شناسهٔ خبر: 22994167 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد ایرانی: نخبگان کشورهای در حال توسعه تامین کننده نیازهای علمی غرب هستند

کوالالامپور – ایرنا - استاد ایرانی و کارشناس ارشد حوزه آموزش کودکان معتقد است: جوامع غربی، بیشترین نیازهای (جهش) علمی خود را از طریق نخبگان و مغزهای کشورهای در حال توسعه تامین کرده اند.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد رحیم واثقی یکی از اعضای هیات سرپرستی کودکان ایرانی شرکت کننده در مسابقات آی مت 2017 (من ریاضی را دوست دارم) در مالزی امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: عمده نخبگان کشورهای درحال توسعه در زمینه های مختلف و ازجمله ریاضی بسترهای بنیادین رشد در جهان غرب هستند.
وی با اشاره به اهمیت علم ریاضیات در رشد و توسعه عملی گفت: ریاضی علم پیشرفت کشورها در زمینه های مختلف است و اکنون اکثر کشورهای توسعه یافته با آگاهی از این موضوع به طور زیربنایی در این علم فعالیت دارند؛ در ایران نیز باید برای نیل به توسعه در ابعاد مختلف، از این علم مهم و زیربنایی کاملا استفاده کرد.
وی درعین حال افزود: به رغم کاربرد بسیار زیاد این علم در ابعاد اجتماعی زندگی، اما در کشور هنوز مفاهیم ریاضی برای بسیاری ناراحت کننده و عامل خوشایندی محسوب نمی شود.
وی گفت: افراد عمدتا با پدیده ای به نام 'مث فوبیا یا هراس از ریاضی' روبه رو هستند که این امر در آنهابه دلایل مختلف سبب دوری از فواید مهم و کاربردی ریاضی در جامعه، زندگی روزمره و حتی شخصی افراد می شود.
واثقی افزود: اکنون در دنیا آموزش و یادگیری ریاضی به عنوان یک درس مهم برای تربیت افرادی با توانمندی های بالاتر مورد توجه گسترده قرار دارد و به همین دلیل روش های آموزش و تعلیم آن با تحولات چشمگیری مواجه شده است.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها برای پرورش افرادی خلاق از کودکی به آنها مفاهیم اصلی ریاضی را با روش های نوینی مانند بازی، سرگرمی و ابزارهای جذاب آموزش می دهند.
وی با معرفی iMath به عنوان یکی از روش های موفق در این زمینه گفت: این روش بر مبنای الگوهای یادگیری در فرایند رشد کودک و تمرکز بر توسعه و تقویت استعدادهای بنیادین که شکل دهنده شالوده یادگیری و فهم مفاهیم پیچیده ریاضی در آینده محسوب می شود، شکل گرفته است.
واثقی خاطرنشان کرد: در این روش با بکارگیری روش هایی موثر که با هدف لذت بخش کردن فرآیند آموزش بکار می رود، تلاش می شود تا وحشت 'هراس از ریاضی' (Math-phobia) که امروزه در میان دانش آموزان شایع شده، از بین برود.
وی افزود: این برنامه در واقع برای از بین بردن ترس ریاضی که در همه جای جهان وجود دارد، تلاش می کند تا با استفاده از روش های علمی با شاد کردن محیط کلاس به اهداف خود دست یابد.
واثقی که برای شرکت گروهش در یک مسابقه آموزشی در مالزی حضور یافته بود، گفت: در روش آموزشی آی مت (من ریاضی را دوست دارم) محور یادگیری استفاده از مفاهیم و توانایی های اصلی ریاضیات مانند مشاهده، تفکر منطقی، استدلال، تحلیل، ترکیب و غیره است.
مسابقات جهانی مفاهیم پایه ریاضی به شیوه آی مت 2017 برای کودکان 4 تا 6 ساله در کشور مالزی در روزهای 10 و 11 دسامبر (19 و 20 آذر 96) با حضور 41 کشور و 500 شرکت کننده برگزار شد.
در این دوره از مسابقات کودکان ایرانی برای اولین بار در سه رده سنی A (کودکان 4 ساله)، رده B (کودکان 5 ساله) و رده C(کودکان 6 ساله) در یک گروه 42 نفره به هدایت دکترمسعود زاده باقری مدیر عامل موسسه علمی- اموزشی عصر طلایی رشد کودک شرکت کردند.
این دوره از مسابقات اولین تجربه برای شرکت کنندگان ایرانی بود.
نوآموزان ایرانی موفق شدند مقام اول جهان در رده سنی A(کودکان 4 ساله) و مقام دوم در رده B (کودکان 5 ساله) و مقام دوم رده C(کودکان 6 ساله) مفاهیم جهانی پایه ریاضی به شیوه آی مت را کسب کنند.
آساق**241**1599*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری

انتهای پیام /*