وحید ملتجی، مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان درباره مسابقه تلویزیونی «فاز»:
«فاز» تلاشی برای اعتماد به نسل نوجوان
صاحبخبر - امروز دیگر برنامهسازی تلویزیون آن هم برای مخاطب نوجوان مثل گذشته نیست؛ شاید سختتر شده و روند تولید هم باید خلاقانهتر باشد. نوجوان امروز و حافظه تصویریاش در معرض و حصار ابزارهای متعدد رسانهای است. بنابراین ارتباط، جذب و برنامهسازی برای او پیچیدگیهای خاص خودش را میطلبد. «مرکز اوج کودک و نوجوان»، در ابتدای کار رسانهای خود، سراغ ساخت پروژه تلویزیونی متفاوتی به نام «فاز» رفته است؛ برنامهای که به تهیه کنندگی احسان کاوه و سردبیری میلاد دخانچی تولید شده و از ابتدای زمستان از شبکه دو سیما پخش میشود. وحید ملتجی مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان در مورد ایده اولیه ساخت این پروژه تلویزیونی میگوید: «ایده اولیه برای ساخت «فاز» که اسم اولیهاش هم نام دیگری بود، ساخت برنامهای به سبک مسابقهای کلاسیک برای نوجوانان بود؛ اینکه سوالاتی داشت و نوجوانان با شرکت در مسابقه و حضور در لوکیشن برنامه، به سوالات پاسخ میدادند.» وی ادامه داد: «البته بعدها در اتاق فکر برنامه، هر چقدر جلو رفتیم، ایده پختهتر شد و به نسخههای جدیدی رسیدیم. اغراق نیست بگویم بیش از هفت نسخه، نام و شکل و تیم تولیدکننده آن تغییر کرد تا نتیجه همین شد که الان اجرا میشود.» ملتجی در مورد شیوه فعلی اجرای این مسابقه گفت: «این مسابقه هفت مرحله یا به قول ما هفت فاز دارد که در تمامیشان بحث «قابل اعتماد بودن» بچهها، نخ تسبیح است. بچههایی که در این مسابقه ثبتنام کردهاند، در فاز صفر گزینش شدهاند. بعد از آن در چهار فاز ابتدایی، چالشهای طراحی، طومار، حل مساله و در نهایت چالش فروش را طی میکنند. کسانی که بتوانند از این چهار فاز با رای هیات داوران عبور کنند، فرصت حضور در سه فاز پایانی را خواهند داشت. این سه فاز مرحله اجرایی ایده عامالمنفعهشان است.» مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان همچنین در مورد جوایز 100 میلیون تومانی این برنامه گفت: «ذات برنامه این است که در حوزه کسبوکار به نوجوان اعتماد شود. مثلا او بتواند در زمینه کسبوکار نوآوری کند و با یک کارِ عامالمنفعه و با مبلغ اندکی توجه جامعه پیرامونش را به خودش جلب کند و آن را جهت دهد. نمیخواهیم «فاز» صرفا مسابقهای باشد که یک برنده و یک بازنده دارد. برای ما اصل همین بود ولی جاذبههایی هم گذاشتیم. خیلی مشورت کردیم. حتی مسابقه جایزه 100میلیونی هم دارد؛ اما نکته اینجاست که ما در «فاز» نگاه تربیتی داریم. صرف خوب ارائه کردن، برنده را مشخص نمیکند. روابط بین افراد مهم است. گروه تولید در انتخاب داوران به این مسائل دقت کردهاند. امیدواریم این مساله در خروجی نیز به خوبی مشاهده شود.» ملتجی در مورد هدف اصلی برنامه که بنا را بر اعتماد به نوجوانان گذاشته است، گفت: «در قدم اول باید به نوجوان اعتماد کنیم و شخصیتش را به رسمیت بشناسیم. این اعتماد دو منظر دارد؛ یک منظرش این است که خود نوجوان این باور درونش باشد. دوم اینکه بزرگترها این باور را بپذیرند. این دو باید حتما کنار هم قرار بگیرند تا به نتیجه برسند. اگر یکطرفه باشد، هرکدامش دچار آسیب میشود. اعتماد، رویکرد بسیار مهمی است و تجربه هم نشان داده است هر جایی که به نوجوان اعتماد کردند و کاری را به او سپردند، موفق بوده است.» مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان با اشاره به انتخاب عنوان «فرزند ایرانزمین» یا «فاز» برای این برنامه گفت: «در پایان مسابقه، برگزیده یا برگزیدگان نوجوان، یک جایزه 100 میلیونتومانی اعتباری میگیرند تا بتوانند طرح عامالمنفعهشان را اجرایی کنند. ضمن اینکه تندیس «فرزند ایرانزمین» را هم دریافت خواهند کرد. این عنوان در راستای همان اعتماد و اعتمادسازی است. در واقع «فاز» میخواهد کاری کند که نورافکنها روی مقطع نوجوانی پرنورتر بتابند تا دیگران در قبال این مقطع سنی و دوره نوجوانی بیشتر احساس تکلیف کنند و بدانند باید در این حوزه بیشتر کار کنند.» ملتجی با اشاره به اینکه باید جامعه نسبت به رده سنی نوجوان حساس باشد و برنامهریزیهای جدی در مورد آنها انجام دهد، گفت: «اگر این هنر را داشته باشیم که جامعه را اعم از مردم و مسئولان به این موضوع حساس کنیم، کار خودمان را انجام دادهایم. مانند حوزه خردسال که در سالهای گذشته این اتفاق افتاد و الان جامعه به این رده سنی بیشتر اهمیت میدهد.» این مدیر فرهنگی در مورد برنامه بعدی این پروژه تلویزیونی گفت: «به «فاز» بهعنوان یک ابرپروژه نگاه میکنیم. به این نتیجه رسیدهایم که فقط با تولید برنامه فاخر و خوب نمیتوان در جامعه جریانساز شد؛ حتما باید محتوای برنامه در جامعه امتداد داشته باشد و زنجیره ارزش در کنارش باشد تا اثرگذاریاش بیشتر شود. بنابراین درصددیم این زنجیره ارزش را در فاز، بهعنوان یکی از طرحهای اولیهمان اجرا کنیم. به غیر از نسخه تلویزیونی، به نسخههای دیگر فاز هم فکر میکنیم. اگر از نسخه تلویزیونی بازخورد خوبی گرفتیم، به بقیه عرصههایش هم بپردازیم.» ملتجی در مورد عرضه محصولات جانبی این برنامه تلویزیونی همچنین گفت: «به این موضوع هم فکر کردهایم که «فاز» را در زمینههایی مثل بازی یا اپلیکیشن و خیلی از زمینههای دیگر میتوان به مخاطب عرضه کرد. برای «فهرست مقدس» هم که یکی از تولیدات فاخر این مجموعه است، همین شیوه را در نظر گرفتهایم.»∎