌ای مشابه از شهروندان خود خواسته است تا از نزدیک شدن به مکان‌های تجمع و راهپیمایی‌های همبستگی‌آمیز با ملت فلسطین خودداری کنند.
شبکه دوم تلویزیون اسرائیل نیز گزارش داد که هیأت رسمی بحرین با کسب موافقت رسمی از «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه این کشور وارد تل آویو شد. این در حالی است  «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین به اقدام رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس واکنش نشان داد و حتی آن را محکوم کرد، اما این امر موجب نشد که او از سفر هیأت بحرینی به فلسطین اشغالی جلوگیری کند.  این تحرکات  این واقعیت را روشن می سازد که اعلام محکومیت تصمیم ترامپ از سوی ریاض و منامه همه نمایشی و با هدف حفظ وجهه و کنترل جهان اسلام است.
سخنان خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی حماس  بر این واقعیت صحه می گذارد او می گوید برخی کشورهای عربی با دولت آمریکا هماهنگی دارند و اینها باید موضع واضح اتخاذ کنند و یک سلسله گام‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک در اعتراض به تصمیم ترامپ بردارند.
به گفته مشعل آنچه تحت عنوان معامله قرن در جریان است، تجاوز از رهبری فلسطینی و اردنی و طرف‌های معین دیگر است، همچنین مشروعیت بخشیدن به عادی‌سازی روابط عربی با اسرائیل و عملیات نابود کردن مسأله فلسطین است.
اینکه هزاران اردنی روز شنبه در تظاهرات اعتراض آمیز خود علیه موضع گیری ترامپ در باره قدس، عکس های پادشاه و ولیعهد عربستان را در کنار عکس ترامپ به آتش کشیدند بیانگر این واقعیت است که با کنار رفتن پرده های نفاق، افکار عمومی به خوبی  دریافته اند که این خنجر پادشاه و ولیعهد عربستان است که در رقص شمشیر با ترامپ بر پیکر فلسطین فرود آمده و جهان اسلام را به فتنه داخلی وارد کرده است تا طرح صهیونیستی نابودی فلسطین و وطن جایگزین برای فلسطینی ها در اردن یا صحرای سینا بدون هیچ مانعی اجرا شود.
 
--------------------------------
رضا محمدمراد
 
 

نظر شما