شناسهٔ خبر: 23003865 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

270 تونل و بيش از 2 هزار پل در حال ساخت است

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در حال حاضر 270 تونل و بيش از 2 هزار پل در طرح هاي شرکت ساخت در حال احداث است که اين مسئله اهميت توجه به روش هاي جلوگيري از پديده زمين لغزش در طرح ها را بيشتر مي کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري صداوسيما خيراله خادمي در همايش "تثبيت شيب ها وشيروانيها، زمين لغزش و ريزش سنگ" عوامل متعددي را موثر بر پديده زمين لغزش و ريزش سنگ دانست و افزود: مسائلي چون موافق بودن شيب لايه ها با شيب تند دامنه، هم شيب بودن حرکت آب هاي زيرزميني با شيب لايه ها و شيب دامنه، وجود لايه هاي رس و مارن، ضخامت زياد رسوبات آبرفتي منفصل، وقوع زمين لرزه در مدت کوتاهي قبل از لغزش يا ريزش، بارندگي زياد و شستشوي پاشنه دامنه در جريان رودخانه که موجب از بين رفتن تکيه گاه دامنه مي شود، تنها تعدادي از عوامل موثر بر پديده زمين لغزش و ريزش سنگ در طرح هاي زيرساختي حمل و نقل به حساب مي آيد.

خادمي وقوع پديده زمين لغزش و ريز سنگ را سبب تاثيرات فراواني در جنبه هاي اقتصادي و اجتماعي طرح هاي ساخت زيربناهاي حمل و نقل کشور عنوان کرد و اظهار داشت: لغزش هاي فراوان ناشي از شرايط متغير آب و هوايي مانند يخبندان، رخ دادن فرونشست هاي فراوان و هوازدگي سطوح شيب هاي خاکي سبب شده تا خرابي هاي ناشي از وقوع اين پديده در سراسر جهان داراي اثرات جبرن ناپذيري بر جان انسان ها بگذارد و هزينه هاي فراواني را به بار بياورد.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه راههاي کشور با اشاره به ابنيه فني در دست ساخت و مطالعه در پروژه هاي زيربنايي حمل و نقل گفت: در حال حاضر 270 تونل در دست احداث و 154 تونل در دست مطالعه در طرح هاي مختلف اعم از راه، بزرگراه، راه آهن و آزادراه است و همچنين 563 پل با دهانه کمتر از 20 متر و 179 پل با دهانه بالاي 20 متر در طرح هاي راه و بزرگراه، 523 پل با دهانه بالاي 20 متر در طرحهاي آزادراه، 811 پل با دهانه کمتر از 20 متر و 230 پل با دهانه بالاي 20 متر در طرح هاي راه آهن در حال اجراست که مجموع اين ابنيه اهميت توجه به پديده زمين لغزش را مشخص مي کند.

خادمي به بيان نمونه هايي از وقوع پديده زمين لغزش و ريزش سنگ در پروژه هاي زيرساختي حمل و نقل پرداخت و به طرح هايي چون راه قزوين-الموت-تنکابن، محور هراز، آزادراه تهران-شمال و راه آهن ميانه-اردبيل اشاره کرد و تهيه و کاربرد يک سامانه هشداردهنده براي وقوع اين پديده را از جمله موارد قابل بررسي عنوان و اضافه کرد: انجام مطالعات دقيق اوليه براي شناسايي محل هايي با پتانسيل بالاي لغزش و اتخاذ تدابيري براي جلوگيري از وارد شدن آسيب به پروژه داراي اهميت است.
­