شناسهٔ خبر: 22999713 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نوسازی ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران ضروری است

مدیرفنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران بر ضرورت نوسازی ناوگان نفتکش ایران تاکید کرد و گفت: چهار فروند از کشتی‌های این شرکت اوراق شد.

صاحب‌خبر -

نوسازی ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران ضروری استبه گزارش خبرگزاري صداو سيما از شانا، اکبر جبل عاملي با بيان اين که با اوراق اين چهار فروند نفتکش، ظرفيت ناوگان اين شرکت از 15.5 ميليون تن به 14.3ميليون تن رسيده است، تصريح کرد: با اين وجود شرکت ملي نفتکش ايران همچنان يکي از بزرگترين شرکت‌هاي کشتيراني جهان به شمار مي‌رود.
وي با اشاره به اين که شرکت ملي نفتکش و کشتيراني جمهوري اسلامي در دوران دفاع مقدس و‌ تحريم‌ها همواره ياور کشور بودند و با وجود متحمل شدن آسيب هيچگاه دست از خدمت به کشور نکشيدند، تصريح کرد: تحريم‌ها سبب شد تا تامين قطعات يدکي اصلي مورد نياز کشتي‌هاي نفتکش به سختي انجام شود و بازرسي و رده‌بندي کشتي‌ها از سوي موسسات معتبر عضو آياکس (IACS) متوقف شود.
وي خاطرنشان کرد: با وجود رفع مشکلات و محدوديت‌ها با اجراي برجام و‌ لغو‌ تحريم‌ها، شرايط نامناسب بازار بين‌المللي و ‌کاهش نرخ اجاره کشتي‌ها مشکلاتي را براي ما و ديگر شرکت‌هاي کشتيراني نفتي ايجاد کرده است.
جبل عاملي با بيان اين که در حال حاضر درآمد يک فروند کشتي نفتکش غول پيکر 300 هزارتني (حدود 2,5 ميليون بشکه اي) به 11هزار دلار رسيده که اين رقم حتي جوابگوي هزينه‌هاي عملياتي آن نيست، افزود: اين در حالي است که مازاد عرضه، رقابت در بازار و کمبود بار در بازار و همچنين لزوم اجراي برخي قوانين زيست محيطي نيز به دشواري شرايط افزوده است.

تقويت صنايع کشتي سازي کشور
جبل عاملي ‌با بيان اين‌که در شرايط فعلي کشتي‌هاي نوساز زودتر اجاره مي‌شود، اظهار کرد: شرکت ملي نفتکش ايران در اين شرايط ناگزير به نوسازي ناوگان است که در اين ارتباط يک برنامه راهبردي پنج ساله تدوين شده و اوراق 4 فروند کشتي نيز در جهت اين برنامه انجام شده است.
وي ادامه داد: از سوي ديگر فروش نفت صادراتي ايران در قالب فوب سبب شده تا سهم شرکت ملي نفتکش از بازار داخل و انتقال محموله‌هاي نفت کشور در مقايسه با دوران تحريم کاهش قابل ملاحظه‌اي داشته باشد.
مديرفني و عمليات ناوگان شرکت ملي نفتکش ايران درباره صنايع کشتي‌سازي داخلي نيز تاکيد کرد: به منظور تقويت صنايع کشتي‌سازي کشور، شرکت ملي نفتکش ايران (NITC) ، کشتيراني جمهوري اسلامي (IRISL) و ايدرو‌ يک مجموعه مشترک به نام شرکت گسترش پارس هرمز براي ساخت و‌ تعمير کشتي تشکيل داده اند.
وي از مذاکره با شرکت‌هاي خارجي براي حضور در اين شرکت براي تقويت توان ساخت و تعمير کشتي و انتقال فناوري به کشور خبر داد و گفت: پيوستن 2 شرکت سازنده خارجي به اين شرکت در قالب جوينت ونچر در حال نهايي شدن است که بزودي نتيجه آن اعلام خواهد شد.
جبل عاملي در باره استفاده از توان موسسات آموزشي کشور يادآور شد: اين شرکت اکنون با پژوهشگاه و دانشگاه‌هايي از جمله پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه اميرکبير، دانشگاه آزاد خارک، دانشگاه امام خميني نوشهر و... همکاري دارد اين در حالي است که بزودي نيز همکاري‎هاي جديدي را با دانشگاه علامه طباطبايي آغاز خواهد کرد.

نظر شما