شناسهٔ خبر: 22989992 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به کار خود پایان داد

پیام صریح 1+5 به ترامپ

صاحب‌خبر - دهمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام میان ایران و گروه 1+5 در وین، روز گذشته به کار خود پایان داد. این نشست در حالی برگزار شد که مهلت 60 روزه کنگره آمریکا برای تصمیم‌گیری در قبال برجام روز سه شنبه به پایان رسید و متعاقب آن بار دیگر دولت ترامپ مسئول اجرا و یا خارج شدن کشورش از برجام است. در همین رابطه سران اروپایی عضو گروه 1+5 و همچنین عالی ترین مقامات اتحادیه اروپا و سازمان ملل بار دیگر بر ضرورت پایبندی همه طرف ها به توافق هسته ای تاکید کردند.
تذکر صریح 1+5 به آمریکا
سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان که به عنوان سرپرست هیات ایرانی در این کمیسیون شرکت کرده بود، در پایان نشست در میان خبرنگاران با تاکید بر اینکه تمامی اعضای گروه 1+5 به طور صریح به آمریکا اعتراض کردند،اظهار داشت: تاکید همه اعضا این بود که هر دو طرف باید به تعهدات خودشان بصورت کامل پایبند باشند و اجرا کنند. به این صورت نیست که یک طرف کامل انجام دهد، اما طرف دیگر بعضی از قسمت ها را بتواند انجام ندهد. در جمع بندی پایانی خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک ضمن استقبال از پایبندی ایران به برجام از همه طرف‌ها خواسته شده که به تعهدات خود را بصورت کامل، با حسن نیت و در فضای سازنده انجام دهند. فکر می کنم این بار کمیسیون مشترک خیلی صریح تر از گذشته با موضوع تخلفات آمریکا برخورد کردوخیلی روشن و مستقیم توسط همه اعضا به آمریکایی ها تذکر داده شد که باید برجام را در محیط مناسب اجرا و پیگیری کنند.
آمریکا اعلام کرد به برجام پایبند خواهد بود
به گزارش ایرنا، وی افزود: هیات آمریکایی هم به رغم ادعاهایی که داشتند اما در عین حال تاکید کردند که کماکان به برجام پایبند خواهند بود و تصمیم دولت آمریکا در شرایط حاضر پایبندی به برجام است. روندهای داخلی در آمریکا به ما و کمیسیون مشترک هیچ ارتباطی ندارد آنها می توانند برجام را مدام بین کنگره و کاخ سفید رد و بدل کنند اما باید به تعهدات خودشان پایبند باشند؛ تا وقتی که پایبند باشند برجام ادامه پیدا می کند.
امکان مذاکره مجدد برجام وجود ندارد
عراقچی همچنین در ادامه تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند و در این جلسه هم توسط همه طرف‌ها تکرار شد که هیج امکانی برای مذاکره مجدد برجام، باز کردن برجام یا ربط دادن هیج موضوع دیگری به برجام وجود ندارد و اگر هم قرار باشد درباره مسائل دیگر صحبتی بشود درصورت علاقمند بودن طرف‌ها می توانند درجای جداگانه و کانال جداگانه صحبت کنند و بستگی به این دارد که کجا علاقمند باشیم یانباشیم این بحث دیگری است.هیچ موضوعی غیر از آن چیزی که در متن برجام آمده است به برجام ارتباطی
ندارد.
آنچه که الان مهم است این است که آمریکا در مواضع خود درباره برجام کاملا در انزوا قرار دارد و مواضع اروپایی ها خیلی روشن و صریح درمخالفت با آمریکا است. شرکت ها و بانکهای اروپایی علاقمندی زیادی برای کار کردن با ایران دارند. بسیاری از این موسسات به تفاهم با طرفهای ایرانی برای همکاری رسیده اند و در مورد برخی ها مذاکرات ادامه دارد و برخی ها مشغول همکاری هستند.
ضرورت اجرای مستمر لغو تحریم‌های ایران
عراقچی تصریح کرد: البته بدعهدی‌های آمریکا و فضای مخربی که ایجاد کرده‌اند هم تاثیرگذار است ولی به هر حال روال همکاری‌های ما با اروپا در مسیر خوبی پیش می رود واین روال در خصوص کشورهای دیگر از جمله شرق آسیا و ژاپن هم وجود دارد و مذاکرات ما درخصوص تسهیلات مالی همکاری های تجاری با ژاپن وکره جنوبی و خیلی از کشورها در شرق آسیا و اروپا در حال انجام است و به لحاظ سیاسی هم اروپا و بقیه جهان کاملا در برابر آمریکا ایستاده اند. گفتنی است در بیانیه پایانی این کمیسیون نیز اعلام شد که شرکت‌کنندگان بر ضرورت اجرای مستمر لغو تحریم‌های ایران به نحوی که تحقق موثر منافع مربوطه که در برجام پیش‌بینی شده است را ممکن سازد، تاکید کردند.
حفظ برجام یک ضرورت مطلق است
از سوی دیگر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همزمان با برگزاری دهمین دور کمیسیون مشترک میان ایران و 1+5، طی سخنانی در پارلمان اروپا با اشاره به وضعیت ناآرامی ها در خاورمیانه و بیان اینکه 'ما شاهد یک جهان واقعا خطرناک در پیرامون خود هستیم' گفت: در این شرایط ، حفظ و اجرای توافق هسته ای با ایران یک 'ضرورت مطلق' است. خیلی ساده است؛ ما نمی توانیم از عهده تنش‌های بیشتر در خاورمیانه و یک بحران دیگر اشاعه هسته‌ای برآییم. ما نمی توانیم اعتبار یک توافق چندجانبه مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را مخدوش کنیم و نمی توانیم توافقی را که وعده های خود را عملی کرده است از میان ببریم. با توافق هسته ای ایران ما قوی ترین سامانه نظارتی را ایجاد کرده ایم و آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار گزارش داده که ایران تعهدات
هسته ای خود را اجرا می کند. رسیدن به این نتایج مستلزم 12 سال مذاکرات دشوار به رهبری اتحادیه اروپا بود. مذاکره مجدد درباره این توافق یا بخشی از آن راهکار نیست؛ هیچ کسی با حسن نیت نمی تواند اعتقاد داشته باشد که این (مذاکره مجدد) راه معتبری است.
دیپلماسی بهترین راه غلبه بر مشکلات
موگرینی گفت: توافق با ایران از تنش افزایی هسته ای در خاورمیانه جلوگیری کرد و نشان داد که دیپلماسی بهترین راه غلبه بر مشکلاتی است که برخی اوقات ممکن است غیر قابل حل به نظر برسند و به همین علت اعتقاد داریم که تعامل دیپلماتیک اما انتقادی با ایران به نفع کل خاورمیانه است و از تنش افزایی منطقه ای که موجب بی ثباتی کل جهان می شود جلوگیری خواهد کرد. در پی اعلام تصمیم رئیس جمهوری ترامپ درباره راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران ، ما اروپایی ها موضع خود را بسیار روشن بیان کردیم. حفظ این توافق منفعت امنیتی مشترک ما است و بهترین راه برای آمریکا برای پرداختن به نگرانی های امنیتی آنها که نگرانی ها ما نیز هستند، همکاری نزدیک با ما اروپایی ها است. اطمینان دارم که آمریکا نیز به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود. این مساله را هفته گذشته با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل مورد بحث قرار دادیم و این پیام را از او گرفتیم. وی افزود: ما اروپایی ها در بسیاری از دغدغه های دوستان آمریکایی مان در ارتباط با اوضاع منطقه ای و برنامه موشک بالستیک ایران که ناسازگار با قطعنامه 2231 شورای امنیت است ، شریک هستیم و به همین علت است که همچنان برخی تحریم های هدفمند و تحریم تسلیحاتی را برقرار نگاه داشته ایم اما این موضوعات نباید با 'برنامه جامع اقدام مشترک' (برجام) خلط شوند. از بین بردن توافقی که نتیجه داده است ، ما را در موقعیت بهتری برای بحث درباره بقیه مسائل قرار نخواهد داد بلکه وضعیت عکس آن روی خواهد داد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: در حقیقت این کاری است که همواره در تماسهای خود با ایران انجام می دهیم و درباره همه مسائل مطرح از جمله موضوعات منطقه ای بحث می کنیم ؛ من بطور منظم با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار می کنم . ما اکنون در مدت بیش از دو سال ، رابطه بسیار صریح و صادقانه ای با ایران ایجاد کرده ایم: همواره درباره اختلافات - که بسیار هم هستند - صریح و شفاف صحبت می کنیم و همواره تلاش می کنیم بهترین راه را برای پرداختن به این مسائل پیدا کنیم. این رویکرد همچنین هدایت کننده گفت و گوهای ما درباره حقوق بشر هم بوده است . ما هنوز اختلافاتی اساسی داریم اما در کنار ایران ، موافقت کرده ایم که بر نتایج ملموس تمرکز کنیم. ما همچنین موافقت کرده ایم که امکان همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر و مهاجرت را بررسی کنیم. اجازه دهید یادآوری کنم که ایران نقش مهمی در میزبانی از میلیونها آواره افغانستانی ایفا کرده و همچنان ایفا می کند و ما آماده افزایش کار مشترک و حمایت در این زمینه هستیم.
افزایش 94 درصدی همکاری‌های تجاری میان ایران و اروپا
موگرینی تصریح کرد: پس از حصول توافق هسته ای ، تعامل ما با ایران وارد یک مرحله تازه شده است ؛ موضوعات اختلافی زیادی موجود دارد اما قطعا وارد مرحله تازه ای
شده ایم. تجارت بین ایران و اروپا در نیمه نخست سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال 2016 به میزان 94 درصد افزایش یافته و صادرات نفت به سطح پیش از تحریم ها رسیده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حال افزایش است و دولت ایران رشد 55 درصدی نسبت به سال پیش را گزارش داده است.
وی افزود: پیشرفت در بخش مالی و بانکی به علت برخی عوامل آهسته تر بوده است اما کارهای مهمی برای بهبود شرایط - از جمله کارهایی در طرف ایران - در حال انجام است . موگرینی همچنین به اهمیت همکاری های هسته ای صلح آمیز با ایران اشاره کرد و گفت: همکاری های هسته ای مسالمت آمیز ما موجب مستحکم تر شدن توافق
هسته ای از طریق افزایش شفافیت می شود. این همکاری برای ما اروپایی ها و همچنین برای مردم ایران مهم است.

برچسب‌ها:

نظر شما