شناسهٔ خبر: 23000352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بارنامه فیزیکی حذف می‌شود

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از صرفه جویی ارزی، انرژی و زمان با حذف فیزیکی بارنامه و صدور الکترونیکی آن خبر داد.

صاحب‌خبر -

شهرام آدم نژاد در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صداوسيما با اعلام اين خبر افزود: براي حمل کالا با ناوگان حمل و نقل عمومي در جاده ها بايد اوراق بهاداري به نام بارنامه از سوي شرکت ها و موسسات مجاز حمل بار صادر شود که اين اوراق در سال هاي اخير کاهش يافته و به 2 اوراق رسيده است.
وي با اشاره به برنامه ريزي و ايجاد زير ساخت هاي لازم براي حذف فيزيکي بارنامه ادامه داد: زير ساخت هاي لازم فراهم شده و با توسعه کنترل هاي سيستمي و ابزارهاي استعلام پليس ساختار جديد کنترلي تا اواخر امسال ايجاد و مانور پيش طرح آن اجرا خواهد شد.
معاون برنامه ريزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت:با هماهنگي استان ها و شرکت ها و موسسات حمل بار از ابتداي خرداد سال 97 فيزيک بارنامه بطور کامل حذف خواهد شد و کد رهگيري منحصر به فرد بارنامه که با پلاک خودرو مطابقت دارد ملاک عمل خواهد بود.
وي با اشاره به اثرات مثبت اقتصادي صدور بارنامه الکترونيکي تصريح کرد:نيازي به خريد برگه اوراق بهادار از خارج از کشور نخواهد بود که صرفه جويي ارزي را بدنبال دارد و همچنين ديگر براي چاپ و توزيع روزانه 100 هزار بارنامه در کشور بودجه اي صرف نخواهد شد.
آدم ن‍ژاد صرفه جويي در انرژي و زمان را از ديگر مزيت هاي اين طرح برشمرد و افزود:با اين اقدام ديگر نيازي به طي کردن کيلومترها مسافت از سوي رانندگان براي مراجعه به شرکت ها جهت دريافت فيزيک بارنامه نيست که موجب صرفه جويي چشمگيري در مصرف سوخت و زمان مي شود.
معاون برنامه ريزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي درباره نحوه کنترل کد رهگيري گفت: کنترل سيتمي با کمک دوربين هاي پلاک خوان و نيز با تفاهم پليس از طريق پيامک و برنامه هاي کاربردي موبايل از جمله روش هاي نظارتي خواهد بود.
وي افزود: بارنامه الکترونيکي همچنين موجب شفافيت بيشتر در روابط اقتصادي بين راننده و شرکت هاي حمل بار نيز خواهد شد.
آدم نژاد با اشاره به کاهش فرار بارنامه در حمل و نقل جاده اي گفت: منافع صاحب کالا و راننده و شرکت ايجاب مي کند براي جلوگيري از مشکلات حقوقي و اقتصادي بارنامه را دريافت کنند و موضوع فرار بارنامه بيشتر مبتلا به حومه شهرها است.
 

mp4
<div id="video-display-embed-code_1677115" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/1939927/1677115?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما