شناسهٔ خبر: 23006844 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

عجيب و جالب

صاحب‌خبر -

 کشف قلاب ماهيگيري 12000 ساله در اندونزي

باستان‌شناسان موفق به کشف يک قبر به قدمت 12000 سال در اندونزي شدند که نشان مي‌دهد همه ماهيگيران دوران باستان مرد نبوده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوري آنا به نقل از ScienceAlert، باستان‌شناسان در بررسي گور تازه کشف‌شده، قديمي‌ترين قلاب‌هاي ماهيگيري را پيدا کرده‌اند که نشان مي‌دهد ماهيگيري در اندونزي تنها مختص به مردان نبوده است.

تاکنون باورها بر اين بوده است که هزاران سال پيش، کار ماهيگيري در اندونزي تنها توسط مردان انجام مي‌شده است اما کشف قلاب‌هاي ماهيگيري جديد اين باورهاي قديمي را به چالش مي‌کشد.

قدمت اين قلاب‌ها به دوره پليستوسن، 12000 سال پيش، برمي‌گردد و بخشي از کالاهاي تدفيني در جزيره «آلور» اندونزي است. اين قلاب‌ها بادقت زير چانه و دور فک متوفي، که به عقيده دانشمندان يک زن بوده، قرار داشته است.

باوجود اين که اين قلاب‌ها، قديمي‌ترين قلاب کشف‌شده در جهان نيستند اما قديمي‌ترين قلاب‌هايي هستند که در يک گور پيدا شده‌اند. قلاب ماهيگيري دوار با قدمت 23000 سال که در «اوکيناوا» کشف شد، قديمي‌ترين قلاب جهان است.

به گفته باستان‌شناسان، معمولا افراد با اشياي تصادفي به خاک سپرده نمي‌شوند و کالاهاي تدفيني معناي خاصي دارند. اکثر کالاهاي تدفيني يا متعلق به فرد مرحوم بوده يا کالايي بوده که در زندگي پس از مرگ به کار متوفي مي‌آمده است. در واقع در بيشتر موارد اين کالاها ارتباط نزديکي با زندگي خصوصي فرد مرحوم داشته است.

مانند همه ساکنان جزيره، مردم آلور نيز براي ادامه حيات متکي به ماهيگيري بوده‌اند که اين امر نشان‌دهنده فقدان منابع پروتئيني ديگر در جزيره است.

کشف قلاب‌ها اين تئوري را تاييد مي‌کند. به گفته متخصصان، قلاب‌هاي ياده شده به‌صورت سفارشي ساخته شده‌اند که اين امر نشان از جايگاه بالاي دارنده آنهاست.

به طور کلي پنج قلاب کشف شده است که چهار مورد از آنها قلاب‌هاي دوار هستند. اين قلاب‌ها از صدف حلزون دريايي حکاکي‌شده ساخته شده‌اند.

چنين قلاب‌هايي در ژاپن، استراليا، عربستان، مکزيک و اقيانوسيه استفاده مي‌شده است.

پنجمين قلاب شکل J مانندي دارد و زير چانه اسکلت قرار داشته است. روي اين قلاب يک سوراخ وجود دارد و شواهد نشان مي‌دهد که يک بار به رنگ قرمز رنگ شده است

کشف موميايي 3500 ساله در آرامگاه فراموش‌شده

باستان‌شناسان با بررسي يک مقبره مصري که از زمان کشف آن در دهه 1990 باز نشده بود، موفق به کشف يک موميايي 3500 ساله در اين آرامگاه شدند.

به گزارش گروه علم و فناوري آنا به نقل از ScienceAlert، اين موميايي در يکي از دو آرامگاه باستاني در قبرستان «دره ابوالنقا» در اقصر در نزديکي دره شاهان پيدا شده است. قدمت اين مقبره به سلسله هجدهم برمي‌گردد و دانشمندان احتمال مي‌دهند که موميايي‌ متعلق به مقامات مهم مصري آن دوره بوده است.اين دو آرامگاه توسط فردريک کمپ سيفريد، باستان‌شناس آلماني، در دهه 90 ميلادي پيدا شده است. وي آنها را کشف و شماره‌گذاري کرد اما وارد مقبره‌ها نشد و آنها را دست نخورده باقي گذاشت.«کمپ 161» هيچ‌وقت مورد بررسي قرار نگرفت و «کمپ 150» نيز تنها تا قسمت ورودي مقبره حفاري شد. پس از آن، اين دو آرامگاه فراموش شدند تا همين اواخر که سازمان ميراث فرهنگي مصر اين دو مقبره را باز کرد.اين دو آرامگاه در يک گورستان و در نزديکي هم پيدا شدند. کشف آرامگاه «ياهات»، قاضي که 3000 سال پيش زندگي مي‌کرده است، در ماه آوريل اعلام شد.

موميايي کشف‌شده در مقبره «کمپ 150»

صاحبان دو مقبره تازه کشف‌شده هنوز شناسايي نشدند اما از نظر دانشمندان هر دو نفر از اشخاص مهم آن دوره بوده‌اند؛ کالاهاي مرغوب مدفون‌شده در اين دو مقبره گواهي بر اين موضوع هستند.

براساس ديوارنگاره‌ها، حکاکي‌ها و دست‌نوشته‌هاي پيدا شده در کمپ 161، قدمت اين مقبره به اواخر سلطنت فرعون آمن‌هوتپ دوم، حدود 1400 قبل از ميلاد مسيح، برمي‌گردد.

ديوارنگاره‌ها مردي را نشان مي‌دهد که در حال تقديم کردن گل به همسر مرحومش است و در پس‌زمينه آن چهار رديف مهمان ديده مي‌شود. باستان‌شناسان همچنين ماسک تدفين، پايه‌هاي صندلي و بخش‌هايي از تابوت را در مقبره کمپ 161 پيدا کرده‌اند.موميايي در مقبره کمپ 150 کشف شد که براساس کالاهاي موجود در آن، مشخص شد متعلق به يکي از افراد ثروتمند آن دوره بوده است. قدمت اين مقبره به زمان سلطنت فرعون توتمس يکم برمي‌گردد؛ همچنين حروف هيروگليف مخصوص اين فرعون روي سردر يکي از اتاق‌هاي اين مقبره حک شده است.

ماسک تدفيني کشف شده در مقبره «کمپ 161»

سلطنت توتمس يکم بر مصر تقريبا 1506 قبل از ميلاد مسيح آغاز شد که اين امر آرامگاه کمپ 150 را حدود يک قرن قديمي‌تر از کمپ 161 مي‌کند.همچنين دانشمندان سرنخ‌هايي از اين که موميايي تازه کشف شده متعلق به چه کسي است نيز در دست دارند. نام «جهوتي مس» روي يکي از ديوارها ورودي حک شده است. اما نام «ماتي» و همسرش «مهي» روي 50 مخروط تدفيني، اشياي مرموزي که در بسياري از آرامگاه‌هاي مصري پيدا مي‌شود، حک شده است.

نظر شما