شناسهٔ خبر: 22990389 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

اوضاع درام مربيان جوان در فوتبال ايران

نيم فصل اول ليگ هفدهم با صدر نشيني پرسپوليس پايان يافت.اتفاقات گوناگوني در 15 هفته ابتدايي ليگ برتر و حتي بازي هاي ليگ رخ داد اما در اين ميان بازار استعفاي سرمربيان تيم ها هم گرم بود.

صاحب‌خبر -

نيم فصل اول ليگ هفدهم با صدر نشيني پرسپوليس، اختلاف هفت امتيازي با تيم دوم پايان يافت و اتفاقات گوناگوني در 15 هفته ابتدايي ليگ برتر و حتي بازي هاي ليگ رخ داد که يکي از شاخص ترين آنها، رفت و آمد مربياني بود که روزگاري در دنياي بازيگري براي خودشان اسم و رسمي داشتند اما امروز در مسير مربيگري، نتوانسته اند مانند گذشته موفق ظاهر شوند.

120 مسابقه در طول نيم فصل اول ميان 16 تيم حاضر در اين رقابت ها برگزار شد که حواشي مختلفي را هم در بر داشت و اتفاقا در اين نيم فصل هم اين حواشي کم نبود اما در اين ميان بازار استعفاي سرمربيان تيم ها هم گرم بود. در ليگ يک هم مربيان جواني شاغل بودند که برخي از آنها از سمت خود کنار رفته و برخي هنوز پابرجا مانده اند. استعفاهايي که يا به خواسته سرمربي و مهيا نبودن شرايط يا حتي دانش و تجربه کم و نارضايتي هواداران به خاطر عملکرد بد و نتيجه نگرفتن تيم ها صورت گرفت.

در اين بين نکته جالب توجه اين بود که جدايي ها و جلوس جانشين ها تنها بين سرمربيان ثابت و شناخته شده نبود بلکه بيشتر انها از افرادي بودند که در زمان حضور در هنگام بازيگري در مستطيل سبز کارنامه درخشاني داشتند اما در کنار مستطيل سبز و منطقه ويژه مربيان، به خوبي از عهده اين کار برنيامدند. در اين گزارش به مربياني مي پردازيم که از ابتداي ليگ با تيم هاي خود قرار بسته اما نتوانستند پايان نيم فصل را ببينند.

علي منصوريان؛ وداع با دستان خالي

در پايان هفته هفتم ليگ هفدهم بود که زمان جدايي منصوريان از تيم محبوبش فرا رسيد. زحمات منصوريان براي استقلال، کسب مقام نايب قهرماني، پيروزي در دربي و صعود به مرحله حذفي ليگ قهرمان آسيا بود.
منصوريان براي ليگ هفدهم اما برنامه هاي ويژه اي در سر داشت اما روند حرکتي وي با استقلال دقيقا کپي از اتفاقات ليگ قبل بود. انجام هفت بازي و کسب تنها پنج امتياز.
گره کور تاکتيکي و بي نظمي و آشفتگي در چيدمان بازيکنان قبل از هربازي رفته رفته سيل انتقادات را روانه باشگاه استقلال کرد و هيات مديره چه دربخش مديريتي و چه دربخش فني تنها راه چاره براي بقا را در دادن اولتيماتوم و درنهايت حذف سرمربي ديد تا به يکباره منصوريان تنهاترين ادم تاريخ استقلال شود و به همگان ثابت شود استقلال جاي کسب تجربه نيست.

علي کريمي؛ مربي چند روزه

کاپيتان سابق تيم ملي ايران در حال گذراندن دوران بازنشستگي بود که بزرگترين ريسک را انجام داد و سکان هدايت نفت تهران را دردست گرفت. کريمي تنها براي مدت کوتاهي در تيم ملي توانسته بود کنار کي روش تجربه مربيگري کسب کند و به همين دليل قطعا اين مدت براي رويارويي با مسايل و حواشي که در مالکيت و انتخاب سرمربيگري اين تيم پر تلاطم وجود داشت برايش کافي نبود.

همين مسئله سب شد تا يکي از بهترين بازيکنان تاريخ فوتبال نتواند نقش يک سرمربي برنده را داشته باشد و سرانجام پس از يک کش و قوس نه چندان طولاني، بار ديگر حميد درخشان بر جايگاه مربيگري نفت تهران جلوس کرد تا اولين تجربه علي کريمي در مربيگري با ناکامي همراه باشد.

رضا عنايتي؛ اميدوار به نيم فصل دوم

عنايتي که در کارنامه فوتبالي خود عنوان برترين گل زن کنوني کل ادوار ليگ برتر را دارد سرمربيگري تيم قعر جدولي مشکي پوشان مشهد را بعد از عليرضا مرزبان به عهده گرفته است.

عنايتي که در ابتدا به عنوان دستيار مرزبان به اين تيم ملحق شد اکنون در مقام سرمربيگري اين تيم وعده تغييرات مثبت داده تا سهميه تيمش در ليگ برتر حفظ شود وتااينجاي کار توانسته حمايت و رضايت باشگاه را جلب کند و اميدوار است که فرجام شيريني با اين تيم مشهدي در پايان ليگ هفدهم داشته باشد. اين در شرايطي است که نتايج به دست آمده نشان مي دهد بهترين گلزن ادوار ليگ هنوز نتوانسته در دنياي مربيگري چندان موفق ظاهر شود.

آرش برهاني؛ از غربت در فوتبال تا سکوت در مربيگري

آرش برهاني آقاي گل تاريخ باشگاه استقلال که در غربت و سکوت از فوتبال خداحافظي کرد سرمبيگري داماش تهران را براي شروع فعاليت مربيگري انتخاب کرد؛ هر چند براي شروع چندان عجله ايي نداشت اما براي استعفا دادن هم زمان زيادي را پشت سر نگذاشت و از سمت خود استعفا داد.

رسول خطيبي؛ گاهي موفق، گاهي ناموفق

رسول خطيبي يک قدمي از بقيه جلوتر است و قبل از خداحافظي از فوتبال هم به عنوان بازيکن و هم سرمربي در گسترش فولاد حضورداشت . خطيبي توانسته در طول مدت سرمربيگري خود هدايت چهار تيم تبريزي را بر عهده بگيرد و به عنوان مربي برتر سال فوتبال در سال 91-92هم دست يابد. اما اين سرمربي جوان هم پس از دوازده هفته حضور در ليگ يک تنها با کسب شش امتياز از سمت خود استعفا داد تا جزو مربيان ناکام امسال لقب بگيرد.

جواد نکونام؛ از دستياري کي روش تا سرمربيگري خونه به خونه

نکونام که در بالاترين سطح فوتبال جهان و در مسابقات معتبري مثل لاليگا تجربه بازي داشته براي شروع و ورود به عرصه مربيگري پيشنهاد سرمربيگري تيم ملي جوانان را رد کرد و تمايل داشت که از ليگ برتر شروع کند اما سرانجام ليگ يک و خونه به خونه را به عنوان مقصد اصلي براي شروع دوران مربيگري انتخاب کرد.
نکونام که در ابتداي کار خود را براي سخت ترين اتفاقات آماده مي ديد منتظر همه نوع اتفاقي بود مگر چاقو کشي ليدرها در تمرينات تيمش و اينچنين بود که نکونام در ميانه راه در استانه جدايي از تيمش قرار گرفت. اما سوداي ليگ برتري شدن بازهم اورا به تيم خونه به خونه آمل بازگرداند.

علي نظر محمدي؛ مرد محبوب رشت کنار رفت

علي نظر محمدي در فصل 95- 96 با سرمربيگري سپيد رود رشت توانست به ليگ برتر صعود کند اما در اين نيم فصل پس از پذيرش پنج شکست متوالي در يک حرکت احساسي از بازيکنان تيمش خداحافظي کرد اما يک روز بعد و در مقابل نارضايتي هواداران، مالک باشگاه با استعفاي او مخالفت کرد. تنها چند روز بعد درحاليکه نظر محمدي ليست نفرات مدنظرش براي نيم فصل دوم را اماده ميکرد با اقدام عجيب و شبانه مالک باشگاه خودش و ساير اعضاي کادر فني از ليست سپيدرود کنار گذاشته شدند تا مرد محبوب رشت هم اين چنين از دنياي مربيگري کنار رود.

اين تنها مشتي از خروارها مربي جوان بود که در طول سال هاي گذشته در فوتبال ايران قتل عام شده اند. برخي از اين مربيان جوان پس از يک دوره ريکاوري توانسته اند با حضور در کلاس هاي مربيگري و افزايش علم و دانش به دنياي فوتبال بازگردند و برخي ديگر اما براي هميشه از دنياي مربيگري کنار رفته و حتي از صفحه فوتبال ايران نيز محو شدند. حالا بايد ديد که عاقبت اين مربيان جوان که در طول يکسال گذشته با اين ناکامي ها دست و پنجه نرم کرده اند به کجا مي کشد.

نظر شما