شناسهٔ خبر: 22979778 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مشروح گفتگوی کمالوندی با خبرگزاری شبستان:

حضور ۲ نماینده فنی از ایران در نشست کمیسیون مشترک/برجام بدون انتفاع ایران قابل قبول نیست/ایستادگی قطعی اروپا در اجرای معاهده

خبرگزاری شبستان: سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرگزاری شبستان درخصوص چند و چون نشست کمیسیون مشترک برجام، اقدامات ایران در زمینه بدعهدی های آمریکا در اجرای برجام و فروش آب سنگین به آمریکا مطالبی را بازگو کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان-پریسا رهنما: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی چندی پیش میهمان خبرگزاری شبستان بود و با بازدید از بخش های مختلف این رسانه در جریان نحوه فعالیت های خبری آن قرار گرفت و سپس پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. مشروح گفتگوی شبستان با این مقام مسئول در حوزه انرژی اتمی در زیر منتشر شده است:

 

تفاوت انرژی هسته ای ایرانی و غربی

 

سوال: بحث انرژی هسته ای در جمهوری اسلامی ایران بعدی متفاوت از باقی کشورها دارد جدا از ابعاد امنیتی و سیاسی که غربی­ها به این موضوع داده اند، نگاه دینی دانشمندان هسته ای ما و مسئولین چقدر در متفاوت کردن این فناوری در ایران با باقی کشورها تاثیرگذار بوده است؟

 

در مصادیق قدرت که یکی از ارکان علم سیاست محسوب می شود می توان به تکنولوژی هم اشاره داشت و اگر کشوری بخواهد اقتدار بین­المللی داشته باشد نیازمند ابزاری است که از آن جمله می­توان به استفاده از تکنولوژی اشاره کرد.

 

انرژی هسته ای از این جهت بسیار مهم است و از دید غربی ها به دلیل اینکه به ما اعتماد ندارند یک مساله ای قدرتی مهمتری تلقی می شود آنها ذاتاً نگرانی درونی دارند و به همین دلیل به این نتیجه می رسند که کشوری مانند ایران زمانی که در زمینه هسته ای پیشرفت می کند قدرت او در صحنه بین­المللی نیز افزایش می یابد. لذا مایل نیستند که در این زمینه پیشرفت کنیم و  در آینده مانع پیشرفت ما خواهد شد.

 

آنها می دانند ایران به دلیل داشتن حرف دینی در تکیه به مبانی قدرت می تواند قدرتمند باشد و از این رو نسبت به داشتن انرژی هسته ای در کشوری مسلمان همچون ایران که نیت دینی دارد نگران هستند.

 

آنها فقط در زمینه هسته ای نگران قدرتمند شدن ایران نیستند حتی در بحثهای دیگری چون بحثهای دفاعی و موشکی هم نگرانند که کشوری مسلمان مانند ایران قدرتمند شود از این رو تمام تلاششان را می کنند تا ما را تضعیف کنند.

 

یکی از مبانی دیگر قدرت برای کشورها اعتبار آنهاست. جمهوری اسلامی پس از انقلاب این اعتبار را به دست آورده از این رو در هر زمینه دیگری هم که پیشرفت کند بر اعتبار آن افزوده می شود در نتیجه قدرتمندتر خواهد شد و این دشمنان کشور ما را نگران می کند.

 

عقل حکم می کرد که ما نگرانی آنها را بیش از آنچه که هست افزایش ندهیم به همین دلیل درخصوص نظارت آژانس بر عملکرد هسته ای ایران موافقت کرده­ایم. البته نگرانی آنها هیچگاه تمام نمی شود زیرا می دانند ایران قدرتمندتر خواهد شد.

 

سفر اخیر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به ایران و دیدار او با مقامات کشورمان نشان داد که آنها به این نتیجه رسیده اند که بدون ایران نمی توانند در مورد مسایل منطقه اقداماتی انجام دهند و قدرت ایران را پذیرفته اند.

 

 

 

حماقت های ترامپ از میزان قدرت آمریکا می کاهد

 

آمریکا این روزها دچار خدشه زیادی در اعتبارش شده از زمانی که ترامپ در صحنه بین الملل اقداماتی چون خروج از معاهده بین المللی، محیط زیست یا یونسکو را انجام داده و این روزها بیت المقدس را پایتخت اسراییل اعلام کرده است حماقتهایی به خرج داده که اعتبار امریکا را به جایی کشانده که حتی متحدان او با او مخالفت می کنند و همین امر از میزان قدرت آمریکا می کاهد.

 

آنها با برجام می خواستند انرژی هسته ای ایران را محدود کنند در حالیکه به جای اینکه ما را در دنیا بتوانند تخریب کنند باعث اعتبار بیشتر ما شدند و تمام کشورهای جهان و منطقه پس از برجام به ایران احترام می گذارند و امریکا از آن جایی که رادار اصلی حرکت به سمت خدا را گم کرده است هر بار دچار اینگونه مشکلات می شود.

 

برجام محک خوبی برای اخلاق در سیاست

 

مشکل بزرگ ما نداشتن اخلاق در سیاست است و اخلاق همان رعایت اعتدال است و برجام محک خوبی برای اخلاق در سیاست ما بود. پیدا کردن حد اعتدال در سیاست با تکیه بر تقوا انجام می شود بسیاری از مسئولین ما در پیچ های سیاست به دلیل عدم رعایت اخلاق سیاسی اندوخته های خود را از دست می دهند. سیاست جدا از دین و تقوا نیست. ما در نتیجه برجام متوجه شدیم که از نظر اخلاق سیاسی مشکلات زیادی داریم.

 

برخی ها مساله برجام به مزاجشان نمی ساخت انواع دروغ ها را در این مورد در رسانه ها اعلام کرده اند و این اقدام آنها دو حالت بیشتر ندارد که یا دروغ می گفتند که اقدام غیردینی بود و یا اینکه از جهل بوده که آن هم غیردینی است و متاسفانه برخی از این افراد اظهاراتشان را از پشت تریبون و برای افکار عمومی بیان می کردند متاسفانه در بعضی موضوعات به دلیل منافع جناحی شدیداً حق را زیر پا می گذارند.

 

مشکل فنی در برجام وجود ندارد

 

سوال: 22 آذر جلسه کمیسیون مشترک برجام برگزار می شود آیا از کمیته فنی ایران افرادی هم در میان مذاکره کنندگان حضور دارند؟

 

از طرف ما دو نفر برای مسایل فنی در این جلسه کمیسیون مشترک برجام حضور خواهند داشت و البته تمام موضوعات فنی در برجام حل و فصل شده و ما موضوع خاصی نداریم و یکی از کارهایی که ترامپ و دیوید آلبرایت انجام می دهند این است که با ذره بین به دنبال مشکلات فنی در برجام هستند که تاکنون موفق نشده اند مشکل جدّی ایجاد کنند.

 

 

آمریکا بانک های بزرگ را برای همکاری با ایران می ترساند

 

سوال: آیا در این جلسه به موضوع بدعهدی های آمریکا در اجرای برجام پرداخته خواهد شد؟

 

قطعاً یکی از مسایل که در 22 آذر بین اعضای کمیسیون مشترک تبادل نظر خواهد شد این است که اگر ایران از برجام منتفع نشود این مساله قابل قبول نیست. البته برجام مسایل بسیاری را همچون بیمه و نفت، را حل کرده اما مشکل بانکها هنوز حل نشده است. برخی بانکهای متوسط جهانی با ایران همکاری دارند اما بانکهای بزرگ به دلیل ترسانده شدن از سوی امریکا با ایران همکاری نمی کنند که این مساله در جلسه کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته نباید فراموش کرد که مساله بانکی سالهاست که دچار مشکل بوده و بخشی از آن به تحریمهای اولیه پس از انقلاب بازمی گردد.

 

از طرفی اروپایی ها مایل هستند که مساله بانکی باقیمانده برجام هم حل شود آنها می گویند اگرچه معاملات ما با ایران حدود 4/0 درصد است اما اصرار ما برای اجرای کامل برجام به امنیت ما بازمی گردد.

 

اینکه اروپایی ها بحث را به مساله امنیت خود مربوط می دانند نشان می دهد که می خواهند در اجرای برجام ایستادگی جدی داشته باشند.

 

آمریکا هیچ گاه صراحتا اعلام نکرده برجام را قبول ندارد

 

سوال: آیا در این جلسه کمیسیون مشترک اروپایی ها اقدامات عملی تری در مواجهه با بدعهدی های امریکا انجام خواهند داد؟

 

آمریکا در کمیسیون مشترک هیچگاه صراحتاً نگفته که برجام را قبول ندارد تا دیگر طرفین با آن برخوردی داشته باشند بلکه به توجیه مواضع می­پردازد و می گوید که تحریمهای اعلام شده جدید آنها از نوع هسته ای نبوده اند از سویی هم ما اصرار داریم که با توجه به رعایت نشدن مواد 26 و 27 و 28 برجام که گفته شده آنها نباید اقداماتی انجام دهند که باعث جلوگیری از منفعت ایران از برجام شود ما این اقدام آنها را  که جلوگیری از منفعت ایران است مخالف روح برجام می­دانیم.

 

چیزی که امریکایی ها اعلام می کنند با چیزی که امضا می کنند و می نویسند متفاوت است و ترامپ تاکنون دو بار تعهد ایران به برجام را تایید کرده است و نکته ای نیافته که ایران را ناقض برجام اعلام کند.

 

ترامپ اگر بخواهد همین سیاست اعلام مخالفت با برجام را ادامه دهد کار بسیار سختی پیش رو دارد زیرا در ابتدا تلاش داشت کاری انجام دهد که ایران از برجام خارج شود اما جمهوری اسلامی ایران پایبند به تعهدات ماند و حالا دیگر آمریکا قطعاً بدون دلیل نمی تواند از برجام خارج شود زیرا با این کار کاملاً در انزوا قرار خواهد گرفت. این انزوا برای امریکایی که زمانی دنیا را اداره می کرده غیرقابل تحمل خواهد بود.

 

 

تمرکز فروش آب سنگین به آمریکا را نداشتیم

 

سوال: در مورد فروش آب سنگین به آمریکا که اعلام کرده بودند دیگر این کشور از ایران آب سنگین نخواهد خرید و شما آن را تکذیب کرده بودید بیشتر توضیح بدهید؟

 

آنها گفته اند شرکت های دولتی آمریکا آب سنگین ایران را خریداری نمی کنند نه اینکه شرکتهای خصوصی و همچنین این بحث برای این مطرح شده که شرکتهای اروپایی که از ما آب سنگین خریداری کرده اند کمی بترسند وگرنه ما قرار نبود به امریکایی ها آب سنگین بفروشیم.

 

ما 32 تن آب سنگین به دولت آمریکا فروختیم که مذاکرات آن را هم خود من انجام دادم و دولت آمریکا بخشی از آن میزانی که از ما خرید را ارزانتر به شرکتهای خصوصی واگذار کرد و ما می دانستیم که سیستم آمریکا به گونه ای نیست که بخواهد آب سنگین را بار دیگر از ما بخرد و به شرکتهای خصوصی به صورت ارزانتر بفروشد ما از ابتدا هم بنایمان تمرکز فروش آب سنگین صرفاً به آمریکا نبود.

 

سوال: پیش از این سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که مازاد آب سنگین خود را به کشورهای اروپایی خواهد فروخت آیا نام دقیق کشور خریدار و مشخصات این تجارت مشخص شده است؟

 

مذاکرات برای فروش در حال انجام است و پس از آنکه کاملاً اتمام یافت جزییات آن را رسانه ای خواهیم کرد زیرا در غیراینصورت به ضرر معامله خواهد بود.

 

گزارش تصویری از حضور سخنگوی سازمان انرژی اتمی در شبستان را اینجا ببینید.

 

 

 

 

نظر شما