شناسهٔ خبر: 22998360 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

انتقاد شدید مدیرعامل گروه تراکتورسازی ایران از لایحه بودجه؛

هشدار ابراهیمی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت/ تعرفه واردات خودرو 150 درصد، تراکتور هم 5 درصد!

نصر: مدیرعامل گروه تراکتورسازی ایران با انتقاد شدید از سیاست های گمرکی دولت گفت: اعمال این سیاست اگر به اشتغال، رقابت و کاهش قیمت منجر می شود، پس چرا فقط بخش خودرو؟ پس چرا سایر صنایع را از این موهبت بی نصیب می کنید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار نصر، "ابوالفتح ابراهیمی" امروز در بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی ایران در تبریز با انتقاد شدید از سیاست های دولت در اعمال تعرفه های گمرکی، گفت: بودجه سال 97 را همه دیده ایم، انشاالله بتواند رشد اقتصادی مد نظر دولت را تامین کند، اما با چنین سیاست هایی می خواهیم به سازمان تجارت جهانی وصل شویم و جهانی شویم؟

 

نمی شود سیاست های رقابتی و حمایتی همزمان اجرا شوند

وی به افزایش تعرفه واردات خودرو به 150 درصد اشاره کرد و گفت: حمایت از یک صنعت خاص و کنار گذاردن صنایع دیگر چه مفهومی دارد؟ ما می خواهیم رقابتی شویم یا حمایتی؟ هر کدام جایگاه خود را دارد، اما هر دو همزمان نمی شود اجرایی شود. حتماً سیاست جدید دولت در اخذ عوارض واردات خودرو را شنیده اید؛ این گونه می خواهیم اقتصادمان جهانی شود و صنعت خودرو با تعرفه 150 درصدی رقابتی شود؟

ابراهیمی گفت: 40 سال است که این سیاست را داشته ایم، آیا موفق بوده ایم؟ با چنین سیاست هایی قطعه سازی رونق می گیرد؟ با چه کسی می خواهیم رقابت کنیم؟ پس خیلی راحت بگویم، منظور از این کار نه کمک به خودروسازی و قطعه سازی کشور، بلکه افزایش درآمد دولت بوده است. پس حمایت از مصرف کننده کجا رفت؟

 

ارزش صنعت تراکتورسازی کمتر از خودروسازی نیست

وی خاطرنشان کرد: اعمال این سیاست اگر به اشتغال، رقابت و کاهش قیمت منجر می شود، پس چرا فقط بخش خودرو؟ پس چرا سایر صنایع را از این موهبت بی نصیب می کنید؟ آیا این امر در اثر فشار بعضی لابی گری ها صورت می گیرد؟

مدیرعامل گروه تراکتورسازی ایران گفت: اگر این امر به حال قطعه سازان خودرو مفید است، پس بی زحمت برای قطعه سازان دیگر صنایع هم این لطف را بکنید. صنعت کمپرسورسازی هم قطعه ساز دارد، تراکتورسازی هم قطعه سازان زیادی دارد و کمتر از خودرو نیست.

 

تعرفه واردات خودرو 150 درصد، تراکتور هم 5 درصد!

ابراهیمی افزود: چند سال به دنبال افزایش تعرفه واردات تراکتور بودیم، بالاخره هفته گذشته تعرفه را 5 درصد کرده اند! تعرفه واردات خودرو 150 درصد، تراکتور هم 5 درصد! یعنی شما خیلی راحت می توانید از آن طرف مرز تراکتور را سوار شوید و بیاورید این طرف. آیا این صنعت قطعه ساز ندارد؟ واردات تراکتورهای هندی و چینی با تعرفه 5 درصدی حمایت از صنعت و ایجاد رقابت است؟ از معدود شرکت های داخلی که صادرات محصولات آن به کشورهای خارجی رونق دارد، همین تراکتورسازی تبریز است. عرضه آن در ایران حرام است؟

وی گفت: شرکت ال جی تلوزیون تولید می کند، یک تراکتورسازی در کشور با نام ال اس ایجاد کرده، هم ارز رقابتی می گیرد و هم وام کلان دریافت کرده است و دمپینگ هم می کند تا بزرگترین شرکت تولید تراکتورسازی را تعطیل کند، تراکتورهای هندی و چینی هم همین طور. باید محصولات خارجی با برخورداری از این شرایط و دمپینگ درب کارخانه تراکتورسازی را ببندند تا راضی شوید؟

 

هشدار مدیرعامل گروه تراکتورسازی ایران به دولت

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه گفت: جالب اینجاست در کتاب فهرست های واردات و صاردات 96 یک جدول خیلی جالب آمده و نوشته است که تعرفه و عوارض واردات تراکتور و قطعات آن برای ساخت داخل 5 درصد است، در جای دیگری هم نوشته که واردات تراکتور با ساخت داخلی زیر 50 درصد هم همان 5 درصد است! پس چرا کاغذ را هدر داده اید؟ اینجا معلوم هست یا اشتباهی رخ داده و یا یک فریبی اتفاق افتاده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: آمار نشان می دهد میلیون ها دلار واردات با ارز دولتی قطعات خارجی انجام شده است و در کشور 30 کارخانه تراکتورسازی در کشور ایجاد شده، اما کارخانه ای که فقط تایر می بندند و حتی یک پیچ هم تولید نمی کنند، بلکه پیچ را محکم می کنند.

وی تاکید کرد: ما باید بیش از خود به فکر اشتغال و صنعت کشور باشیم. انتخاب تراکتورسازی ایران به عنوان صادرکننده نمونه ملی برای اولین بار نیست، اما به عنوان صادر کننده نمونه ملی این هشدار را به دولت می دهیم که این سیاست ها به نفع تولید و منافع ملی نیست.

 

حمایت از یک صنعت و تحقیر صنعت دیگر در هیچ کجای جهان سابقه ندارد

مدیرعامل گروه تراکتورسازی ایران افزود: یک اشتباه ثبتی، مالیاتی و ... برای ما گذشت می شود؟ خیر، اما چنین اشتباه های فاحشی که به منافع ملی ضربه می زند را کسی قبول نمی کند. ما نیازمند تدبیر هستیم، آیا صنعتی که بالای 90 درصد خودکفایی داخلی دارد، این چنین شایسته بی توجهی و تحقیر است؟

ابراهیمی گفت: برای افزایش تعرفه واردات خودرو پنج وزیر یک شبه تصمیم می گیرند و تصمیم اجرایی می شود، اما برای تعرفه واردات تراکتور و کمپرسور و... چه؟ کمیسیون ماده یک گذاشته اند، همه موافق اند یک کارشناس می گوید در صورت افزایش تعرفه واردات تراکتور اقتصاد ما به WTO متصل نمی شود و چنین می شود و چنان می شود!

وی در پایان گفت: حمایت از یک صنعت و تحقیر صنعت دیگر در هیچ کجای جهان سابقه ندارد، وامی که دولت برای خرید خودرو به مردم داد، کار خیلی خوب بود، من نمی گویم چرا این کار را کردید، اما کسانی در صنعت مدیریت می کنند که از خودروسازی فقط رانندگی و از تجارت فقط خرید از سوپر مارکت را بلد هستند.

انتهای پیام/