شناسهٔ خبر: 23001270 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پاسخگویی اسلام به مشکلات بین المللی

معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب در همایش حوزه بین الملل، حوزه تمدن ساز گفت: مکتب اسلام با سرمایه فلسفی غنی و فقه جامع برای مشکلات بین الملل راهکار دارد.

صاحب‌خبر -
پاسخگویی اسلام به مشکلات بین المللیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام قمی افزود: تمدن مبتنی بر آموزه‌های اسلامی ۴۰ساله شکل گرفته و توانسته کارآمدی خود را در عرصه‌های فرهنگی، علم و تکنولوژی، فرهنگی و بین الملل به اثبات برساند و پاسخگوی مسائل مختلف باشد.
وی گفت: قرن بیستم همان گونه که زمان پیشرفت و علم بوده مظهر ظلم و خشونت هم بوده  و امروزه محافل علمی به دلیل سو استفاده‌هایی که از علم و تکنولوژی می‌شود بر ضرورت اخلاق و دیانت احساس نیاز می‌کند.
معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: پشتیبانی  رهبر انقلاب از حوزه بین الملل و حضور مدیران با سابقه یک نعمت برای تلاش در این عرصه است.
حجت الاسلام قمی بر مطالعه در سیره علمای گذشته که منشا خدمات فراوان بوده اند گفت: در عرصه تبلیغ بین الملل زمان شناسی مخاطب شناسی و جریان سازی در نظر گرفته شود.
وی با محکوم کردن تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا گفت: افکار عمومی دنیا تصمیم نا بخردانه ترامپ را محکوم کرد و این تصمیم منزوی بودن ترامپ را نشان داد و جهان بدون ترامپ و آمریکا جهان زیبا و عادلانه است.

 

 

ناصر ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این همایش گفت: خوشبختانه امروز ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی به جایگاهی نوین دست پیدا کرده است.

 وی با بیان اینکه امروزه ایران اسلامی به عنوان پایگاهی برای جهان نوین اسلام مطرح است افزود: نباید فراموش کنیم که مسئولیت معرفی اسلام در جهان بر عهده ما است و بدون ایجاد یک الگوی از طرح اسلامی نمی توان این دین را به بقیه جهان گسترش داد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیان کرد: وضعیت داخلی در جهان اسلام وضعیت خوبی نیست و این مساله مانعی برای گسترش اسلام است، چرا که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش را به عنوان نماد اسلام در جهان معرفی می کنند.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی امکانات مادی و رسانه های فراوانی دارد، افزود: بر اساس آیات قرآن هدف این رژیم فساد کردن در زمین است، بنابراین باید با اتحاد امت اسلامی بر رژیم صهیونیستی پیروز شویم.

 ابو شریف با اشاره به تفرقه در جهان اسلام خاطرنشان کرد: تفرقه در این جهان به ترامپ رئیس جمهور آمریکا اجازه داد که شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمت بشناسد، این تصمیم مقدمه ای برای تصمیم های دیگر ترامپ است، باید در مقابل این تصمیم ترامپ در مورد قدس واکنش نشان بدهیم.

 وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پایگاه طرح جهان نوین اسلام است و روحانیون می توانند که در میان امت اسلامی وحدت ایجاد کنند.

 ابو شریف با اشاره به صبر و تلاش مردم فلسطین در دفاع از قدس شریف گفت: رژیم صهیونیستی چند ماه پیش می خواست در های الکترونیک را در این مسجد نصب کند، اما ملت فلسطین با مقاومت جلوی این کار را گرفت.

 وی گفت: ملت فلسطین امروزه نیاز به کمک دارد، البته نه پولی که به عنوان رشوه به ملت فلسطین پرداخت شود، حوزه علمیه قم می تواند در حمایت از ملت فلسطین نقش ایفا کند.

 

مدیر حوزه های علمیه هم در این همایش با محکوم کردن تصمیم نابخردانه ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف گفت: این اقدام زشت منشا بیداری امت اسلام و رشد جنبش های اسلامی خواهد بود.

وی با محکوم کردن اقدامات ضد انسانی علیه مسلمانان میانمار افزود: علاوه بر این باید از اقدامات ناپسندی که علیه مردم شریف بحرین و به ویژه نسبت به آیت الله شیخ عیسی قاسم انجام می شود، اظهار تنفر کنیم؛ فشار بر مردم و علما و دانشمندان و فرهیختگان کشور خودی، یک حرکت ضد اخلاقی و ضد انسانی و ضد اسلامی است.

 مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مهمترین هسته ای که در عرصه بین الملل مطرح است، رویکرد تمدنی اسلام است و این مساله، آن چیزی است که در این نشست به عنوان یک موضوع برگزیده شده است.

 وی گفت: نگاه تمدنی به حرکت ما در عرصه بین الملل، روح و معنی می بخشد و باید بر بعد تمدن ساز اسلام که در ذات و شالوده اسلام وجود دارد تکیه کنیم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: زمانی که اسلام را تمدن معرفی می کنیم، یک وصله نا چسب و یا یک پیوست بدون مبنا نیست، زیرا زمانی که به طول بعثت و قرآن نگاه می کنیم، می بینیم که نگاه اسلام از آغاز یک نگاه تمدنی بوده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: عنصر دیگر تمدنی بودن یک اندیشه آن است که این نگاه شامل و فرا ساحتی، نگاه منظومه وار و سیستماتیک هم باشد؛ ما هم به نظامات اسلامی و رشته واحدی که این نظامات را گرد هم جمع کند معتقد هستیم.

 مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: عنصر سوم زمان شمول بودن است و چهارم آن است که این نگاه باید به تمام ظرفیت های جغرافیایی بشر نظر بیاندازد و همچنین راه های پاسخگویی به تحولات را نیز در خود داشته باشد.

وی گفت: این مولفه ها در ذات معارف الهی و اندیشه اسلامی وجود دارد؛ پیامبر خدا چنین نگاهی را به بشر عرضه کردند که در آن عقلانیت و فرد و جامعه، جامعه بشریت و... وجود دارد؛ پاسخگویی به نیازها و عمیق بشری نیز در اسلام و قرآن وجود دارد.

پاسخگویی اسلام به مشکلات بین المللیعضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: بین المللی شدن و عمق بین المللی نیازمند عناصر مختلفی است که اولین مولفه آن، فرهنگ و رویکرد بین المللی است؛ خوشبختانه در یک سال گذشته در کنار ده ها اقدامی که انجام شده است، اقدامی در جهت هماهنگی شورای نهادهای حوزوی برداشته شده و بحث های مهمی در این جلسات مطرح شده است.

 آیت الله اعرافی اظهار کرد: باید نگاه ما به جهان وسیع و نگاه بین المللی در تار و پود نهادهای راه یابد؛ مراجع عظام تقلید چنین رویکردی را برای ما تبیین و رهنمون سازی می کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: نظام آموزشی حوزه نیز باید عناصر بین المللی شدن را در خود داشته باشد.

تجلیل از حوزویان فعال در عرصه بین الملل در حوزه های تبلیغ، تدریس، ترجمه، تشکل های بین المللی، حضور در همایش های خارج از کشور، نشر مقاله در نشریات بین المللی از دیگر برنامه همایش حوزه بین الملل، حوزه تمدن ساز بود.

همچنین متن پیام آیت الله صافی گلپایگانی در این مراسم خوانده شد.

متن پیام ایشان بدن شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال اللّه الحکيم:

«هُو الَّذي أرسَلَ رَسُولَه بِالهُدی، و دينِ الحقّ لِيُظهرَهُ عَلَی الدِّين کُلِّه وَ لَو کَرِهَ المُشرِکونَ»

سلام و صلوات بر پيامبر رحمت حضرت ختمي مرتبت محمّد مصطفي صلّي‌الله عليه و آله که آيين سراسر نور و هدايت را براي سعادت بشريت آورد، و قرآن کريم را به عنوان بزرگترين هديه نازل‌شده از سوي خداوند متعال در طول تاريخ جهان هستي، براي تعالي و ترقّي و رشد و کمال انسان‌ها معرّفي نمود؛ ديني که در طبع خود چنان است که بايد جهان را از انوار خود روشن نمايد، و تاريکي‌ها و جهالت و ظلم و ستم را از سراسر جهان بردارد، ديني که به زندگي دنيا معني مي‌دهد و پوچي و بيهودگي را از آن مي‌زدايد.

قرآن کريم مي‌فرمايد: «قُل يَا أيُّها النَّاس إنّي رَسولُ اللّه إلَيکُم جَميعاً» رسالت رحماني و هدايت وحياني رسول گرامي اسلام، رسالت به سوي تمام جهانيان است، و همه زمان‌ها و مکان‌ها را فرا مي‌گيرد.

صداي اسلام که امروز به گوش جهانيان مي‌رسد، صداي دل‌نواز توحيد و يگانه‌پرستي و دوري از شرک و فساد و جهالت است. کلمه طيّبه «الله اکبر» دل‌هاي هر انسان پاک‌طينت و تشنه حقيقت را صفا و جلا مي‌دهد.

امروز وسائل ارتباطي جديد فاصله‌هاي بسيار دور را نزديک نموده که در آنِ واحد، مي‌توان با تمام دنيا ارتباط برقرار نمود. خبرهاي خوبي از سراسر دنيا مي‌رسد که بسياري از مردم بخصوص دانشمندان و فرهيختگان، به اسلام عزيز تمايل پيدا نموده، و با تحقيق و دقّت عميق، دين مبين اسلام و مکتب اهل بيت عليهم‌السلام را براي خود بر مي‌گزينند.

اينها همه اسباب خوشحالي است و از طرفي وظايف ما را سنگين‌تر مي‌کند. حوزه‌هاي علميه امروز مي‌توانند با استفاده از فضاي مجازي و ارتباط با کشورها، مردم تشنه حقيقت را از سرچشمه وحي قرآن و عترت سيراب نمايند.

بحمدالله تعالي تا به حال اين وظيفه بزرگ را روحانيون عزيز که در عرصه بين‌الملل فعاليت دارند تا حدّ مطلوبي انجام داده‌اند و بايد از همه آنان تشکّر نمود و البته تقدير از اين خدمات، مفهومش اين نيست که آنچه لازم است انجام شده و ديگر وظيفه‌اي باقي نيست، بلکه اين قدم‌ها، قدم اوّل است و هنوز در ابتداي راه گام بر مي‌داريم.

حقير از همه طلّاب عزيز و اساتيد محترم درخواست مي‌کنم به بهترين وجه ممکن اين وظيفه الهي را انجام داده و بدانند که ثواب و اجر آن بسيار زياد است. اميد آن‌که همه بتوانيم رضايت خاطر شريف حضرت بقية الله الاعظم ارواح العالمين له الفداء را به دست آوريم.

از همه شرکت‌کنندگان محترم و مسئولان برگزار کننده اين همايش مبارک، تشکّر مي‌نمايم، ان‌شاء الله تعالي در پيشگاه خداوند مأجور باشيد و السلام عليکم و رحمةالله.

لطف الله صافی

23ربیع‌المولود1439هـق

نظر شما