شناسهٔ خبر: 22990410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

الجبیر: ترامپ برای صلح اسرائیل فلسطین جدی است/ بهبود روابط، به ایران بستگی دارد

وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه‌ای بامداد پنجشنبه، قدس را اورشلیم نامید و ادعا کرد، دولت آمریکا برای ایجا «صلح» میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها جدی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فرانس‌24 درباره مسائل مختلف اظهارنظر و باز هم ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

الجبیر در این مصاحبه مدعی شد گزارش‌هایی که می‌گویند عربستان سعودی علی‌رغم اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه قدس با آن مخالف نیست، صحیح نیست.

وزیر خارجه عربستان گفت: «موضع ما درباره اورشلیم [قدس] همیشه روشن بوده است. ما به راهکار دو دولتی و قطعنامه‌های مرتبط با طرح صلح اعراب معتقدیم. فکر می‌کنیم که ما در نهایت یک کشور فلسطین بر اساس مرزهای 67، با اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت آن خواهیم داشت.»

وی اضافه کرد: «این موضع ما بوده و موضع ما خواهد بود. هر حرفی بر خلاف آن، بی‌معنا است».

وزیر خارجه عربستان علی‌رغم در ادامه اظهاراتش به حمایت از دونالد ترامپ پرداخت و مدعی شد که او برای ایجاد «صلح» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها جدی است. الجبیر گفت: «ما معتقدیم که دولت ترامپ برای ایجاد صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها جدی است.»

وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سوال مجری، مبنی بر اینکه آیا حرفش درباره دولت ترامپ با موضع قبلی‌اش تفاوت ندارد گفت: «ما موضع خودمان درباره این موضوع را بسیار روشن بیان کرده‌ایم. ما قبل از اتخاذ آن تصمیم بیانیه صادر کردیم و هنگامی که درباره آن نشست‌های خبرگزاری برگزار شد، گفتیم که این گامی اشتباه و در تناقض با قوانین بین‌المللی خواهد بود».

خبرنگار فرانس 24 در ادامه از روابط ایران و عربستان سعودی و احتمال بهبود این روابط سوال کرد.

الجبیر گفت: «درباره ایران، آیا هیچ شانس و احتمالی درباره گرم شدن روابط (بین عربستان سعودی و ایران) وجود دارد؟ البته شرایط که اینطور به نظر نمی‌رسد.

عادل الجبیر در پاسخ به این سوال، باز هم اتهام‌زنی‌های بی‌اساس مقامات عربستان سعودی علیه ایران را تکرار کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «دلیل اینکه ایران به عنوان اصلی ترین حامی تروریسم در جهان شناخته می‌شود آن است که این کشور حامی تروریسم است و دلیل اینکه ایران تحت تحریم‌ها است (هم به دلیل همین است). (بهبود روابط بین ایران و عربستان سعودی) به ایرانی‌ها بستگی دارد»

انتهای پیام/ص

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما