شناسهٔ خبر: 23000010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس مرکز آمار ایران:

48 درصد سرشماری سال گذشته در کشور به صورت اینترنتی انجام شد

رئیس مرکز آمار ایران گفت: سال گذشته 48 درصد از سرشماری کشور به صورت اینترنتی انجام شد و این یک رکورد جهانی بود که نخستین سرشماری اینترنتی در یک کشور تا این اندازه مورد استقبال قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، امیدعلی پارسا ظهر امروز در دیداری که با حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران داشت، با بیان اینکه مرکز ملی آمار ایران مرجع رسمی آمارهای کشور است، اظهار کرد: مرکز آمار ایران در حال به‌روز و پیشرفته‌تر شدن است؛ در سال گذشته 48 درصد از سرشماری کشور به صورت اینترنتی انجام شد و این یک رکورد جهانی بود که نخستین سرشماری اینترنتی در یک کشور تا این اندازه مورد استقبال قرار بگیرد و البته این آمار نشان‌دهنده اعتماد مردم به این مجموعه و نطام است.

وی افزود: این مشارکت مردم و همت جمعی به ما این اراده را بخشید که با تلاش بیشتر به سمت به‌روز شدن گام برداریم.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه برای به‌دست آوردن آمار از دو روش سنتی و میدانی و پیشرفته و اینترنتی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: مدرن‌ترین روش در آمار، نظام آماری ثبتی مبنا است و ما باید در کشور، نظام سنتی آمار که بر مبنای مراجعه به نمونه‌های آماری و خود اظهاری و اصطلاحاً سنتی است را به نظام آماری مدرن بر مبنای ثبتی مبنا تغییر دهیم.

وی  ادامه داد: در نظام آمار سنتی، آمارگیر به پاسخگویان مراجعه می‌کرد و آن‌ها خوداظهاری می‌کردند که این روش در کشورهای مدرن دنیا به نظام ثبتی مبنا یعنی جمع‌آوری اطلاعات و آمار از مراکز و دستگاه‌های اجرایی مختلف تبدیل شده است.

پارسا گفت: در نظام آماری ثبتی مبنا آمارهای مورد نیاز در قالب سامانه استاندارد که در همه بخش‌های اجرایی مستقر می‌شود در سطح ریز جمع‌آوری و به بستر شبکه ملی اطلاعات منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید در آمار خود از نظام ثبتی مبنا استفاده کنند، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید سامانه‌هایی داشته باشند که تمام اطلاعات افراد زیر مجموعه، در سامانه‌ها ثبت شود؛ ‌بر این اساس هر دستگاه اداری باید با توجه به ساختار اداری خود، سامانه‌ای طراحی و تولید کند تا آمار‌ها نظام‌مند شود.

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید خود را برای جمع‌آوری آمارهای ثبتی مبنا آماده کنند، گفت: اگر وضعیت آمارگیری در کشور مناسب نباشد موجب می‌شود تا آمارهای جعلی و دروغ از خارج کشور مطرح شود، بنا بر این باید همه دستگاه‌ها و مراکز در آمار خود از نظام ثبتی مبنا استفاده کنند و ما آمادگی لازم برای کمک‌های فنی برای استفاده از این نظام را داریم.

انتهای پیام/ج/

نظر شما