رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه ساختار اداری کشور به مدت ۴۰ سال هیچ تحولی نداشته است، گفت: ۶۰ خدمت اداری کشور با هدف ایجاد تحول در این نظام، آماده ارایه بر زیرساخت تلفن همراه است.
به گزارش ایرنا، نصرالله جهانگرد در نخستین همایش ملی «معماری سازمانی ایران» در دانشگاه شهید بهشتی افزود: اکنون دولت همراه در کشور راه اندازی شده است، اما شمار محدودی به خدمات آن از طریق تلفن همراه دسترسی دارند.
وی ادامه داد: پس از بررسیهای لازم این ۶۰ خدمت قابل دسترسی برای همه کاربران تلفن همراه خواهد بود و مردم می توانند این خدمات را از طریق تلفن همراه دریافت کنند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات این اقدام را گام مهمی برای ایجاد تغییر و تحول اساسی در ارایه خدمات دولتی پس از ۴۰ سال ارزیابی کرد و گفت: کاهش کاغذبازی های اداری، افزایش بهرهوری و رضایت مردمی مهمترین نتیجه این کار خواهد بود.
وی یادآور شد: تلاش برای طراحی معماری نوین سازمانی از سال ۱۳۸۰ کلید خورد و در دولت یازدهم ۶ سامانه بزرگ و اصلی برای آن طراحی شد.
معاون وزیر ارتباطات از ایجاد درگاه ملی دولت هوشمند به عنوان یکی از این سامانه ها یاد کرد و گفت: اکنون یک هزار و ۷۰۰ خدمت دولتی که تاکنون به صورت سیلویی عرضه می شد، دارای ساختار واحد شدند. همچنین بخش بزرگی از خدمات دولت احصاء و دارای شناسنامه شده اند و در درگاه دولت هوشمند، برای مردم قابل دسترسی هستند.
وی با بیان اینکه همه این خدمات در درگاه دولت هوشمند عرضه شده، افزود: البته تعداد کمی از آنها در همین درگاه قابلیت عرضه دارند و بقیه با مراجعه به سامانه اصلی ارایه خدمت می کنند .
جهانگرد با اشاره به آماده سازی سامانه یکپارچه صدور مجوزها در ماه های اخیر، گفت: دو هزار و ۱۰۰ مجوز در طول تاریخ اداری ایران ایجاد شده است که ۲۵ عدد آنها راکد بودند و بقیه مجوزها احصا شده و در سامانه مذکور قرار گرفته اند.
وی سامانه دیگر را سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد معرفی کرد و افزود: مردم می توانند در این سامانه هر نوع اطلاعات دولتی که نیاز دارند را دریافت کنند.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران هم گفت: نظام اداری ایران با گذشت بیش از ۸۰ سال از فعالیت آن اکنون دارای شناسنامه خدمات شده است و مردم برای برخورداری بهتر از خدمات میتوانند از آن بهره مند شوند.
رضا باقری اصل با بیان اینکه اکنون و با شناسنامه دارشدن خدمات دولت مشخص شده بسیاری از این خدمات تکراری است که برای اصلاح آن درحال ایجاد معماری سازمانی هستیم تا خدمات تکراری حذف و خدمات اصلی در سامانه دولت الکترونیک به مردم عرضه شود.
وی گفت: اکنون ۴۹درصد فعالیت دولت به صدور مجوزها و اعتبارسنجی اختصاص دارد درحالی که می توان با الکترونیک کردن و لحاظ کردن معماری صحیح سازمانی این روند را متوقف کرد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران از وجود ۱۸۰ صندوق بیمه ای در کشور انتقاد کرد و گفت: همه این صندوقها یک کار انجام می دهند و مشخص نیست تعدد آنها چه نیازی را برطرف می کند.
وی به کشورکره جنوبی اشاره کرد و افزود: این کشور یک سامانه یکپارچه تدارکات راه اندازی و همه سازمان های موازی دیگر را منحل و توانسته است رضایت عمومی ایجاد کند و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.
باقری اصل معماری سازمانی را ایجاد تغییر و تحول اساسی در نظام اداری کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیریت تغییر در کشور ما بسیار هزینه بر و سنگین است، بنابراین در برابر آن ایستادگی می شود.
وی به اختصاص بودجه ۶۳ میلیارد ریالی برای پروژه دولت الکترونیک در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: اختصاص این بودجه درحالی است که تاکنون پرداخت در بودجه های سال های گذشته صفر ریال بوده است.
∎
به گزارش ایرنا، نصرالله جهانگرد در نخستین همایش ملی «معماری سازمانی ایران» در دانشگاه شهید بهشتی افزود: اکنون دولت همراه در کشور راه اندازی شده است، اما شمار محدودی به خدمات آن از طریق تلفن همراه دسترسی دارند.
وی ادامه داد: پس از بررسیهای لازم این ۶۰ خدمت قابل دسترسی برای همه کاربران تلفن همراه خواهد بود و مردم می توانند این خدمات را از طریق تلفن همراه دریافت کنند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات این اقدام را گام مهمی برای ایجاد تغییر و تحول اساسی در ارایه خدمات دولتی پس از ۴۰ سال ارزیابی کرد و گفت: کاهش کاغذبازی های اداری، افزایش بهرهوری و رضایت مردمی مهمترین نتیجه این کار خواهد بود.
وی یادآور شد: تلاش برای طراحی معماری نوین سازمانی از سال ۱۳۸۰ کلید خورد و در دولت یازدهم ۶ سامانه بزرگ و اصلی برای آن طراحی شد.
معاون وزیر ارتباطات از ایجاد درگاه ملی دولت هوشمند به عنوان یکی از این سامانه ها یاد کرد و گفت: اکنون یک هزار و ۷۰۰ خدمت دولتی که تاکنون به صورت سیلویی عرضه می شد، دارای ساختار واحد شدند. همچنین بخش بزرگی از خدمات دولت احصاء و دارای شناسنامه شده اند و در درگاه دولت هوشمند، برای مردم قابل دسترسی هستند.
وی با بیان اینکه همه این خدمات در درگاه دولت هوشمند عرضه شده، افزود: البته تعداد کمی از آنها در همین درگاه قابلیت عرضه دارند و بقیه با مراجعه به سامانه اصلی ارایه خدمت می کنند .
جهانگرد با اشاره به آماده سازی سامانه یکپارچه صدور مجوزها در ماه های اخیر، گفت: دو هزار و ۱۰۰ مجوز در طول تاریخ اداری ایران ایجاد شده است که ۲۵ عدد آنها راکد بودند و بقیه مجوزها احصا شده و در سامانه مذکور قرار گرفته اند.
وی سامانه دیگر را سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد معرفی کرد و افزود: مردم می توانند در این سامانه هر نوع اطلاعات دولتی که نیاز دارند را دریافت کنند.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران هم گفت: نظام اداری ایران با گذشت بیش از ۸۰ سال از فعالیت آن اکنون دارای شناسنامه خدمات شده است و مردم برای برخورداری بهتر از خدمات میتوانند از آن بهره مند شوند.
رضا باقری اصل با بیان اینکه اکنون و با شناسنامه دارشدن خدمات دولت مشخص شده بسیاری از این خدمات تکراری است که برای اصلاح آن درحال ایجاد معماری سازمانی هستیم تا خدمات تکراری حذف و خدمات اصلی در سامانه دولت الکترونیک به مردم عرضه شود.
وی گفت: اکنون ۴۹درصد فعالیت دولت به صدور مجوزها و اعتبارسنجی اختصاص دارد درحالی که می توان با الکترونیک کردن و لحاظ کردن معماری صحیح سازمانی این روند را متوقف کرد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران از وجود ۱۸۰ صندوق بیمه ای در کشور انتقاد کرد و گفت: همه این صندوقها یک کار انجام می دهند و مشخص نیست تعدد آنها چه نیازی را برطرف می کند.
وی به کشورکره جنوبی اشاره کرد و افزود: این کشور یک سامانه یکپارچه تدارکات راه اندازی و همه سازمان های موازی دیگر را منحل و توانسته است رضایت عمومی ایجاد کند و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.
باقری اصل معماری سازمانی را ایجاد تغییر و تحول اساسی در نظام اداری کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیریت تغییر در کشور ما بسیار هزینه بر و سنگین است، بنابراین در برابر آن ایستادگی می شود.
وی به اختصاص بودجه ۶۳ میلیارد ریالی برای پروژه دولت الکترونیک در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: اختصاص این بودجه درحالی است که تاکنون پرداخت در بودجه های سال های گذشته صفر ریال بوده است.