شناسهٔ خبر: 23005372 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

­استفاده از سياست تنبيهي براي رفع مشکل تعرفه زعفران

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی: برای رفع مشکل تعرفه ۳۰ درصدی واردات زعفران کشور از سیاست‌های تنبیهی برای کشور‌ها استفاده خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

­مجري طرح : براي رفع مشکل تعرفه زعفران از سياست تنبيهي استفاده مي کنيمپيمان يوسفي اذر در جلسه خبري امروز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما؛ درباره چالش جديد صادرات زعفران افزود: از انجا که افغانستان عضو سازمان تجارت جهاني است بنابراين از امتياز تعرفه صفر درصدي براي صادرات محصولات بهره مند است بنابراين برخي کشورها از جمله هندوستان تعرفه واردات زعفران را از افغانستان صفر درصد اعلام کردند و همين اقدام چالشي براي صادرات زعفران ايران است .
وي گفت : در يک ماه گذشته و براي جلوگيري از روند قاچاق زعفران از ايران به افغانستان و جلوگيري از کاهش ميزان صادرات اين کالاي راهبردي با وزرات امور خارجه و شخص اقاي عراقچي مذاکره کرديم و قرار است اقدام سريع انجام شود .
مجري طرح توسعه گياهان دارويي همچنين از پي گيري وزارت جهاد کشاورزي براي جلوگيري از روند قاچاق زعفران ايران به افغانستان از گمرکات کشور خبر داد و گفت : با گمرکات کشور مکاتبه کرديم و مسئولان گمرکات کشور نيز براي جلوگيري از قاچاق زعفران اقدام کردند .
يوسفي اذر با اشاره به اينکه ميزان وارات برنج از کشور هند کاهش يافته است تصريح کرد : بايد با کشورها بويژه کشور هند براي رفع اين چالش وارد مذاکره شويم و قرار است اين مذاکرات انجام شود اگر انها تعرفه وارات زعفران را براي افغانستان صفر درصد کردند ما هم از اقدامات تنبيهي براي واردات محصولات استفاده مي کنيم .
وي همچنين بر توسعه بازارهاي هدف براي صادرات زعفران تاکيد کرد و از ارائه تسهيلات ويژه به بخش خصوصي در اين زمينه خبر داد و افزود : فعالان بخش خصوصي براي بازاريابي و ايجاد دفتر در کشورهاي چين، سوييس ،استراليا، المان، انگليس، فرانسه و کانادا از تسهيلات با نرخ بهره 6 درصدي برخوردار مي شوند .

تعرفه واردات 125 نوع اسانس گياهان دارويي ابلاغ شد
مجري طرح توسعه گياهان دارويي از تعيين و ابلاغ تعرفه واردات براي 125 نوع اسانس گياهان دارويي به کشور خبر داد.
­ پيمان يوسفي آذر در جلسه خبري امروز در پاسخ به سؤال خبرنگار صدا و سيما در خصوص واردات بي رويه اسانس گياهان دارويي به کشور گفت: متأسفانه درهاي واردات را به روي اسانس هاي بي کيفيت خارجي باز کرديم و همين مسئله به چالش بزرگي براي توليد کنندگان فرآوري گياهان دارويي تبديل شده است.
وي افزود: شاهديم که توليد کننده داخلي اسانس با کيفيت گياه نعناع فلفلي را هر ليتري يک ميليون تومان توليد مي کند اما از آنجا که قانون و تعرفه اي براي واردات وجود ندارد، واردات اسانس اين گياه با قيمت هر ليتر 160 هزار تومان از کشور چين انجام مي شود.
مجري طرح توسعه گياهان دارويي تصريح کرد: اسانس هاي وارداتي کيفيت بسيار پاييني دارند و معمولاً فاقد استانداردهاي بين المللي است.
يوسفي آذر افزود: براي جلوگيري از واردات بي رويه و حمايت از توليدات داخل، تعرفه واردات اسانس گياهان دارويي تدوين و به گمرکات کشور ابلاغ شده است.
وي همچنين از توليد اسانس هاي بي کيفيت در برخي کارخانجات داخلي انتقاد کرد و گفت: دستورالعمل فني توليد بهداشتي و استاندارد اسانس گياهان دارويي نيز تدوين شده است و به زودي به توليد کنندگان ابلاغ مي شود.
مجري طرح توسعه گياهان دارويي تأکيد کرد: واردات اسانس گياهان دارويي به تدريج و پس از تقويت توليد کنندگان داخلي محدود مي شود.
يوسفي آذر از روند صدور مجوز براي توليد داروهاي گياهي انتقاد کرد و گفت: اينکه دستهايي براي جلوگيري از توسعه و توليد داروهاي گياهي به منظور واردات و فروش داروهاي شيميايي در کار است را نمي توان انکار کرد.
وي افزود: براي رونق توليد و صادرات گياهان دارويي بايد فرهنگ جامعه را اصلاح کرد.
مجري طرح توسعه گياهان دارويي سطح زير کشت گياهان دارويي را 150 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: 107 هزار هکتار به کشت زعفران، 17 هزار و 500 هکتار گل محمدي و 50 هکتار نيز به کشت بابونه اختصاص دارد.
يوسفي آذر افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه بايد 100 هزار هکتار به سطح زيرکشت گياهان دارويي اضافه شود.
وي ارزش صادرات زعفران را 286 ميليون دلار اعلام کرد و گفت: قطعاً 100 ميليون دلار نيز به صورت چمداني از کشور خارج مي شود.
مجري طرح توسعه گياهان دارويي ارزش صادرات گل محمدي را از ابتداي امسال تا کنون 17 ميليون دلار دانست و افزود: در اين مدت 16 ميليون دلار تخم گشنيز، يک ميليون و 500 هزار دلار زيره سبز، دو ميليون دلار صمغ و 14 ميليون دلار نيز قلمه ريشه دار گل محمدي صادر شده است.
يوسفي آذر گفت: ارزش کل صادرات گياهان دارويي 376 ميليون دلار است که اين رقم در کشور ترکيه که زعفران و گل محمدي ندارد 550 ميليون دلار است.
وي در پايان از تخصيص رديف اعتباري ويژه براي توسعه کشت، توليد و فرآوري گياهان دارويي خبر داد.

نظر شما