شناسهٔ خبر: 23002938 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/ مصرف حامل‌های انرژی در ایران 4 برابر استانداردهای جهانی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور با تاکید بر مصرف صحیح حامل های انرژی گفت: میزان مصرف انرژی در ایران حدودا 4 برابر استانداردهای جهانیست.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

محمدشکرچی زاده در گفتگوی 18:30 تاکید کرد: تا پیش از این مسئله مصرف انرژی در ساختمان برای ما چندان مهم نبوده و همین امر خسارت های زیادی را به ما تحمیل کرده است.

گفتگوی 18:30/ مصرف حامل های انرژی در کشور 4 برابر استاندادهای بین المللی 

او افزود: مشکل اصلی این است که زمانی که وسیله ای را خریداری می کنیم به برچسب انرژی آن توجهی نداریم و تنها به شکل ظاهری و یا قیمت آن بها می دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور در ادامه گفت: در ساختمان سازی پوسته و سقف آخرین طبقه از اهمیت بالایی برخوردار است که باید حتما عایق کاری شوند. همچنین موتورخانه ها اتلاف انرژی بالایی دارند.

او گفت: بر اساس قوانین، ساختمان های دولتی باید سطح انرژی خود را ارزیابی و طی 5 سال آینده خود را به استانداردهای روز جهانی برسانند، البته این امر نیازمند بودجه است و باید در بودجه 97 حتما لحاظ شود.

شکرچی زاده با اشاره به بکارگیری روش های نوین در حفظ انرژی گفت: یکی از این روشها سقف وارونه و دیگری بام سبز است که هردو جلوی اتلاف انرژی را می گیرند و در بند 19 ساختمان سازی هم بر آن تاکید شده است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور، بهسازی انرژی به اشتغال زایی جوانان ایرانی هم کمک بزرگی می کند.

گفتگوی 18:30/ مصرف حامل های انرژی در کشور 4 برابر استاندادهای بین المللی

حامد حوری جعفری مدیر انرژی و اصلاح الگوی مصرف شرکت بهینه سازی مصرف سوخت دیگر میهمان برنامه گفت: بر اساس آخرین اطلاعات حجم بالایی از انرژی در کشور ما به راحتی تلف می شود.

به گفته جعفری بخش ساختمان و مسکن بزرگترین مصرف کننده انرژی است که اتفاقا بالاترین حجم اتلاف انرژی را هم به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر انرژی و اصلاح الگوی مصرف شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: متوسط مصرف انرژی در بخش مسکونی 460 کیلو وات است درحالی که متوسط آن در اروپا 160 کیلو وات ساعت است که نشان دهنده حجم بالای مصرف انرژی در کشور بوده و جالب آنکه این میزان همه انواع حامل های انرژی را در برمی گیرد. به این ترتیب مصرف انرژی در کشور بالاتر از استانداردهای بین المللی است.

حامد حوری جعفری درباره راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی گفت: جداره های ساختمان یکی از قسمت هایی است که باید حتما عایق بندی شود؛ از سوی دیگر تاسیسات و روشنایی ساختمان ها باید استاندارد و به آخرین تکنولوژی های روز مجهز باشند.

او افزود: مسئله فرهنگ تاثیر مهمی در میزان مصرف انرژی دارد، به طور مثال استفاده از شومینه که مدتی به عنوان فرهنگ در منازل مورد استفاده قرار می گرفت، امروز به عنوان وسیله ای که موجب اتلاف انرژی می شود کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

او گفت: دولت نمی تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد، بلکه لازم است تا بخش خصوصی هم در کنار دولتی ها، خدمات موردنیاز به مردم را ارائه دهد.

گفتگوی 18:30/ مصرف حامل های انرژی در کشور 4 برابر استاندادهای بین المللی

قزلباش مدیرکل نظارت بر استاندارد مصرف انرژی در ادامه برنامه در گفتگویی تلفنی خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد وظیفه نظارت بر معیارهای مصرف انرژی را دارد که تاکنون 90 استاندارد را به نگارش درآورده است که سهم ساختمان ها از این استانداردها 2 مورد است.

قزلباش افزود: از سال آینده دستگاه های دولتی را در زمینه مصرف انرژی مورد ارزیابی قرار می دهیم و به این ترتیب ساختمان های دولتی را به لحاظ مصرف انرژی رتبه بندی می کنیم.

نظر شما