شناسهٔ خبر: 22990680 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سیاوش صلواتیان، عبدالعلی علی عسگری، حنانه احمدی

مطالعه تطبیقی ساختار سازمانی تلویزیون‌های پروتکل اینترنتی در کشورهای جهان و پیشنهاد ساختار مناسب برای سازمان صداوسیما

هدف اصلی این مقاله ارائه ساختار سازمانی مناسب و بومی برای تلویزیون پروتکل اینترنتی در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.

صاحب‌خبر -

چکیده

امروزه سازمان‌های رسانه‌ای جهان در تلاش‌اند تا از ظرفیت رسانه‌های نوینِ همگرا در جهت جذب و نگهداشت مخاطبان خود بهره‌جویند. تلویزیون پروتکل اینترنتی[1] یکی از انواع این‌گونه رسانه‌ها است. به‌کارگیری رسانه‌های نوین، به مدل‌های جدید ارتباطی نیاز دارد. با شکل‌گیری مدل‌های جدید ارتباطی، ساختارهای سنتی در سازمان‌های رسانه‌ای دیگر پاسخگو نیستند و باید به دنبال طراحی و پیاده‌سازی ساختارهای سازمانی جدید بود. هدف اصلی این مقاله ارائه ساختار سازمانی مناسب و بومی برای «تلویزیون پروتکل اینترنتی» در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. برای این منظور در مرحله اول ساختار سازمانی در سیزده اپراتور مهم تلویزیون پروتکل اینترنتی در دیگر کشورها مطالعه تطبیقی شد. پس‌ازآن با رویکرد کیفی و از طریق روش مصاحبه عمیق داده‌ها جمع‌آوری و تحلیل گردید. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش شامل دو گروه اساتید و متخصصان صاحب‌نظر در حوزه رسانه‌های نوین و ساختارهای سازمانی و مدیران درگیر در اجرای پروژه ملی تلویزیون پروتکل اینترنتی در سازمان صداوسیما بودند که از بین آن‌ها به روش هدفمند و گلوله برفی نمونه‌گیری انجام شد. بنا بر نتایج این پژوهش، به‌منظور اجتناب از ایجاد سلسله‌مراتب سازمانی دست‌وپا گیر، بهترین شیوه استقرار تلویزیون پروتکل اینترنتی در ایران، ایجاد یک ستاد مرکزی است. این ستاد مرکزی که متشکل از سازمان‌های تأمین‌کننده حلقه‌های زنجیره ارزش تلویزیون پروتکل اینترنتی است، به‌صورت یکپارچه از سوی سازمان صداوسیما مدیریت می‌شود. به‌واسطه حضور این سازمان‌ها در ستاد مرکزی و تعاملات بین آن‌ها، مناسب‌ترین ساختار بین سازمانی این ستاد مرکزی ساختار شبکه‌ای و مناسب‌ترین ساختار درون‌سازمانی آن ساختار ماتریسی است.

کلیدواژه ها: آی‌پی‌تی‌وی؛ تلویزیون پروتکل اینترنتی؛ ساختار سازمانی؛ رسانه‌های نوین؛ سازمان صداوسیما

نویسندگان:

سیاوش صلواتیان: استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما

عبدالعلی علی عسگری: استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما.

 حنانه احمدی: دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات.

نشریه مطالعات رسانه های نوین - دوره 1، شماره 3، پاییز 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.